Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Elis Regina da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Assis, Maria Paulina de, Teixeira, Isabela Victória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720
Resumo: This study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education.
id UNICAMP-18_8e89a5d313f4185f0ab667d9738860d5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671720
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 Estratégias de aprendizagemAutorregulação da aprendizagemRevisão sistemáticaLearning strategiesSelf-regulation of learningSystematic reviewEstratégias de aprendizagemAutorregulação da aprendizagemRevisão sistemáticaThis study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education.Este estudo realizou uma revisão sistemática das estratégias de autorregulação da aprendizagem em trabalhos defendidos entre 2014 e 2019, a partir dos descritores “estratégias de aprendizagem”, “autorregulação da aprendizagem” e “aprendizagem autorregulada”. Foram analisadas 13 teses e 57 dissertações, defendidas em 22 universidades (15 públicas e sete privadas), localizadas majoritariamente nas regiões Sudeste e Sul. O nível da Graduação foi o mais pesquisado, e a maior parte das pesquisas utilizou o delineamento descritivo-correlacional e a abordagem quantitativa. Os principais temas tiveram como foco a utilização da autorregulação/estratégias de aprendizagem por discentes. Com docentes, os trabalhos focalizaram intervenções sobre formação inicial e continuada. Por fim, apontam-se lacunas e contribuições para a educação.Este estudo realizou uma revisão sistemática das estratégias de autorregulação da aprendizagem em trabalhos defendidos entre 2014 e 2019, a partir dos descritores “estratégias de aprendizagem”, “autorregulação da aprendizagem” e “aprendizagem autorregulada”. Foram analisadas 13 teses e 57 dissertações, defendidas em 22 universidades (15 públicas e sete privadas), localizadas majoritariamente nas regiões Sudeste e Sul. O nível da Graduação foi o mais pesquisado, e a maior parte das pesquisas utilizou o delineamento descritivo-correlacional e a abordagem quantitativa. Os principais temas tiveram como foco a utilização da autorregulação/estratégias de aprendizagem por discentes. Com docentes, os trabalhos focalizaram intervenções sobre formação inicial e continuada. Por fim, apontam-se lacunas e contribuições para a educação.Universidade Estadual de Campinas2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000701980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30689https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30690Brazil; 2014-2019Brasil; 2014-2019Brasil; 2014-2019Copyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Elis Regina daAssis, Maria Paulina deTeixeira, Isabela Victória 2023-02-24T18:15:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671720Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T18:15:20Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019
Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019
title Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
spellingShingle Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
Costa, Elis Regina da
Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
Learning strategies
Self-regulation of learning
Systematic review
Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
title_short Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
title_full Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
title_fullStr Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
title_full_unstemmed Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
title_sort Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
author Costa, Elis Regina da
author_facet Costa, Elis Regina da
Assis, Maria Paulina de
Teixeira, Isabela Victória
author_role author
author2 Assis, Maria Paulina de
Teixeira, Isabela Victória
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Elis Regina da
Assis, Maria Paulina de
Teixeira, Isabela Victória
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
Learning strategies
Self-regulation of learning
Systematic review
Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
topic Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
Learning strategies
Self-regulation of learning
Systematic review
Estratégias de aprendizagem
Autorregulação da aprendizagem
Revisão sistemática
description This study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30689
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2014-2019
Brasil; 2014-2019
Brasil; 2014-2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190197100544