INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Côco, Valdete
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5906
Resumo: In the context of the challenges related to teacher training, this article results from an articulated research to accompany in a Pedagogy Course (2006 – 2017), focusing on the perspectives of action of the students with attention to early childhood education. With Bakhtinian theoretical-methodological references, it discusses the axes linked to formation, the experiences of performance and the requirements for teaching work implicated in the positioning of children's education in the horizon of professional choices. From the data, it reports the presence of early childhood education in the repertoire of professional possibilities, marked by meanings of discredit, signaling the recognition of an action field which needs to advance in its affirmation and social recognition.
id UNISUL-4_7b728759f0135dacbaebe2bc881e71ce
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5906
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATIONFORMACIÓN INICIAL Y DOCENCIA EN LA EDUCACIÓN INFANTILFORMAÇÃO INICIAL E DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO INFANTILTeacher TrainingChildhood educationTeachingFormación Inicial de ProfesoresEducación InfantilEnseñanzaFormação Inicial de ProfessoresEducação InfantilDocênciaIn the context of the challenges related to teacher training, this article results from an articulated research to accompany in a Pedagogy Course (2006 – 2017), focusing on the perspectives of action of the students with attention to early childhood education. With Bakhtinian theoretical-methodological references, it discusses the axes linked to formation, the experiences of performance and the requirements for teaching work implicated in the positioning of children's education in the horizon of professional choices. From the data, it reports the presence of early childhood education in the repertoire of professional possibilities, marked by meanings of discredit, signaling the recognition of an action field which needs to advance in its affirmation and social recognition.En el contexto de los desafíos asociados a la formación de profesores, este artículo resulta de una investigación articulada al seguimiento del Curso de Pedagogía (2006 – 2017), enfocando las perspectivas de actuación de los licenciandos con atención a la educación infantil. Con referenciales teórico-metodológicos de Bajtín, tematiza ejes ligados a la formación, las experiencias de actuación y los requisitos para el trabajo docente implicados con el posicionamiento de la educación infantil, en el horizonte de las elecciones profesionales. Desde los datos, informa la presencia de la educación infantil en el repertorio de las posibilidades profesionales, marcada con significaciones de desprestigio, señalando el reconocimiento de un campo de actuación que necesita avanzar en su afirmación y reconocimiento social.No contexto dos desafios conexos à formação de professores, este artigo resulta de pesquisa articulada ao acompanhamento em um Curso de Pedagogia (2006 - 2017), focalizando as perspectivas de atuação dos licenciandos com atenção à Educação Infantil. Com referenciais teórico-metodológicos bakhtinianos, tematiza eixos ligados à formação, às experiências de atuação e aos requisitos para o trabalho docente, implicados com o posicionamento da Educação Infantil no horizonte das escolhas profissonais. A partir dos dados, informa a presença da Educação Infantil no repertório das possibilidades profissionais, marcada com significações de desprestígio, assinalando o reconhecimento de um campo de atuação que precisa avançar na sua afirmação e reconhecimento social.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativa do tipo exploratóriaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/590610.19177/prppge.v12e21201895-112Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 95-1122179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5906/3937Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCôco, Valdete2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5906Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
FORMACIÓN INICIAL Y DOCENCIA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
FORMAÇÃO INICIAL E DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
spellingShingle INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
Côco, Valdete
Teacher Training
Childhood education
Teaching
Formación Inicial de Profesores
Educación Infantil
Enseñanza
Formação Inicial de Professores
Educação Infantil
Docência
title_short INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
title_full INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
title_fullStr INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
title_full_unstemmed INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
title_sort INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION
author Côco, Valdete
author_facet Côco, Valdete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Côco, Valdete
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training
Childhood education
Teaching
Formación Inicial de Profesores
Educación Infantil
Enseñanza
Formação Inicial de Professores
Educação Infantil
Docência
topic Teacher Training
Childhood education
Teaching
Formación Inicial de Profesores
Educación Infantil
Enseñanza
Formação Inicial de Professores
Educação Infantil
Docência
description In the context of the challenges related to teacher training, this article results from an articulated research to accompany in a Pedagogy Course (2006 – 2017), focusing on the perspectives of action of the students with attention to early childhood education. With Bakhtinian theoretical-methodological references, it discusses the axes linked to formation, the experiences of performance and the requirements for teaching work implicated in the positioning of children's education in the horizon of professional choices. From the data, it reports the presence of early childhood education in the repertoire of professional possibilities, marked by meanings of discredit, signaling the recognition of an action field which needs to advance in its affirmation and social recognition.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa qualitativa do tipo exploratória
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5906
10.19177/prppge.v12e21201895-112
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5906
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e21201895-112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5906/3937
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 95-112
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748364259328