Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Amanda Cardoso Benicio de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Soares, Kawoana da Costa, Pereira, Ana Carolina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216
Resumo: This article presents the multiplicative process involving William Oughtred's (1574-1660) two rulers for calculations, published in 1639 in The Declaration of The Two Rulers for Calculations, an addition to the treatise The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. For this, we used a methodological approach of documentary research, searching through primary and secondary sources. Thus, we can see that the multiplication operation performed by the apparatus can develop in teachers in initial and continuing education concepts related to proportionality, order and class of the decimal system and properties of logarithms, bringing a practical meaning to a historically sedimented school mathematics.
id UNIMONTES1_bb58fa5051de918ed824a2f59d47cb8b
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6216
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William OughtredDiálogo sobre el conocimiento aritmético contenido en la manipulación de dos reglas de cálculo por William OughtredDiálogo sobre os conhecimentos aritméticos contidos na manipulação das duas réguas para cálculo de William OughtredOperação de MultiplicaçãoDuas Réguas Para CálculoHistória da MatemáticaRecurso DidáticoMultiplication OperationTwo Slide RulesMath HistoryDidactic ResourceOperación de MultiplicaciónDos Reglas de CálculoHistoria de las MatemáticasRecurso DidácticoThis article presents the multiplicative process involving William Oughtred's (1574-1660) two rulers for calculations, published in 1639 in The Declaration of The Two Rulers for Calculations, an addition to the treatise The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. For this, we used a methodological approach of documentary research, searching through primary and secondary sources. Thus, we can see that the multiplication operation performed by the apparatus can develop in teachers in initial and continuing education concepts related to proportionality, order and class of the decimal system and properties of logarithms, bringing a practical meaning to a historically sedimented school mathematics.Este artículo presenta el proceso multiplicativo de las dos reglas para cálculos de William Oughtred (1574-1660), publicado en 1639 en The Declaration of The Two Rulers for Calculations, una adición al tratado The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. Para ello, utilizamos un enfoque metodológico de investigación documental, buscando en fuentes primarias y secundarias. De esta forma, podemos darnos cuenta de que la operación de multiplicación realizada por el aparato puede desarrollar en el profesor en formación inicial y continuada conceptos relacionados con la proporcionalidad, orden y clase del sistema decimal y propiedad de los logaritmos, aportando un sentido práctico a una matemática escolar ya históricamente sedimentada.Esse artigo apresenta o processo multiplicativo envolvendo as duas réguas para cálculo de William Oughtred (1574-1660), publicada em 1639 na The Declaration of The Two Rulers for Calculations, uma adição ao tratado The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. Para isso, utilizamos uma abordagem metodológica da pesquisa documental, buscando em fontes primárias e secundárias. Dessa forma, podemos perceber que a operação de multiplicação realizada pelo aparato pode desenvolver no docente em formação inicial e continuada conceitos relacionados à proporcionalidade, ordem e classe do sistema decimal e propriedade dos logaritmos, trazendo um significado prático a uma matemática escolar já sedimentada historicamente.Editora Unimontes2023-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/621610.46551/emd.v7n13a07Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-182526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216/6669https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Amanda Cardoso Benicio deSoares, Kawoana da CostaPereira, Ana Carolina Costa2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6216Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
Diálogo sobre el conocimiento aritmético contenido en la manipulación de dos reglas de cálculo por William Oughtred
Diálogo sobre os conhecimentos aritméticos contidos na manipulação das duas réguas para cálculo de William Oughtred
title Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
spellingShingle Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
Lima, Amanda Cardoso Benicio de
Operação de Multiplicação
Duas Réguas Para Cálculo
História da Matemática
Recurso Didático
Multiplication Operation
Two Slide Rules
Math History
Didactic Resource
Operación de Multiplicación
Dos Reglas de Cálculo
Historia de las Matemáticas
Recurso Didáctico
title_short Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
title_full Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
title_fullStr Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
title_full_unstemmed Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
title_sort Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred
author Lima, Amanda Cardoso Benicio de
author_facet Lima, Amanda Cardoso Benicio de
Soares, Kawoana da Costa
Pereira, Ana Carolina Costa
author_role author
author2 Soares, Kawoana da Costa
Pereira, Ana Carolina Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Amanda Cardoso Benicio de
Soares, Kawoana da Costa
Pereira, Ana Carolina Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Operação de Multiplicação
Duas Réguas Para Cálculo
História da Matemática
Recurso Didático
Multiplication Operation
Two Slide Rules
Math History
Didactic Resource
Operación de Multiplicación
Dos Reglas de Cálculo
Historia de las Matemáticas
Recurso Didáctico
topic Operação de Multiplicação
Duas Réguas Para Cálculo
História da Matemática
Recurso Didático
Multiplication Operation
Two Slide Rules
Math History
Didactic Resource
Operación de Multiplicación
Dos Reglas de Cálculo
Historia de las Matemáticas
Recurso Didáctico
description This article presents the multiplicative process involving William Oughtred's (1574-1660) two rulers for calculations, published in 1639 in The Declaration of The Two Rulers for Calculations, an addition to the treatise The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. For this, we used a methodological approach of documentary research, searching through primary and secondary sources. Thus, we can see that the multiplication operation performed by the apparatus can develop in teachers in initial and continuing education concepts related to proportionality, order and class of the decimal system and properties of logarithms, bringing a practical meaning to a historically sedimented school mathematics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216
10.46551/emd.v7n13a07
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216
identifier_str_mv 10.46551/emd.v7n13a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216/6669
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-18
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835056476160