SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591 |
Resumo: | The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status. |
id |
UNISUL-4_4e0c657ebc27a74e691fadd2b2a3ae50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9591 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGESEDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOSA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: OS DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOSPhysical educationSchoolScientific fieldEpistemology.Educación físicaEscuelaCampo científicoEpistemología.Educação FísicaEscolaCampo científicoEpistemologia.The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status.El objetivo es presentar los resultados de estudios de carácter epistemológico sobre la producción en educación física de investigadores que trabajan en la región Noreste de Brasil. Fueron comparados los resultados de dos investigaciones (2005 y 2017) sobre el tema de la Educación Física Escolar. Los resultados indican que el tema predominante en 2005 (20%) aparece secundario en una nueva investigación en 2017 (10.14%). A pesar de ser superado por temas de la biodinámica, el problema de la escuela sigue siendo básico para comprender la construcción del campo científico de la educación física en Brasil. Sin embargo, la construcción de este campo científico requiere una profundización sobre su naturaleza y su estatuto epistemológico.O objetivo é apresentar resultados de estudos de caráter epistemológico sobre a produção em educação física de pesquisadores que atuam na região Nordeste do Brasil. Foram comparados resultados de duas pesquisas (2005 e 2017 sobre a temática Educação Física Escolar). Os resultados indicam que a temática predominante em 2005 (20%) aparece secundarizada em nova pesquisa de 2017 (10,14%). Apesar de ser superada por temáticas da biodinâmica, a problemática da Escola segue sendo básica para a compreensão da construção do campo científico da Educação Física no Brasil. Entretanto, a construção desse campo científico exige o aprofundamento sobre sua natureza e seu estatuto epistemológico.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/959110.19177/prppge.v14e252020136-152Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 136-1522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591/5305Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGamboa, Márcia Chaves2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9591Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS A EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: OS DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS |
title |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
spellingShingle |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES Gamboa, Márcia Chaves Physical education School Scientific field Epistemology. Educación física Escuela Campo científico Epistemología. Educação Física Escola Campo científico Epistemologia. |
title_short |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
title_full |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
title_fullStr |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
title_full_unstemmed |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
title_sort |
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES |
author |
Gamboa, Márcia Chaves |
author_facet |
Gamboa, Márcia Chaves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gamboa, Márcia Chaves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical education School Scientific field Epistemology. Educación física Escuela Campo científico Epistemología. Educação Física Escola Campo científico Epistemologia. |
topic |
Physical education School Scientific field Epistemology. Educación física Escuela Campo científico Epistemología. Educação Física Escola Campo científico Epistemologia. |
description |
The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591 10.19177/prppge.v14e252020136-152 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e252020136-152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591/5305 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 136-152 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749029056512 |