Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180 |
Resumo: | This article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions. |
id |
UNICAMP-21_c1ae2e29355f38ea76f4a95e1f5f7e4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672180 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematicsPotencialidades da programação em python para o desenvolvimento do pensamento criativo em matemáticaMathematical creativityTeacher educationComputational thinkingK-12 EducationCriatividade em matemáticaFormação de professoresPensamento computacionalEducação básicaThis article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi identificar e analisar indícios de criatividade matemática em atividades de programação desenvolvidas em Python, ao longo de um curso de formação continuada que contou com a participação de estudantes de Licenciatura em Matemática, do Ensino Médio e de professores que atuam na Educação Básica. Os cursistas responderam a uma questão aberta e implementaram suas soluções em Python, cujos códigos são analisados neste artigo. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa e utilizou a Análise de Conteúdo para categorizar os dados obtidos. Por meio da análise, constatamos que a programação em Python para a solução de problemas abertos possui potencialidades para desenvolver o pensamento criativo em matemática facilitando a simulação, depuração, reflexão sobre o processo, motivação e engajamento, resultando em soluções criativas.Universidade Estadual de Campinas2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/867218010.20396/zet.v31i00.8672180Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015Zetetike; v. 31 (2023): Publicação Contínua; e0230152176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33204https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33205Brazil; ContemporanyBrasil; contemporâneoCopyright (c) 2023 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBinotto, Rosane RossatoMaltempi, Marcus ViniciusSilva, Rogério Aparecido Batista da2024-02-06T20:08:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672180Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-02-06T20:08:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics Potencialidades da programação em python para o desenvolvimento do pensamento criativo em matemática |
title |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
spellingShingle |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics Binotto, Rosane Rossato Mathematical creativity Teacher education Computational thinking K-12 Education Criatividade em matemática Formação de professores Pensamento computacional Educação básica |
title_short |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
title_full |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
title_fullStr |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
title_full_unstemmed |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
title_sort |
Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics |
author |
Binotto, Rosane Rossato |
author_facet |
Binotto, Rosane Rossato Maltempi, Marcus Vinicius Silva, Rogério Aparecido Batista da |
author_role |
author |
author2 |
Maltempi, Marcus Vinicius Silva, Rogério Aparecido Batista da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Binotto, Rosane Rossato Maltempi, Marcus Vinicius Silva, Rogério Aparecido Batista da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical creativity Teacher education Computational thinking K-12 Education Criatividade em matemática Formação de professores Pensamento computacional Educação básica |
topic |
Mathematical creativity Teacher education Computational thinking K-12 Education Criatividade em matemática Formação de professores Pensamento computacional Educação básica |
description |
This article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180 10.20396/zet.v31i00.8672180 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v31i00.8672180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33204 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33205 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015 Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015 Zetetike; v. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329593297371136 |