TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ana Paula
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Vianna, Cláudia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7361
Resumo: This article reflects on the possible influences from the course Gender and Diversity at School (GDE) in the understanding by professors who works at elementary school on the different ways of being a woman and being a teacher, from the point of view of gender relations. The course was offered in 2009 by the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus of Rio Claro. From the reports of these women, obtained through semi-structured interviews, it was possible to observe a movement of reproduction of the traditional socializing processes, and at the same time, of resistance and denunciation of the influence of the patriarchal society in the production of different forms of being a woman and of being a teacher. The contradiction present in these reports demonstrates the innovative nature of courses aimed at the training of female teachers in gender, as well as on the aspects that still need to be thought and reviewed.
id UNISUL-4_71128470e77e38e97b4ee8f684906d73
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7361
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERSLA FORMACIÓN DOCENTE EN GÉNERO Y LA CRÍTICA AL PATRIARCADO: SUBORDINACIONES Y RESISTENCIAS DE MUJERES PROFESORASA FORMAÇÃO DOCENTE EM GÊNERO E A CRÍTICA AO PATRIARCADO: SUBORDINAÇÕES E RESISTÊNCIAS DE MULHERES PROFESSORASSexualityGender RelationsTeacher TrainingGender and Diversity at School.SexualidadRelaciones de GéneroFormación de ProfesorasGénero y Diversidad en la Escuela.SexualidadeRelações de GêneroFormação de ProfessorasGênero e Diversidade na Escola.This article reflects on the possible influences from the course Gender and Diversity at School (GDE) in the understanding by professors who works at elementary school on the different ways of being a woman and being a teacher, from the point of view of gender relations. The course was offered in 2009 by the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus of Rio Claro. From the reports of these women, obtained through semi-structured interviews, it was possible to observe a movement of reproduction of the traditional socializing processes, and at the same time, of resistance and denunciation of the influence of the patriarchal society in the production of different forms of being a woman and of being a teacher. The contradiction present in these reports demonstrates the innovative nature of courses aimed at the training of female teachers in gender, as well as on the aspects that still need to be thought and reviewed.Este artículo reflexiona sobre las posibles influencias del curso Género y Diversidad en la Escuela (GDE), en la comprensión de profesoras de la Escuela Primária acerca de los significados de lo que puede estar asociado a las diferentes formas de ser mujer y de ser profesora, bajo la óptica de las relaciones de género. El curso fue ofrecido en 2009 por la Universidad Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Rio Claro. Desde los relatos de esas mujeres, obtenidos por medio de entrevistas semiestructuradas, fue posible notar un movimiento de reproducción de los procesos socializadores tradicionales, y al mismo tiempo, de resistencia y denuncia de la influencia de la sociedad patriarcal en la producción de diferentes formas de ser mujer y de ser profesora. La contradicción presente en estos relatos demuestra el carácter innovador de cursos dirigidos a la formación de profesoras en género, así como acerca de aspectos que aún necesitan ser pensados y revisados.Este artigo reflete sobre as possíveis influências do curso Gênero e Diversidade na Escola (GDE), na compreensão de professoras de Ensino Fundamental sobre as diferentes formas de ser mulher e de ser professora, sob o ponto de vista das relações de gênero. O curso foi ofertado em 2009 pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Rio Claro. A partir dos relatos dessas mulheres, obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas, foi possível notar um movimento de reprodução dos processos socializadores tradicionais e, ao mesmo tempo, de resistência e denúncia da influência da sociedade patriarcal na produção de diferentes formas de ser mulher e de ser professora. A contradição presente nesses relatos demonstra o caráter inovador de cursos voltados para a formação de professoras em gênero, bem como sobre aspectos que ainda precisam ser pensados e revisados.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/736110.19177/prppge.v12e222018410-428Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 410-4282179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7361/4269Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ana PaulaVianna, Cláudia Pereira2018-12-19T12:35:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7361Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-12-19T12:35:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
LA FORMACIÓN DOCENTE EN GÉNERO Y LA CRÍTICA AL PATRIARCADO: SUBORDINACIONES Y RESISTENCIAS DE MUJERES PROFESORAS
A FORMAÇÃO DOCENTE EM GÊNERO E A CRÍTICA AO PATRIARCADO: SUBORDINAÇÕES E RESISTÊNCIAS DE MULHERES PROFESSORAS
title TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
spellingShingle TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
Costa, Ana Paula
Sexuality
Gender Relations
Teacher Training
Gender and Diversity at School.
Sexualidad
Relaciones de Género
Formación de Profesoras
Género y Diversidad en la Escuela.
Sexualidade
Relações de Gênero
Formação de Professoras
Gênero e Diversidade na Escola.
title_short TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
title_full TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
title_fullStr TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
title_sort TEACHER TRAINING IN GENDER AND CRITICISM OF PATRIARCHY: SUBORDINATION AND RESISTANCE OF FEMALE TEACHERS
author Costa, Ana Paula
author_facet Costa, Ana Paula
Vianna, Cláudia Pereira
author_role author
author2 Vianna, Cláudia Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ana Paula
Vianna, Cláudia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Sexuality
Gender Relations
Teacher Training
Gender and Diversity at School.
Sexualidad
Relaciones de Género
Formación de Profesoras
Género y Diversidad en la Escuela.
Sexualidade
Relações de Gênero
Formação de Professoras
Gênero e Diversidade na Escola.
topic Sexuality
Gender Relations
Teacher Training
Gender and Diversity at School.
Sexualidad
Relaciones de Género
Formación de Profesoras
Género y Diversidad en la Escuela.
Sexualidade
Relações de Gênero
Formação de Professoras
Gênero e Diversidade na Escola.
description This article reflects on the possible influences from the course Gender and Diversity at School (GDE) in the understanding by professors who works at elementary school on the different ways of being a woman and being a teacher, from the point of view of gender relations. The course was offered in 2009 by the Paulista State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus of Rio Claro. From the reports of these women, obtained through semi-structured interviews, it was possible to observe a movement of reproduction of the traditional socializing processes, and at the same time, of resistance and denunciation of the influence of the patriarchal society in the production of different forms of being a woman and of being a teacher. The contradiction present in these reports demonstrates the innovative nature of courses aimed at the training of female teachers in gender, as well as on the aspects that still need to be thought and reviewed.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7361
10.19177/prppge.v12e222018410-428
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7361
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e222018410-428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7361/4269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 410-428
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1787894809634013184