Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794 |
Resumo: | For Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process. |
id |
UNESP-15_4ea37623828a2c635d54b7b43ea453e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8794 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachersEducación y emancipación en T. W. Adorno: contribuciones para la formación de profesoresEducação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professoresEducation. Emancipation. Teachers.Educación. Emancipación. Profesores.Educação. Emancipação. ProfessoresFor Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process.Para Adorno, la Educación tiene como objetivo principal la emancipación humana. Emancipar, como veremos, significa crear condiciones para que cada uno pueda vivir libremente, y así ser capaz de desarrollar todas sus potencialidades. Sin embargo, si por una parte dichos objetivos se presentan incluso para nosotros con cierta obviedad, por otra, como apuntará Adorno, su efectuación encontrará caminos difíciles. Ante estas cuestiones, el artículo presenta en qué medida es posible construir una educación dirigida a la emancipación, destacando, sobre todo, el papel de los profesores en ese proceso.Para Adorno, a educação tem por objetivo principal a emancipação humana. Emancipar, como veremos, significa criar condições para que cada um possa viver livremente, e assim ser capaz de desenvolver todas as suas potencialidades. Mas, se por um lado tais objetivos se apresentam até mesmo para nós com certa obviedade, por outro, como apontará Adorno, sua efetivação encontrará caminhos pedregosos. Diante de tais questões, o artigo visa apresentar em que medida é possível construir uma educação voltada para a emancipação, destacando, sobretudo, o papel dos professores nesse processo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/879410.21723/riaee.v11.n4.8794Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-22181982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794/6054Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZambel, LucianaLastória, Luiz Antônio Nabuco2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8794Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers Educación y emancipación en T. W. Adorno: contribuciones para la formación de profesores Educação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professores |
title |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
spellingShingle |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers Zambel, Luciana Education. Emancipation. Teachers. Educación. Emancipación. Profesores. Educação. Emancipação. Professores |
title_short |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
title_full |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
title_fullStr |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
title_full_unstemmed |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
title_sort |
Education and emancipation in T. W. Adorno: contributions to the formation of teachers |
author |
Zambel, Luciana |
author_facet |
Zambel, Luciana Lastória, Luiz Antônio Nabuco |
author_role |
author |
author2 |
Lastória, Luiz Antônio Nabuco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zambel, Luciana Lastória, Luiz Antônio Nabuco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Emancipation. Teachers. Educación. Emancipación. Profesores. Educação. Emancipação. Professores |
topic |
Education. Emancipation. Teachers. Educación. Emancipación. Profesores. Educação. Emancipação. Professores |
description |
For Adorno, education is primarily engaged in human emancipation. Emancipate, as we shall see, it means creating conditions so that everyone can live freely, and thus be able to develop their full potential. But, if on the one hand these goals are presented even to us with a certain obviousness, on the other hand, as will point Adorno, its effectiveness will find difficult or hand way. Faced with such questions, the article presents to what extent it is possible to build an education for empowerment, emphasizing, above all, the role of teachers in this process. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794 10.21723/riaee.v11.n4.8794 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n4.8794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794/6054 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2205-2218 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854935179264 |