EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841 |
Resumo: | The article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality. |
id |
UNISUL-3_d6895dbe35302c168918b4134d786c7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25841 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACHEDUCACIÓN, SUBJETIVIDAD Y DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DISCAPACIDAD:: UN ENFOQUE INTERSECCIONALEDUCAÇÃO, SUBJETIVIDADE E DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DEFICIÊNCIA:: UMA SAÍDA INTERSECCIONALDeficiênciaFilosofia da educaçãoDiscurso científicoEducação EspecialEducação InclusivaDisabilityPhilosophy of educationScientific discourseSpecial educationInclusive educationDiscapacidadFilosofía de la educaciónDiscurso científicoEducación especialEducación inclusivaThe article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality.El artículo explora la concepción del sujeto en la modernidad filosófica en relación con el discurso científico sobre la discapacidad y sus consecuencias para la inclusión escolar. Las perspectivas contemporáneas de la educación inclusiva apuntan a la necesidad de cuestionar los fundamentos modernos y eurocéntricos de la exclusión y la desatención de los aspectos interseccionales en el análisis de los sujetos a los que se dirigen las políticas. La persistencia de una comprensión desconectada de los aspectos culturales, sociales y políticos a la hora de considerar la subjetividad de las personas con discapacidad muestra un campo colonizado por un ideal de sujeto basado en la Ilustración moderna, que contribuye a la perpetuación de discursos estigmatizadores basados en la noción de anormalidad.O artigo explora a concepção de sujeito da modernidade filosófica em sua relação com o discurso científico sobre a deficiência e suas consequências para a inclusão escolar. Perspectivas contemporâneas sobre a educação inclusiva apontam a necessidade de questionar os fundamentos modernos e eurocentrados da exclusão e a desconsideração de aspectos interseccionais na análise dos sujeitos público-alvo das políticas. A persistência de uma compreensão desligada de aspectos culturais, sociais e políticos na consideração da subjetividade de pessoas com deficiência evidencia um campo colonizado por um ideal de sujeito com base moderna iluminista, o que contribui para a perpetuação de discursos estigmatizantes fundamentados na noção de anormalidade.Silvânia Siebert2024-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-21Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-211982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841/19223Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautoneinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza Lima, André Luís deMautone, Guilherme2024-04-27T14:56:46Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25841Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T14:56:46Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH EDUCACIÓN, SUBJETIVIDAD Y DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DISCAPACIDAD:: UN ENFOQUE INTERSECCIONAL EDUCAÇÃO, SUBJETIVIDADE E DISCURSO CIENTÍFICO SOBRE DEFICIÊNCIA:: UMA SAÍDA INTERSECCIONAL |
title |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
spellingShingle |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH Souza Lima, André Luís de Deficiência Filosofia da educação Discurso científico Educação Especial Educação Inclusiva Disability Philosophy of education Scientific discourse Special education Inclusive education Discapacidad Filosofía de la educación Discurso científico Educación especial Educación inclusiva |
title_short |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
title_full |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
title_fullStr |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
title_full_unstemmed |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
title_sort |
EDUCATION, SUBJECTIVITY, AND SCIENTIFIC DISCOURSE ON DISABILITY:: AN INTERSECTIONAL APPROACH |
author |
Souza Lima, André Luís de |
author_facet |
Souza Lima, André Luís de Mautone, Guilherme |
author_role |
author |
author2 |
Mautone, Guilherme |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Lima, André Luís de Mautone, Guilherme |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência Filosofia da educação Discurso científico Educação Especial Educação Inclusiva Disability Philosophy of education Scientific discourse Special education Inclusive education Discapacidad Filosofía de la educación Discurso científico Educación especial Educación inclusiva |
topic |
Deficiência Filosofia da educação Discurso científico Educação Especial Educação Inclusiva Disability Philosophy of education Scientific discourse Special education Inclusive education Discapacidad Filosofía de la educación Discurso científico Educación especial Educación inclusiva |
description |
The article explores the conception of the subject in philosophical modernity in its relation to the scientific discourse on disability and its consequences for school inclusion. Contemporary perspectives on inclusive education point to the need to question the modern and Eurocentric foundations of exclusion and the disregard of intersectional aspects in the analysis of the subjects targeted by policies. The persistence of an understanding disconnected from cultural, social and political aspects in the consideration of the subjectivity of people with disabilities shows a field colonized by an ideal of the subject with a modern Enlightenment basis, which contributes to the perpetuation of stigmatizing discourses based on the notion of abnormality. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/25841/19223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautone info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 André Luís de Souza Lima, Guilherme Mautone |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-21 Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-21 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572558295040 |