TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calixto, Vivian dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Kiouranis, Neide Maria Michellan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679
Resumo: In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations.
id UNISUL-4_18ed59060913c1b582ab97ceced07fe5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9679
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDYFORMACIÓN DE PROFESORES, TEORÍAS DE APRENDIZAJE Y PENSAMIENTO CRÍTICO: UN ESTUDIO DE CASOFORMAÇÃO DE PROFESSORES, TEORIAS DA APRENDIZAGEM E O PENSAMENTO CRÍTICO: UM ESTUDO DE CASOTeacher trainingLearning TheoriesCritical Thinking.Formación de profesoresTeorías de aprendizajePensamiento Crítico.Formação de ProfessoresTeorias da AprendizagemPensamento Crítico.In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations.En este artículo nos acercaremos a un apartado de una investigación más amplia que pretendía comprender el proceso de constitución para convertirse en profesor de Química a través de planes orientados a la promoción del pensamiento crítico. Para ello, desarrollamos un Estudio de Caso en el que analizamos los materiales de evaluación elaborados por los estudiantes de pregrado sobre las acciones realizadas en un componente curricular. Del proceso de análisis surgieron algunos entendimientos, de los cuales podemos mencionar: la percepción de la relevancia de brindar oportunidades para la discusión de las teorías del aprendizaje, de manera articulada al pensamiento crítico, aspecto que brinda una mayor comprensión de los límites y potencialidades de estas teorías, análisis de posibles limitaciones , enfoques y articulaciones.Neste artigo abordaremos um recorte de uma investigação mais ampla que tencionou compreender o processo de constituição do vir a ser professor de Química via planejamentos orientados para promoção do pensamento crítico. Para tanto desenvolvemos um Estudo de Caso no qual analisamos os materiais avaliativos produzidos pelos licenciandos acerca das ações realizadas em um componente curricular. Do processo de análise emergiram algumas compreensões, destas podemos mencionar: a percepção da relevância de oportunizar espaços de discussão das teorias da aprendizagem, de forma articulada ao pensamento crítico, aspecto que proporciona uma maior compreensão dos limites e potencialidades destas teorias, análise das possíveis limitações, aproximações e articulações.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/967910.19177/prppge.v14e262020403-419Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 403-4192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679/5464Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCalixto, Vivian dos SantosKiouranis, Neide Maria Michellan2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9679Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
FORMACIÓN DE PROFESORES, TEORÍAS DE APRENDIZAJE Y PENSAMIENTO CRÍTICO: UN ESTUDIO DE CASO
FORMAÇÃO DE PROFESSORES, TEORIAS DA APRENDIZAGEM E O PENSAMENTO CRÍTICO: UM ESTUDO DE CASO
title TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
spellingShingle TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
Calixto, Vivian dos Santos
Teacher training
Learning Theories
Critical Thinking.
Formación de profesores
Teorías de aprendizaje
Pensamiento Crítico.
Formação de Professores
Teorias da Aprendizagem
Pensamento Crítico.
title_short TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
title_full TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
title_fullStr TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
title_sort TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
author Calixto, Vivian dos Santos
author_facet Calixto, Vivian dos Santos
Kiouranis, Neide Maria Michellan
author_role author
author2 Kiouranis, Neide Maria Michellan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calixto, Vivian dos Santos
Kiouranis, Neide Maria Michellan
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Learning Theories
Critical Thinking.
Formación de profesores
Teorías de aprendizaje
Pensamiento Crítico.
Formação de Professores
Teorias da Aprendizagem
Pensamento Crítico.
topic Teacher training
Learning Theories
Critical Thinking.
Formación de profesores
Teorías de aprendizaje
Pensamiento Crítico.
Formação de Professores
Teorias da Aprendizagem
Pensamento Crítico.
description In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679
10.19177/prppge.v14e262020403-419
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020403-419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679/5464
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 403-419
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749039542272