Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gimenes, Jucelene
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Penteado, Miriam Godoy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036
Resumo: The aim of this paper is to consider a study group in mathematicseducation as an environment for supporting teacher’s professional developmentand discussing possible ways of its implementation at school. The discussiondraws on data from a group of ten primary school teachers from a São Paulo state school who wanted to study "the why(s) and wherefore(s)" of the decimalsystem and the four fundamental operations: addition, subtraction,multiplication and division, which they considered a difficult content to betaught. The results show that participation in the study group contributed to abetter understanding among the teachers of the following issues: mathematics issomething which can be constructed; the importance of learning history ofmathematics; how to use manipulative didactical material; the students’learning process; and the teaching knowledge as something to be continuallyconstructed. 
id UNICAMP-21_7a4d1cb3e4c4ff56cfd920f0d988dd54
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647036
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers Aprender matemática em grupo de estudos: uma experiência com professoras de séries iniciaisGrupo de estudosFormação continuada de professoresSéries iniciaisEducação matemáticaStudy groupIn-service teacher educationElementary schoolMathematics educationThe aim of this paper is to consider a study group in mathematicseducation as an environment for supporting teacher’s professional developmentand discussing possible ways of its implementation at school. The discussiondraws on data from a group of ten primary school teachers from a São Paulo state school who wanted to study "the why(s) and wherefore(s)" of the decimalsystem and the four fundamental operations: addition, subtraction,multiplication and division, which they considered a difficult content to betaught. The results show that participation in the study group contributed to abetter understanding among the teachers of the following issues: mathematics issomething which can be constructed; the importance of learning history ofmathematics; how to use manipulative didactical material; the students’learning process; and the teaching knowledge as something to be continuallyconstructed. Este texto trata de grupos de estudos como espaço de formação continuada de professores e apresenta possíveis formas de sua implementação no ambiente escolar. A discussão é baseada em uma pesquisa realizada com dez professoras que lecionam em uma escola da rede pública do Estado de São Paulo e queriam compreender as idéias matemáticas relacionadas ao sistema de numeração decimal e às operações fundamentais. A participação no grupo contribuiu para a compreensão de vários aspectos relacionados ao ensino do tópico escolhido. Discutiram sobre a constituição de um sistema de numeração, incluindo o significado de base, a necessidade de símbolos e regras. Aspectos históricos também foram contemplados para ajudar na compreensão do processo de construção do conhecimento matemático. Além disso, as participantes discutiram o uso de materiais manipuláveis, as dificuldades dos alunos com o tema e a importância de um grupo de estudos para auxiliá-las na condução da docência. Finalizamos com considerações sobre a necessidade de mais investigações para operacionalização no âmbito das escolas. Universidade Estadual de Campinas2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864703610.20396/zet.v16i29.8647036Zetetike; Vol. 16 No. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-92Zetetike; Vol. 16 Núm. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-92Zetetike; v. 16 n. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-922176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036/13937Brazil; 2008Brasil; 2008Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGimenes, JucelenePenteado, Miriam Godoy2023-11-01T15:25:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8647036Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-01T15:25:56Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
Aprender matemática em grupo de estudos: uma experiência com professoras de séries iniciais
title Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
spellingShingle Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
Gimenes, Jucelene
Grupo de estudos
Formação continuada de professores
Séries iniciais
Educação matemática
Study group
In-service teacher education
Elementary school
Mathematics education
title_short Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
title_full Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
title_fullStr Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
title_full_unstemmed Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
title_sort Learning Mathematics in a study group: an experience with primary teachers
author Gimenes, Jucelene
author_facet Gimenes, Jucelene
Penteado, Miriam Godoy
author_role author
author2 Penteado, Miriam Godoy
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gimenes, Jucelene
Penteado, Miriam Godoy
dc.subject.por.fl_str_mv Grupo de estudos
Formação continuada de professores
Séries iniciais
Educação matemática
Study group
In-service teacher education
Elementary school
Mathematics education
topic Grupo de estudos
Formação continuada de professores
Séries iniciais
Educação matemática
Study group
In-service teacher education
Elementary school
Mathematics education
description The aim of this paper is to consider a study group in mathematicseducation as an environment for supporting teacher’s professional developmentand discussing possible ways of its implementation at school. The discussiondraws on data from a group of ten primary school teachers from a São Paulo state school who wanted to study "the why(s) and wherefore(s)" of the decimalsystem and the four fundamental operations: addition, subtraction,multiplication and division, which they considered a difficult content to betaught. The results show that participation in the study group contributed to abetter understanding among the teachers of the following issues: mathematics issomething which can be constructed; the importance of learning history ofmathematics; how to use manipulative didactical material; the students’learning process; and the teaching knowledge as something to be continuallyconstructed. 
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036
10.20396/zet.v16i29.8647036
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036
identifier_str_mv 10.20396/zet.v16i29.8647036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647036/13937
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2008
Brasil; 2008
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 16 No. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-92
Zetetike; Vol. 16 Núm. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-92
Zetetike; v. 16 n. 1 (2008): jan./jun. [29]; 73-92
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592186929152