Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Binotto, Rosane Rossato
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maltempi, Marcus Vinicius, Silva, Rogério Aparecido Batista da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180
Resumo: This article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions.
id UNICAMP-21_c1ae2e29355f38ea76f4a95e1f5f7e4c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672180
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematicsPotencialidades da programação em python para o desenvolvimento do pensamento criativo em matemáticaMathematical creativityTeacher educationComputational thinkingK-12 EducationCriatividade em matemáticaFormação de professoresPensamento computacionalEducação básicaThis article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi identificar e analisar indícios de criatividade matemática em atividades de programação desenvolvidas em Python, ao longo de um curso de formação continuada que contou com a participação de estudantes de Licenciatura em Matemática, do Ensino Médio e de professores que atuam na Educação Básica. Os cursistas responderam a uma questão aberta e implementaram suas soluções em Python, cujos códigos são analisados neste artigo. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa e utilizou a Análise de Conteúdo para categorizar os dados obtidos. Por meio da análise, constatamos que a programação em Python para a solução de problemas abertos possui potencialidades para desenvolver o pensamento criativo em matemática facilitando a simulação, depuração, reflexão sobre o processo, motivação e engajamento, resultando em soluções criativas.Universidade Estadual de Campinas2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/867218010.20396/zet.v31i00.8672180Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015Zetetike; v. 31 (2023): Publicação Contínua; e0230152176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33204https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33205Brazil; ContemporanyBrasil; contemporâneoCopyright (c) 2023 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBinotto, Rosane RossatoMaltempi, Marcus ViniciusSilva, Rogério Aparecido Batista da2024-02-06T20:08:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672180Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-02-06T20:08:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
Potencialidades da programação em python para o desenvolvimento do pensamento criativo em matemática
title Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
spellingShingle Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
Binotto, Rosane Rossato
Mathematical creativity
Teacher education
Computational thinking
K-12 Education
Criatividade em matemática
Formação de professores
Pensamento computacional
Educação básica
title_short Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
title_full Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
title_fullStr Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
title_full_unstemmed Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
title_sort Potentials of python programming for the development of creative thinking in mathematics
author Binotto, Rosane Rossato
author_facet Binotto, Rosane Rossato
Maltempi, Marcus Vinicius
Silva, Rogério Aparecido Batista da
author_role author
author2 Maltempi, Marcus Vinicius
Silva, Rogério Aparecido Batista da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Binotto, Rosane Rossato
Maltempi, Marcus Vinicius
Silva, Rogério Aparecido Batista da
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical creativity
Teacher education
Computational thinking
K-12 Education
Criatividade em matemática
Formação de professores
Pensamento computacional
Educação básica
topic Mathematical creativity
Teacher education
Computational thinking
K-12 Education
Criatividade em matemática
Formação de professores
Pensamento computacional
Educação básica
description This article presents the results of a study aimed at identifying and analyzing indications of mathematical creativity in programming activities developed in Python, throughout a professional development course involving undergraduate students majoring in Mathematics, High school students, and teachers from K-12 Education. The participants responded to an open-ended question and implemented their solutions in Python, with the code analyzed in this article. The research followed a qualitative approach, utilizing Content Analysis to categorize the obtained data. Through the analysis, we found that Python programming for open-ended problem-solving holds potentials for fostering creative thinking in mathematics, facilitating simulation, debugging, reflection on the process, motivation, and engagement, leading to creative solutions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180
10.20396/zet.v31i00.8672180
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180
identifier_str_mv 10.20396/zet.v31i00.8672180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33204
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8672180/33205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015
Zetetike; Vol. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015
Zetetike; v. 31 (2023): Publicação Contínua; e023015
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329593297371136