The role of the nutritionist in the food purchases from family farming for the National School Feeding Program in municipalities of Rio Grande do Sul
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8661996 |
Resumo: | In 2009, the Law nº 11.947 established that entities responsible for the execution of the National School Feeding Program (PNAE) should use at least 30% of the resources transferred by the National Fund for Educational Development to purchase food from Family Farming (AF). One of the attributions of PNAE nutritionists is to participate in the food purchase process. This article aims to investigate how nutritionists work to facilitate acquisitions from AF in cities from Rio Grande do Sul (RS) with difficulties in complying with the legislation. This is a descriptive study with quantitative approach. Secondary data was collected from a questionnaire answered by nutritionists from 28 municipalities in RS in 2018. The results showed that 82,1% of municipalities have an inadequate technical board of nutritionists; 78,6% of nutritionists have access to the local agricultural map when planning the menus; 85,7% of nutritionists monitor the purchase process from AF; 71,4% of municipalities promote articulation meetings with family farmers. More detailed studies are needed in order to evaluate engagement and quality of activities carried out by nutritionists in the AF purchasing process for the PNAE. |
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The role of the nutritionist in the food purchases from family farming for the National School Feeding Program in municipalities of Rio Grande do SulA atuação do nutricionista nas compras da agricultura familiar para o Programa Nacional de Alimentação Escolar em municípios do Rio Grande do SulA atuação do nutricionista nas compras da agricultura familiar para o Programa Nacional de Alimentação Escolar em municípios do Rio Grande do SulNutritionistsFamily FarmingSchool feedingNutrition Programs and PoliciesFood and Nutrition SecurityNutricionistasAgricultura familiarAlimentação escolarProgramas e políticas de nutrição e alimentaçãoSegurança Alimentar e NutricionalNutricionistas Agricultura familiarComidas del colegioProgramas y políticas de nutrición y alimentaciónSeguridad alimentaria y nutricionalIn 2009, the Law nº 11.947 established that entities responsible for the execution of the National School Feeding Program (PNAE) should use at least 30% of the resources transferred by the National Fund for Educational Development to purchase food from Family Farming (AF). One of the attributions of PNAE nutritionists is to participate in the food purchase process. This article aims to investigate how nutritionists work to facilitate acquisitions from AF in cities from Rio Grande do Sul (RS) with difficulties in complying with the legislation. This is a descriptive study with quantitative approach. Secondary data was collected from a questionnaire answered by nutritionists from 28 municipalities in RS in 2018. The results showed that 82,1% of municipalities have an inadequate technical board of nutritionists; 78,6% of nutritionists have access to the local agricultural map when planning the menus; 85,7% of nutritionists monitor the purchase process from AF; 71,4% of municipalities promote articulation meetings with family farmers. More detailed studies are needed in order to evaluate engagement and quality of activities carried out by nutritionists in the AF purchasing process for the PNAE.Em 2009, a Lei nº 11.947 estabeleceu que as Entidades Executoras do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) usem no mínimo 30% dos recursos repassados pelo Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação na aquisição de alimentos da Agricultura Familiar (AF), sendo uma das atribuições dos nutricionistas do PNAE participar desse processo. Este artigo objetiva analisar a atuação do nutricionista na viabilização da compra de alimentos da AF em municípios gaúchos com dificuldade para cumprir a legislação. Estudo quantitativo descritivo com utilização de dados secundários de questionário respondido por nutricionistas de 28 municípios do Rio Grande do Sul em 2018. Constatou-se que o Quadro Técnico de nutricionistas é insuficiente em 82,1% dos municípios; 78,6% dos nutricionistas acessaram o mapeamento agrícola local durante a elaboração dos cardápios; 85,7% dos nutricionistas acompanham o processo de compras dos produtos da AF; 71,4% dos municípios fazem reuniões de articulação com os agricultores familiares. Evidencia-se a necessidade de estudos mais detalhados que avaliem o engajamento e a qualidade das atividades realizadas pelos nutricionistas no processo de compras da AF para o PNAE.Em 2009, a Lei nº 11.947 estabeleceu que as Entidades Executoras do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) usem no mínimo 30% dos recursos repassados pelo Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação na aquisição de alimentos da Agricultura Familiar (AF), sendo uma das atribuições dos nutricionistas do PNAE participar desse processo. Este artigo objetiva analisar a atuação do nutricionista na viabilização da compra de alimentos da AF em municípios gaúchos com dificuldade para cumprir a legislação. Estudo quantitativo descritivo com utilização de dados secundários de questionário respondido por nutricionistas de 28 municípios do Rio Grande do Sul em 2018. Constatou-se que o Quadro Técnico de nutricionistas é insuficiente em 82,1% dos municípios; 78,6% dos nutricionistas acessaram o mapeamento agrícola local durante a elaboração dos cardápios; 85,7% dos nutricionistas acompanham o processo de compras dos produtos da AF; 71,4% dos municípios fazem reuniões de articulação com os agricultores familiares. Evidencia-se a necessidade de estudos mais detalhados que avaliem o engajamento e a qualidade das atividades realizadas pelos nutricionistas no processo de compras da AF para o PNAE.Universidade Estadual de Campinas2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/866199610.20396/san.v28i00.8661996Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e021035Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e021035Segurança Alimentar e Nutricional; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0210352316-297Xreponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8661996/27918Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Segurança Alimentar e Nutricionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGallicchio, Caroline Leitzke Renner Oliveira, Luciana Dias deBratkowski, Gabriela RodriguesMachado, José Tobias Marks Nascimento, Amália Leonel Silva, Vanuska Lima da2022-01-20T21:00:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661996Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/oai||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com2316-297X1808-8023opendoar:2022-01-20T21:00:07Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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In 2009, the Law nº 11.947 established that entities responsible for the execution of the National School Feeding Program (PNAE) should use at least 30% of the resources transferred by the National Fund for Educational Development to purchase food from Family Farming (AF). One of the attributions of PNAE nutritionists is to participate in the food purchase process. This article aims to investigate how nutritionists work to facilitate acquisitions from AF in cities from Rio Grande do Sul (RS) with difficulties in complying with the legislation. This is a descriptive study with quantitative approach. Secondary data was collected from a questionnaire answered by nutritionists from 28 municipalities in RS in 2018. The results showed that 82,1% of municipalities have an inadequate technical board of nutritionists; 78,6% of nutritionists have access to the local agricultural map when planning the menus; 85,7% of nutritionists monitor the purchase process from AF; 71,4% of municipalities promote articulation meetings with family farmers. More detailed studies are needed in order to evaluate engagement and quality of activities carried out by nutritionists in the AF purchasing process for the PNAE. |
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