A case study of strategic planning IFB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Sousa, Jonilto Costa, Dias, Jabson Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657
Resumo: The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). 
id UNESP-15_5bf3db0f2709a078fd1eb0d7900e375e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9657
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A case study of strategic planning IFBEstudio de caso de planificación estratégica de IFBUm estudo de caso do planejamento estratégico do IFBPlanning. Strategy. Institution. Education. Brazil.Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil.Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil.The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). El documento tiene como objetivo identificar y caracterizar la etapa inicial de la preparación de la planificación estratégica de la IFB, desde la percepción de la alta dirección y equipo de planificación. El estudio de caso adopta un enfoque cualitativo apoyado por técnicas de la literatura para la construcción de base teórica, combinado con entrevista semiestrutura más adelante, la aplicación de análisis de contenido. Como resultado, podemos identificar que la institución fue elegido en primer realizar la definición de las referencias estratégicas, desde el edificio de la misión, visión y valores, y posteriormente el análisis de diagnóstico organizacional, basado en la metodología Balanced Scorecard. Se encontró que una herramienta de planificación estratégica y su uso son puntos que necesitan ser mejor comprendidos por los gerentes y planificación del personal técnico. Las características predominantes de la planificación estratégica, consisten en una programáticas objetivos y acciones de mediano y largo plazo, el cumplimiento legal de proyección de la herramienta, ya que, integra y opera el Plan de Desarrollo Institucional - PDI.O artigo tem por objetivo identificar e caracterizar a etapa inicial de elaboração do planejamento estratégico do IFB, a partir da percepção da alta administração e equipe de planejamento. O estudo de caso adota uma abordagem qualitativa apoiada em técnicas de pesquisa bibliográfica, para construção de embasamento teórico, aliada à entrevista semiestruturada para posterior aplicação da análise de conteúdo. Como resultado, pode-se identificar que a instituição optou em realizar primeiramente a definição dos referencias estratégicos, a partir da construção da missão, visão e valores, e posteriormente, análise do diagnóstico organizacional, fundamentada na metodologia do Balanced Scorecard. Constatou-se que a ferramenta de planejamento estratégico e sua utilização são pontos que necessitam ser melhores compreendidos pelos gestores e equipe técnica de planejamento. As características predominantes do planejamento estratégico compõem-se de uma ferramenta programática de projeção de metas e ações de médio e longo prazo, de cumprimento legal, visto que integra e operacionaliza o Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/965710.21723/riaee.v13.n1.2018.9657Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-1061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657/7146Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Pedro Henrique Rodrigues de CamargoSousa, Jonilto CostaDias, Jabson Cavalcante2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9657Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A case study of strategic planning IFB
Estudio de caso de planificación estratégica de IFB
Um estudo de caso do planejamento estratégico do IFB
title A case study of strategic planning IFB
spellingShingle A case study of strategic planning IFB
Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo
Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil.
Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil.
Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil.
title_short A case study of strategic planning IFB
title_full A case study of strategic planning IFB
title_fullStr A case study of strategic planning IFB
title_full_unstemmed A case study of strategic planning IFB
title_sort A case study of strategic planning IFB
author Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo
author_facet Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo
Sousa, Jonilto Costa
Dias, Jabson Cavalcante
author_role author
author2 Sousa, Jonilto Costa
Dias, Jabson Cavalcante
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo
Sousa, Jonilto Costa
Dias, Jabson Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil.
Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil.
Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil.
topic Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil.
Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil.
Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil.
description The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657
10.21723/riaee.v13.n1.2018.9657
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n1.2018.9657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657/7146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n1.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855558033408