Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720 |
Resumo: | This study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education. |
id |
UNICAMP-18_8e89a5d313f4185f0ab667d9738860d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671720 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 Estratégias de aprendizagemAutorregulação da aprendizagemRevisão sistemáticaLearning strategiesSelf-regulation of learningSystematic reviewEstratégias de aprendizagemAutorregulação da aprendizagemRevisão sistemáticaThis study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education.Este estudo realizou uma revisão sistemática das estratégias de autorregulação da aprendizagem em trabalhos defendidos entre 2014 e 2019, a partir dos descritores “estratégias de aprendizagem”, “autorregulação da aprendizagem” e “aprendizagem autorregulada”. Foram analisadas 13 teses e 57 dissertações, defendidas em 22 universidades (15 públicas e sete privadas), localizadas majoritariamente nas regiões Sudeste e Sul. O nível da Graduação foi o mais pesquisado, e a maior parte das pesquisas utilizou o delineamento descritivo-correlacional e a abordagem quantitativa. Os principais temas tiveram como foco a utilização da autorregulação/estratégias de aprendizagem por discentes. Com docentes, os trabalhos focalizaram intervenções sobre formação inicial e continuada. Por fim, apontam-se lacunas e contribuições para a educação.Este estudo realizou uma revisão sistemática das estratégias de autorregulação da aprendizagem em trabalhos defendidos entre 2014 e 2019, a partir dos descritores “estratégias de aprendizagem”, “autorregulação da aprendizagem” e “aprendizagem autorregulada”. Foram analisadas 13 teses e 57 dissertações, defendidas em 22 universidades (15 públicas e sete privadas), localizadas majoritariamente nas regiões Sudeste e Sul. O nível da Graduação foi o mais pesquisado, e a maior parte das pesquisas utilizou o delineamento descritivo-correlacional e a abordagem quantitativa. Os principais temas tiveram como foco a utilização da autorregulação/estratégias de aprendizagem por discentes. Com docentes, os trabalhos focalizaram intervenções sobre formação inicial e continuada. Por fim, apontam-se lacunas e contribuições para a educação.Universidade Estadual de Campinas2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000701980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30689https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30690Brazil; 2014-2019Brasil; 2014-2019Brasil; 2014-2019Copyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Elis Regina daAssis, Maria Paulina deTeixeira, Isabela Victória 2023-02-24T18:15:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671720Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T18:15:20Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 Estratégias de autorregulação da aprendizagem e formação de professores: revisão sistemática do período 2014-2019 |
title |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
spellingShingle |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 Costa, Elis Regina da Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática Learning strategies Self-regulation of learning Systematic review Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática |
title_short |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
title_full |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
title_fullStr |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
title_full_unstemmed |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
title_sort |
Self-regulating strategies for learning and teacher training: a systematic review of the period 2014-2019 |
author |
Costa, Elis Regina da |
author_facet |
Costa, Elis Regina da Assis, Maria Paulina de Teixeira, Isabela Victória |
author_role |
author |
author2 |
Assis, Maria Paulina de Teixeira, Isabela Victória |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Elis Regina da Assis, Maria Paulina de Teixeira, Isabela Victória |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática Learning strategies Self-regulation of learning Systematic review Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática |
topic |
Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática Learning strategies Self-regulation of learning Systematic review Estratégias de aprendizagem Autorregulação da aprendizagem Revisão sistemática |
description |
This study carried out a systematic review of self-regulating strategies for learning in works defended between 2014 and 2019, using the descriptors “learning strategies”, “self-regulation of learning” and “self-regulated learning”. Thirteen dissertations and 5 theses were analyzed and defended in 22 universities (15 public and seven private ones). Most of them are from the Southeast and South regions of Brazil. The undergraduate level was the most researched, with the majority of studies using the descriptive-correlational design and the quantitative approach. The main themes were the use of self-regulation/learning strategies by students. The work with teachers focused on interventions in pre-and in-service training. Finally, we point out gaps and contributions to education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30689 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671720/30690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2014-2019 Brasil; 2014-2019 Brasil; 2014-2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200070 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190197100544 |