Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237 |
Resumo: | ABSTRACT: This study aims to discuss the didactic-pedagogical importance of educational practices that involve the production of knowledge by students and teachers in Geography and seeking to highlight through experiences within the project Mental Maps in Geography Teaching, developed in a school public school in Delmiro Gouveia / AL participating in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), the importance of methodological instruments that can be adopted for evaluations as long as they are playful, diagnostic and work with important contents and concepts of Geography, thus contributing to the interpretation of information and, finally, the learning of all involved. KEYWORDS: Teaching-learning process, Teaching Methodology in Geography, Assessment. |
id |
UNEAL_46e3a27d51cf532073a11401833c60ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1237 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão AlagoanoABSTRACT: This study aims to discuss the didactic-pedagogical importance of educational practices that involve the production of knowledge by students and teachers in Geography and seeking to highlight through experiences within the project Mental Maps in Geography Teaching, developed in a school public school in Delmiro Gouveia / AL participating in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), the importance of methodological instruments that can be adopted for evaluations as long as they are playful, diagnostic and work with important contents and concepts of Geography, thus contributing to the interpretation of information and, finally, the learning of all involved. KEYWORDS: Teaching-learning process, Teaching Methodology in Geography, Assessment.RESUMO: Este estudo tem por objetivo discutir a importância didático-pedagógica de práticas educativas que envolvem a produção de conhecimentos por estudantes e docentes na Geografia e buscando ressaltar por meio de experiências no âmbito do projeto Mapas Mentais no Ensino da Geografia, desenvolvidos em uma escola pública estadual em Delmiro Gouveia/AL participante do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), a importância de instrumentos metodológicos que podem ser adotados para avaliações desde que sejam lúdicos, diagnósticos e que trabalhem conteúdos e conceitos importantes da Geografia contribuindo assim para a interpretação de informações e, por fim, o aprendizado de todos os envolvidos. PALAVRAS-CHAVE: Processo ensino-aprendizagem, Metodologia de Ensino em Geografia, Avaliação.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/123710.17648/diversitas-journal-v5i3-1237Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2169-21832525-521510.17648/diversitas-journal-v5i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237/1074Copyright (c) 2020 Adriele Gomes da Silva, Ramon Brilhante Gonçalves Araújo Ramos, Rafaella Luisa Pereira Santos, José Alegnoberto Leite Fechine, Ricardo Santos de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Adriele Gomes daRamos, Ramon Brilhante Gonçalves AraújoSantos, Rafaella Luisa PereiraFechine, José Alegnoberto LeiteAlmeida, Ricardo Santos de2021-08-19T18:19:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1237Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:10.077756Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
title |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
spellingShingle |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano Silva, Adriele Gomes da |
title_short |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
title_full |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
title_fullStr |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
title_full_unstemmed |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
title_sort |
Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano |
author |
Silva, Adriele Gomes da |
author_facet |
Silva, Adriele Gomes da Ramos, Ramon Brilhante Gonçalves Araújo Santos, Rafaella Luisa Pereira Fechine, José Alegnoberto Leite Almeida, Ricardo Santos de |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Ramon Brilhante Gonçalves Araújo Santos, Rafaella Luisa Pereira Fechine, José Alegnoberto Leite Almeida, Ricardo Santos de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Adriele Gomes da Ramos, Ramon Brilhante Gonçalves Araújo Santos, Rafaella Luisa Pereira Fechine, José Alegnoberto Leite Almeida, Ricardo Santos de |
description |
ABSTRACT: This study aims to discuss the didactic-pedagogical importance of educational practices that involve the production of knowledge by students and teachers in Geography and seeking to highlight through experiences within the project Mental Maps in Geography Teaching, developed in a school public school in Delmiro Gouveia / AL participating in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), the importance of methodological instruments that can be adopted for evaluations as long as they are playful, diagnostic and work with important contents and concepts of Geography, thus contributing to the interpretation of information and, finally, the learning of all involved. KEYWORDS: Teaching-learning process, Teaching Methodology in Geography, Assessment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237 10.17648/diversitas-journal-v5i3-1237 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i3-1237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237/1074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2169-2183 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051277174112256 |