Complexity as a foundation for academic education in physical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082 |
Resumo: | BACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not. |
id |
UNIOESTE-3_55c9460d2f9e331c71ec34f4abfac5cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/32082 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
Complexity as a foundation for academic education in physical educationA complexidade como fundamento para a formação acadêmica em educação físicaComplexidadeEducação FísicaProfessoresGraduaçãoEducação FísicaFilosofiaComplexityPhysical EducationTeachersFormationPhysical EducationPhilosophyBACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not.INTRODUÇÃO: Este ensaio baseia-se nos conceitos de Edgar Morin, sobre complexidade, para propor uma reflexão a respeito da formação em Educação Física.DESENVOLVIMENTO: Com quatro pilares básicos, que são: o Movimento, a Vida, a Cultura e a Humanidade, que ao dialogar entre si, compor as partes com o todo e retroagir os seus elementos constitutivos sobre si mesmo, podem permitir uma preparação de professores mais integral, pois entende-se que um dos problemas da graduação na área é a fragmentação de conhecimentos e a separação dos saberes, impedindo que se descubra a complementariedade nas contradições das teorias que constituem suas bases epistemológicas.CONCLUSÃO: Caminhar pelos pilares da Educação Física é partir para uma formação que se consolida na interação dos seus elementos constituintes e não em suas especificidades.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3208210.36453/cefe.2024.32082Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082Caderno de Educação Física e Esporte; v. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e320822318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082/22884Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Dimitri Wuo2024-02-02T23:28:35Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/32082Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2024-02-02T23:28:35Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Complexity as a foundation for academic education in physical education A complexidade como fundamento para a formação acadêmica em educação física |
title |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
spellingShingle |
Complexity as a foundation for academic education in physical education Pereira, Dimitri Wuo Complexidade Educação Física Professores Graduação Educação Física Filosofia Complexity Physical Education Teachers Formation Physical Education Philosophy |
title_short |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
title_full |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
title_fullStr |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
title_full_unstemmed |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
title_sort |
Complexity as a foundation for academic education in physical education |
author |
Pereira, Dimitri Wuo |
author_facet |
Pereira, Dimitri Wuo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Dimitri Wuo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Complexidade Educação Física Professores Graduação Educação Física Filosofia Complexity Physical Education Teachers Formation Physical Education Philosophy |
topic |
Complexidade Educação Física Professores Graduação Educação Física Filosofia Complexity Physical Education Teachers Formation Physical Education Philosophy |
description |
BACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082 10.36453/cefe.2024.32082 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082 |
identifier_str_mv |
10.36453/cefe.2024.32082 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32082/22884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082 Caderno de Educação Física e Esporte; v. 22 (2024): Caderno de Educação Física e Esporte; e32082 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313412324753408 |