SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357 |
Resumo: | Objective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing. |
id |
UNIRIO-2_51bae6875aff84dc04740c505ab33905 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/357 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTSSCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTSconstruçãoconhecimentopesquisa em enfermagemenfermagemObjective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing.Objetivo: Compreender o significado da pesquisa científica em enfermagem para discentes e docentes com vistas a construção do conhecimento científico na educação e na prática profissional. Método: Trata-se de pesquisa qualitativa sendo utilizada a abordagem fenomenológica de Alfred Schutz. A amostra foi composta de treze docentes e dez discentes de um Curso de Enfermagem de uma instituição pública federal do Estado do Rio de Janeiro. A partir da utilização da abordagem fenomenológica de Alfred Schutz, emergiram as seguintes categorias: A pesquisa como processo e produto; a pesquisa como um resultado da construção do conhecimento em enfermagem; a pesquisa científica favorecendo a construção do conhecimento científico em enfermagem. Resultados: Através da categorização, foi possível verificar que ambos os segmentos convergiram para o entendimento de pesquisa como modo de ampliar o conhecimento e melhorar a prática profissional. Conclusão: Identifica-se ainda, forte compreensão da pesquisa como resultante da elaboração de relatórios sendo apontado como imperativo a sua divulgação para a socialização do conhecimento. Descritores: Construção – conhecimento - pesquisa em enfermagem - enfermagem.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2010-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresPesquisa Científicaapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/35710.9789/2175-5361.2010.v2i1.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 No. 1 (2010)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 Núm. 1 (2010)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 2 n. 1 (2010)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357/441Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Teresinha de Jesus Espírito Santo daDavies, Wendy HellenCunha, Lidiane Passos2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/357Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
title |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
spellingShingle |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da construção conhecimento pesquisa em enfermagem enfermagem |
title_short |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
title_full |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
title_fullStr |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
title_full_unstemmed |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
title_sort |
SCIENTIFIC RESEARCH IN NURSING IN THE POINT OF VIEW OF THE TEACHING STAFF AND OF THE STUDENTS |
author |
Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da |
author_facet |
Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da Davies, Wendy Hellen Cunha, Lidiane Passos |
author_role |
author |
author2 |
Davies, Wendy Hellen Cunha, Lidiane Passos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Teresinha de Jesus Espírito Santo da Davies, Wendy Hellen Cunha, Lidiane Passos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
construção conhecimento pesquisa em enfermagem enfermagem |
topic |
construção conhecimento pesquisa em enfermagem enfermagem |
description |
Objective: Understanding the meaning of scientific research in nursing for students and teachers with sights to construction of scientific knowledge in education and in professional practice. Method: It’s a qualitative research and used phenomenological approach of Alfred Schutz. The sample was composed of thirteen teachers and ten students from of nursing course of a public federal institution of the city of Rio de Janeiro. When using Alfred Schutz’s phenomenology approach, the following categories came up: scientific research as a process and product; scientific research as a result of building up knowledge in nursing; scientific research as one of the elements which propitiates the construction of scientific knowledge in nursing. Results: Through categories, it was possible to verify that both segments converged on the understanding research as a way to broadened knowledge and improve professional practice. Conclusion: Yet finding great comprehension of research as the result of report making being pointed as an imperative in its diffusion for the socialization of knowledge. Descriptors: Build Up – knowledge – research in nursing – nursing. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Pesquisa Científica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357 10.9789/2175-5361.2010.v2i1.%p |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.2010.v2i1.%p |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/357/441 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 No. 1 (2010) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 2 Núm. 1 (2010) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 2 n. 1 (2010) 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218872751587328 |