TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679 |
Resumo: | In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations. |
id |
UNISUL-4_18ed59060913c1b582ab97ceced07fe5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9679 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDYFORMACIÓN DE PROFESORES, TEORÍAS DE APRENDIZAJE Y PENSAMIENTO CRÍTICO: UN ESTUDIO DE CASOFORMAÇÃO DE PROFESSORES, TEORIAS DA APRENDIZAGEM E O PENSAMENTO CRÍTICO: UM ESTUDO DE CASOTeacher trainingLearning TheoriesCritical Thinking.Formación de profesoresTeorías de aprendizajePensamiento Crítico.Formação de ProfessoresTeorias da AprendizagemPensamento Crítico.In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations.En este artículo nos acercaremos a un apartado de una investigación más amplia que pretendía comprender el proceso de constitución para convertirse en profesor de Química a través de planes orientados a la promoción del pensamiento crítico. Para ello, desarrollamos un Estudio de Caso en el que analizamos los materiales de evaluación elaborados por los estudiantes de pregrado sobre las acciones realizadas en un componente curricular. Del proceso de análisis surgieron algunos entendimientos, de los cuales podemos mencionar: la percepción de la relevancia de brindar oportunidades para la discusión de las teorías del aprendizaje, de manera articulada al pensamiento crítico, aspecto que brinda una mayor comprensión de los límites y potencialidades de estas teorías, análisis de posibles limitaciones , enfoques y articulaciones.Neste artigo abordaremos um recorte de uma investigação mais ampla que tencionou compreender o processo de constituição do vir a ser professor de Química via planejamentos orientados para promoção do pensamento crítico. Para tanto desenvolvemos um Estudo de Caso no qual analisamos os materiais avaliativos produzidos pelos licenciandos acerca das ações realizadas em um componente curricular. Do processo de análise emergiram algumas compreensões, destas podemos mencionar: a percepção da relevância de oportunizar espaços de discussão das teorias da aprendizagem, de forma articulada ao pensamento crítico, aspecto que proporciona uma maior compreensão dos limites e potencialidades destas teorias, análise das possíveis limitações, aproximações e articulações.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/967910.19177/prppge.v14e262020403-419Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 403-4192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679/5464Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCalixto, Vivian dos SantosKiouranis, Neide Maria Michellan2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9679Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY FORMACIÓN DE PROFESORES, TEORÍAS DE APRENDIZAJE Y PENSAMIENTO CRÍTICO: UN ESTUDIO DE CASO FORMAÇÃO DE PROFESSORES, TEORIAS DA APRENDIZAGEM E O PENSAMENTO CRÍTICO: UM ESTUDO DE CASO |
title |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY Calixto, Vivian dos Santos Teacher training Learning Theories Critical Thinking. Formación de profesores Teorías de aprendizaje Pensamiento Crítico. Formação de Professores Teorias da Aprendizagem Pensamento Crítico. |
title_short |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
title_full |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
title_sort |
TEACHER TRAINING, LEARNING THEORIES AND CRITICAL THINKING: A CASE STUDY |
author |
Calixto, Vivian dos Santos |
author_facet |
Calixto, Vivian dos Santos Kiouranis, Neide Maria Michellan |
author_role |
author |
author2 |
Kiouranis, Neide Maria Michellan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calixto, Vivian dos Santos Kiouranis, Neide Maria Michellan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Learning Theories Critical Thinking. Formación de profesores Teorías de aprendizaje Pensamiento Crítico. Formação de Professores Teorias da Aprendizagem Pensamento Crítico. |
topic |
Teacher training Learning Theories Critical Thinking. Formación de profesores Teorías de aprendizaje Pensamiento Crítico. Formação de Professores Teorias da Aprendizagem Pensamento Crítico. |
description |
In this article we will approach a section of a broader investigation that intended to understand the process of constitution of becoming a professor of Chemistry via plans oriented to the promotion of critical thinking. To this end, we developed a Case Study in which we analyzed the evaluation materials produced by the undergraduates about the actions carried out in a curricular component. From the analysis process, some understandings emerged, of which we can mention: the perception of the relevance of providing opportunities for discussion of learning theories, in an articulated way to critical thinking, an aspect that provides a greater understanding of the limits and potential of these theories, analysis of possible limitations, approaches and articulations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679 10.19177/prppge.v14e262020403-419 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e262020403-419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9679/5464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 403-419 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749039542272 |