O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gariglio, José Angelo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cavaco, Carmen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383
Resumo: This article reports the results of a research that aimed to identify and analyze the theoretical and methodological connections between studies on teaching learning of beginning teachers and the field of research on adult education. To this end, a meta-analytical bibliographic study was carried out, which took advantage of the analysis of the academic production contained in the doctoral theses prepared in Brazil and Portugal (between the years 2000 and 2021), these theses that had as their central theme of investigation the initiation to teaching. The investigation showed that the issues, concepts, authors and methodologies, typical of the field of research on adult education, are not mobilized for the purpose of understanding the professional development processes of early career teachers.
id UNEB-3_03239bc8688026a49fdffb1004f5f955
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16383
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à DocênciaFormação de Professores; Iniciação à Docência; Aprendizagem Docente; Formação de AdultosThis article reports the results of a research that aimed to identify and analyze the theoretical and methodological connections between studies on teaching learning of beginning teachers and the field of research on adult education. To this end, a meta-analytical bibliographic study was carried out, which took advantage of the analysis of the academic production contained in the doctoral theses prepared in Brazil and Portugal (between the years 2000 and 2021), these theses that had as their central theme of investigation the initiation to teaching. The investigation showed that the issues, concepts, authors and methodologies, typical of the field of research on adult education, are not mobilized for the purpose of understanding the professional development processes of early career teachers.Este artículo relata los resultados de una investigación que tuvo como objetivo identificar y analizar las conexiones teóricas y metodológicas entre los estudios sobre enseñanza aprendizaje de profesores principiantes y el campo de investigación sobre educación de adultos. Para ello, se realizó un estudio bibliográfico metaanalítico, que aprovechó el análisis de la producción académica contenida en las tesis doctorales elaboradas en Brasil y Portugal (entre los años 2000 y 2021), estas tesis que tuvieron como eje central tema de investigación la iniciación a la docencia. La investigación mostró que los temas, conceptos, autores y metodologías, propios del campo de investigación sobre educación de adultos, no son movilizados con el propósito de comprender los procesos de desarrollo profesional de los docentes principiantes.Este artigo relata os resultados de uma pesquisa que teve por objetivos identificar e analisar as conexões teórico metodológicas entre os estudos sobre a aprendizagem docente de professores iniciantes e o campo de investigação sobre a formação de adultos. Para tal, foi realizado um estudo bibliográfico meta-analítico que se valeu da análise da produção acadêmica contida nas teses de doutorado elaboradas no Brasil e em Portugal (entre os anos de 2000 e 2021), teses essas que tinham como tema central de investigação a iniciação à docência. A investigação mostrou que as problemáticas, os conceitos, autores e metodologias, próprias do campo da pesquisa sobre a formação de adultos, pouco são mobilizadas para fins de compreensão dos processos de desenvolvimento profissional de professores início de carreira.UNEB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1638310.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p126-145Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 126-1452358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n71reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporenghttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383/11938https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383/11954Copyright (c) 2023 José Angelo Gariglio, Carmen Cavacohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGariglio, José AngeloCavaco, Carmen2023-08-01T21:30:24Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16383Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-08-01T21:30:24Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
title O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
spellingShingle O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
Gariglio, José Angelo
Formação de Professores; Iniciação à Docência; Aprendizagem Docente; Formação de Adultos
title_short O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
title_full O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
title_fullStr O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
title_full_unstemmed O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
title_sort O Lugar da Formação de Adultos na Pesquisa Sobre a Iniciação à Docência
author Gariglio, José Angelo
author_facet Gariglio, José Angelo
Cavaco, Carmen
author_role author
author2 Cavaco, Carmen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gariglio, José Angelo
Cavaco, Carmen
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores; Iniciação à Docência; Aprendizagem Docente; Formação de Adultos
topic Formação de Professores; Iniciação à Docência; Aprendizagem Docente; Formação de Adultos
description This article reports the results of a research that aimed to identify and analyze the theoretical and methodological connections between studies on teaching learning of beginning teachers and the field of research on adult education. To this end, a meta-analytical bibliographic study was carried out, which took advantage of the analysis of the academic production contained in the doctoral theses prepared in Brazil and Portugal (between the years 2000 and 2021), these theses that had as their central theme of investigation the initiation to teaching. The investigation showed that the issues, concepts, authors and methodologies, typical of the field of research on adult education, are not mobilized for the purpose of understanding the professional development processes of early career teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p126-145
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p126-145
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383/11938
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16383/11954
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 José Angelo Gariglio, Carmen Cavaco
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 José Angelo Gariglio, Carmen Cavaco
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 126-145
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n71
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958673510400