Complexity as a foundation for academic education in physical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Dimitri Wuo
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082
Resumo: BACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not.
id UNIOESTE-3_55c9460d2f9e331c71ec34f4abfac5cf
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/32082
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Complexity as a foundation for academic education in physical educationA complexidade como fundamento para a formação acadêmica em educação físicaComplexidadeEducação FísicaProfessoresGraduaçãoEducação FísicaFilosofiaComplexityPhysical EducationTeachersFormationPhysical EducationPhilosophyBACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not.INTRODUÇÃO: Este ensaio baseia-se nos conceitos de Edgar Morin, sobre complexidade, para propor uma reflexão a respeito da formação em Educação Física.DESENVOLVIMENTO: Com quatro pilares básicos, que são: o Movimento, a Vida, a Cultura e a Humanidade, que ao dialogar entre si, compor as partes com o todo e retroagir os seus elementos constitutivos sobre si mesmo, podem permitir uma preparação de professores mais integral, pois entende-se que um dos problemas da graduação na área é a fragmentação de conhecimentos e a separação dos saberes, impedindo que se descubra a complementariedade nas contradições das teorias que constituem suas bases epistemológicas.CONCLUSÃO: Caminhar pelos pilares da Educação Física é partir para uma formação que se consolida na interação dos seus elementos constituintes e não em suas especificidades.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3208210.36453/cefe.2024.32082Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082Caderno de Educação Física e Esporte; v. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e320822318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082/22884Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Dimitri Wuo2024-02-02T23:28:35Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/32082Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2024-02-02T23:28:35Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Complexity as a foundation for academic education in physical education
A complexidade como fundamento para a formação acadêmica em educação física
title Complexity as a foundation for academic education in physical education
spellingShingle Complexity as a foundation for academic education in physical education
Pereira, Dimitri Wuo
Complexidade
Educação Física
Professores
Graduação
Educação Física
Filosofia
Complexity
Physical Education
Teachers
Formation
Physical Education
Philosophy
title_short Complexity as a foundation for academic education in physical education
title_full Complexity as a foundation for academic education in physical education
title_fullStr Complexity as a foundation for academic education in physical education
title_full_unstemmed Complexity as a foundation for academic education in physical education
title_sort Complexity as a foundation for academic education in physical education
author Pereira, Dimitri Wuo
author_facet Pereira, Dimitri Wuo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Dimitri Wuo
dc.subject.por.fl_str_mv Complexidade
Educação Física
Professores
Graduação
Educação Física
Filosofia
Complexity
Physical Education
Teachers
Formation
Physical Education
Philosophy
topic Complexidade
Educação Física
Professores
Graduação
Educação Física
Filosofia
Complexity
Physical Education
Teachers
Formation
Physical Education
Philosophy
description BACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082
10.36453/cefe.2024.32082
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082
identifier_str_mv 10.36453/cefe.2024.32082
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082/22884
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313412324753408