O nível de Inteligência Emocional e o desempenho acadêmico de alunos de Medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ALMEIDA, M. A.
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFENAS
Texto Completo: http://tede2.unifenas.br:8080/jspui/handle/jspui/218
Resumo: The objective of this study was to evaluate the level of emotional intelligence and the correlation with the academic performance of 76 medical students in a private institution in the south of Minas Gerais, Brazil. The study was based on a cross section in which two self-fulfilling data collection instruments were used, one for the collection of socio-demographic and academic data of the students and another for the evaluation of the level of emotional intelligence based on the TAIES Scale Schutte Self Report EI scale Test. The data were correlated with the academic performance obtained directly from the students' academic records during the periods already studied and the referred scores obtained in the evaluations, with calculation of the general average, provided by the educational institution. This pointed to a non-correlation between the variables, confirming the null hypothesis. In addition, in the theoretical field, the study investigated the development of the definition of emotional intelligence as an autonomous ability and the last studies of impact on the subject point to the perspective that the concept of emotional intelligence has no conceptual independence, as one of the aspects of social intelligence, a broader construct.
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The study was based on a cross section in which two self-fulfilling data collection instruments were used, one for the collection of socio-demographic and academic data of the students and another for the evaluation of the level of emotional intelligence based on the TAIES Scale Schutte Self Report EI scale Test. The data were correlated with the academic performance obtained directly from the students' academic records during the periods already studied and the referred scores obtained in the evaluations, with calculation of the general average, provided by the educational institution. This pointed to a non-correlation between the variables, confirming the null hypothesis. In addition, in the theoretical field, the study investigated the development of the definition of emotional intelligence as an autonomous ability and the last studies of impact on the subject point to the perspective that the concept of emotional intelligence has no conceptual independence, as one of the aspects of social intelligence, a broader construct.Este trabalho teve por objetivo avaliar o nível de inteligência emocional e a correlação com o desempenho acadêmico de 76 alunos, do 2º e 3º períodos do curso de Medicina, em uma instituição privada no sul de Minas Gerais, Brasil. O estudo baseou-se em um corte transversal quantitativo no qual foram utilizados dois instrumentos auto preenchíveis de coleta de dados, um para a coleta de dados sócio demográficos e acadêmicos dos estudantes, e outro para a avaliação do nível de inteligência emocional baseado na escala TAEIS (Schutte Self Report EI Test). Os instrumentos auto preenchíveis foram aplicados em sala de aula e os dados de desempenho acadêmico foram obtidos diretamente a partir dos históricos escolares dos alunos dos períodos já cursados com cálculo da média geral, fornecida pela instituição de ensino. Os resultados apontaram para ausência de correlação entre as variáveis inteligência emocional e nota média obtida pelos alunos ao final de ambos os períodos estudados, com o valor de r geral em 0,08, confirmando a hipótese nula, indiferentemente das condições sócio demográficas, como sexo, idade e estado civil. Adicionalmente, no campo teórico, o estudo investigou o desenvolvimento da definição de inteligência emocional como uma habilidade autônoma, sendo que os últimos estudos de impacto sobre o tema apontam para a perspectiva de que a concepção de inteligência emocional não possui independência conceitual, mas constitui-se como um dos aspectos da inteligência social, construto mais amplo.Submitted by Kely Alves (kely.alves@unifenas.br) on 2019-04-09T17:40:17Z No. of bitstreams: 1 Dissertação Almir.pdf: 1969141 bytes, checksum: 76c590520731f5afa44b9ea294b4567a (MD5)Approved for entry into archive by Kely Alves (kely.alves@unifenas.br) on 2019-04-10T19:37:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação Almir.pdf: 1969141 bytes, checksum: 76c590520731f5afa44b9ea294b4567a (MD5)Approved for entry into archive by Kely Alves (kely.alves@unifenas.br) on 2019-04-10T19:47:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação Almir.pdf: 1969141 bytes, checksum: 76c590520731f5afa44b9ea294b4567a (MD5)Made available in DSpace on 2019-04-10T19:47:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertação Almir.pdf: 1969141 bytes, checksum: 76c590520731f5afa44b9ea294b4567a (MD5) Previous issue date: 2019-02-22application/pdfporUniversidade José do Rosário VellanoPrograma de Mestrado em Ensino em SaúdeUNIFENASBrasilPós-GraduaçãoARAÚJO, E. A. T. et al. Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES Privada. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte: v. 24, n. 1, p. 60-83. 2014. ARORA, S. et al. Emotional intelligence in medicine: a systematic review through the context of the ACGME competencies. Medical education, Oxford: v. 4, n. 8, p. 749-764, aug. 2010. BAR-ON, R. The Development of an Operational Concept of Psychological Wellbeing., Eastern Cape: Rhodes University, 1988. (Unpublished Doctoral Dissertation) BAR-ON, R. The Bar-On model of emotional-social intelligence. Psicothema, [S.l.], n. 18 (sup.), p. 13-25, 2005. BASTIAN, A. V.; BURNS, N. R.; NETTELBECK, T. 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