EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Lima, André Luís de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mautone, Guilherme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841
Resumo: The article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality.
id UNISUL-3_d6895dbe35302c168918b4134d786c7b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25841
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACHEDUCACIÓN, SUBJETIVIDAD Y DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DISCAPACIDAD:: UN ENFOQUE INTERSECCIONALEDUCAÇÃO, SUBJETIVIDADE E DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DEFICIÊNCIA:: UMA SAÍDA INTERSECCIONALDeficiênciaFilosofia da educaçãoDiscurso científicoEducação EspecialEducação InclusivaDisabilityPhilosophy of educationScientific discourseSpecial educationInclusive educationDiscapacidadFilosofía de la educaciónDiscurso científicoEducación especialEducación inclusivaThe article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality.El artículo explora la concepción del sujeto en la modernidad filosófica en relación con el discurso científico sobre la discapacidad y sus consecuencias para la inclusión escolar. Las perspectivas contemporáneas de la educación inclusiva apuntan a la necesidad de cuestionar los fundamentos modernos y eurocéntricos de la exclusión y la desatención de los aspectos interseccionales en el análisis de los sujetos a los que se dirigen las políticas. La persistencia de una comprensión desconectada de los aspectos culturales, sociales y políticos a la hora de considerar la subjetividad de las personas con discapacidad muestra un campo colonizado por un ideal de sujeto basado en la Ilustración moderna, que contribuye a la perpetuación de discursos estigmatizadores basados en la noción de anormalidad.O artigo explora a concepção de sujeito da modernidade filosófica em sua relação com o discurso científico sobre a deficiência e suas consequências para a inclusão escolar. Perspectivas contemporâneas sobre a educação inclusiva apontam a necessidade de questionar os fundamentos modernos e eurocentrados da exclusão e a desconsideração de aspectos interseccionais na análise dos sujeitos público-alvo das políticas. A persistência de uma compreensão desligada de aspectos culturais, sociais e políticos na consideração da subjetividade de pessoas com deficiência evidencia um campo colonizado por um ideal de sujeito com base moderna iluminista, o que contribui para a perpetuação de discursos estigmatizantes fundamentados na noção de anormalidade.Silvânia Siebert2024-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-21Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-211982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841/19223Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautoneinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza Lima, André Luís deMautone, Guilherme2024-04-27T14:56:46Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25841Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T14:56:46Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
EDUCACIÓN, SUBJETIVIDAD Y DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DISCAPACIDAD:: UN ENFOQUE INTERSECCIONAL
EDUCAÇÃO, SUBJETIVIDADE E DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DEFICIÊNCIA:: UMA SAÍDA INTERSECCIONAL
title EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
spellingShingle EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
Souza Lima, André Luís de
Deficiência
Filosofia da educação
Discurso científico
Educação Especial
Educação Inclusiva
Disability
Philosophy of education
Scientific discourse
Special education
Inclusive education
Discapacidad
Filosofía de la educación
Discurso científico
Educación especial
Educación inclusiva
title_short EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
title_full EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
title_fullStr EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
title_full_unstemmed EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
title_sort EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
author Souza Lima, André Luís de
author_facet Souza Lima, André Luís de
Mautone, Guilherme
author_role author
author2 Mautone, Guilherme
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Lima, André Luís de
Mautone, Guilherme
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência
Filosofia da educação
Discurso científico
Educação Especial
Educação Inclusiva
Disability
Philosophy of education
Scientific discourse
Special education
Inclusive education
Discapacidad
Filosofía de la educación
Discurso científico
Educación especial
Educación inclusiva
topic Deficiência
Filosofia da educação
Discurso científico
Educação Especial
Educação Inclusiva
Disability
Philosophy of education
Scientific discourse
Special education
Inclusive education
Discapacidad
Filosofía de la educación
Discurso científico
Educación especial
Educación inclusiva
description The article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841/19223
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautone
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautone
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-21
Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-21
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572558295040