SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Davies, Wendy Hellen, Cunha, Lidiane Passos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357
Resumo: Objective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing.
id UNIRIO-2_51bae6875aff84dc04740c505ab33905
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/357
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTSSCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTSconstruçãoconhecimentopesquisa em enfermagemenfermagemObjective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing.Objetivo: Compreender o significado da pesquisa científica em enfermagem para discentes e docentes com vistas a construção do conhecimento científico na educação e na prática profissional. Método: Trata-se de pesquisa qualitativa sendo utilizada a abordagem fenomenológica de Alfred Schutz. A amostra foi composta de treze docentes e dez discentes de um Curso de Enfermagem de uma instituição pública federal do Estado do Rio de Janeiro. A partir da utilização da abordagem fenomenológica de Alfred Schutz, emergiram as seguintes categorias: A pesquisa como processo e produto; a pesquisa como um resultado da construção do conhecimento em enfermagem; a pesquisa científica favorecendo a construção do conhecimento científico em enfermagem. Resultados: Através da categorização, foi possível verificar que ambos os segmentos convergiram para o entendimento de pesquisa como modo de ampliar o conhecimento e melhorar a prática profissional. Conclusão: Identifica-se ainda, forte compreensão da pesquisa como resultante da elaboração de relatórios sendo apontado como imperativo a sua divulgação para a socialização do conhecimento. Descritores: Construção – conhecimento - pesquisa em enfermagem - enfermagem.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2010-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresPesquisa Científicaapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/35710.9789/2175-5361.2010.v2i1.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 No. 1 (2010)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 Núm. 1 (2010)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 2 n. 1 (2010)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357/441Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Teresinha de Jesus Espírito Santo daDavies, Wendy HellenCunha, Lidiane Passos2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/357Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
title SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
spellingShingle SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da
construção
conhecimento
pesquisa em enfermagem
enfermagem
title_short SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
title_full SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
title_fullStr SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
title_full_unstemmed SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
title_sort SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
author Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da
author_facet Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da
Davies, Wendy Hellen
Cunha, Lidiane Passos
author_role author
author2 Davies, Wendy Hellen
Cunha, Lidiane Passos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da
Davies, Wendy Hellen
Cunha, Lidiane Passos
dc.subject.por.fl_str_mv construção
conhecimento
pesquisa em enfermagem
enfermagem
topic construção
conhecimento
pesquisa em enfermagem
enfermagem
description Objective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Pesquisa Científica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357
10.9789/2175-5361.2010.v2i1.%p
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.2010.v2i1.%p
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357/441
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 No. 1 (2010)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 Núm. 1 (2010)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 2 n. 1 (2010)
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218872751587328