A case study of strategic planning IFB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657 |
Resumo: | The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). |
id |
UNESP-15_5bf3db0f2709a078fd1eb0d7900e375e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9657 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A case study of strategic planning IFBEstudio de caso de planificación estratégica de IFBUm estudo de caso do planejamento estratégico do IFBPlanning. Strategy. Institution. Education. Brazil.Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil.Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil.The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). El documento tiene como objetivo identificar y caracterizar la etapa inicial de la preparación de la planificación estratégica de la IFB, desde la percepción de la alta dirección y equipo de planificación. El estudio de caso adopta un enfoque cualitativo apoyado por técnicas de la literatura para la construcción de base teórica, combinado con entrevista semiestrutura más adelante, la aplicación de análisis de contenido. Como resultado, podemos identificar que la institución fue elegido en primer realizar la definición de las referencias estratégicas, desde el edificio de la misión, visión y valores, y posteriormente el análisis de diagnóstico organizacional, basado en la metodología Balanced Scorecard. Se encontró que una herramienta de planificación estratégica y su uso son puntos que necesitan ser mejor comprendidos por los gerentes y planificación del personal técnico. Las características predominantes de la planificación estratégica, consisten en una programáticas objetivos y acciones de mediano y largo plazo, el cumplimiento legal de proyección de la herramienta, ya que, integra y opera el Plan de Desarrollo Institucional - PDI.O artigo tem por objetivo identificar e caracterizar a etapa inicial de elaboração do planejamento estratégico do IFB, a partir da percepção da alta administração e equipe de planejamento. O estudo de caso adota uma abordagem qualitativa apoiada em técnicas de pesquisa bibliográfica, para construção de embasamento teórico, aliada à entrevista semiestruturada para posterior aplicação da análise de conteúdo. Como resultado, pode-se identificar que a instituição optou em realizar primeiramente a definição dos referencias estratégicos, a partir da construção da missão, visão e valores, e posteriormente, análise do diagnóstico organizacional, fundamentada na metodologia do Balanced Scorecard. Constatou-se que a ferramenta de planejamento estratégico e sua utilização são pontos que necessitam ser melhores compreendidos pelos gestores e equipe técnica de planejamento. As características predominantes do planejamento estratégico compõem-se de uma ferramenta programática de projeção de metas e ações de médio e longo prazo, de cumprimento legal, visto que integra e operacionaliza o Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/965710.21723/riaee.v13.n1.2018.9657Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-1061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657/7146Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Pedro Henrique Rodrigues de CamargoSousa, Jonilto CostaDias, Jabson Cavalcante2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9657Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A case study of strategic planning IFB Estudio de caso de planificación estratégica de IFB Um estudo de caso do planejamento estratégico do IFB |
title |
A case study of strategic planning IFB |
spellingShingle |
A case study of strategic planning IFB Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil. Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil. Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil. |
title_short |
A case study of strategic planning IFB |
title_full |
A case study of strategic planning IFB |
title_fullStr |
A case study of strategic planning IFB |
title_full_unstemmed |
A case study of strategic planning IFB |
title_sort |
A case study of strategic planning IFB |
author |
Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo |
author_facet |
Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo Sousa, Jonilto Costa Dias, Jabson Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Jonilto Costa Dias, Jabson Cavalcante |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Pedro Henrique Rodrigues de Camargo Sousa, Jonilto Costa Dias, Jabson Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil. Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil. Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil. |
topic |
Planning. Strategy. Institution. Education. Brazil. Planificación. Estrategia. Institución. Educación. Brasil. Planejamento. Estratégia. Instituição. Educação. Brasil. |
description |
The purpose of this article is to identify and characterize the initial stage of the IFB strategic planning, based on the perception of top management and planning team. The case study adopts a qualitative approach supported by bibliographic research techniques, to build a theoretical foundation, allied to the semistructure interview for later, application of the content analysis. As a result, we can identify that the institution opted to first define the strategic references, based on the construction of the mission, vision and values, and later, analysis of the organizational diagnosis, based on the Balanced Scorecard methodology. It was verified that the tool of strategic planning and its use are points that need to be better understood by the managers and technical planning team. The predominant characteristics of strategic planning are composed of a programmatic tool for projecting medium and long term goals and actions, of legal compliance, as it integrates and operationalizes the Institutional Development Plan (PDI). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657 10.21723/riaee.v13.n1.2018.9657 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n1.2018.9657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9657/7146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 89-106 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n1.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855558033408 |