NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880 |
Resumo: | The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field. |
id |
UNISUL-4_d0cc80853c6e25cbf7d493b62fa465e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8880 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLNATURALEZA Y ESPECIFICIDAD DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ESCUELANATUREZA E ESPECIFICIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA ESCOLAEducational Theory and PracticePhysical EducationSchool Education.Teoría y práctica educativaEducación FísicaEducación escolar.Teoria e Prática EducativaEducação FísicaEducação Escolar.The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field.El artículo busca discutir la naturaleza y especificidad de la Educación Física, así como las posibilidades y los límites de ser considerado una disciplina del currículo escolar estructurado y desarrollado a partir de la teoría científica. Busca dilucidar una propuesta que defiende la tesis de que un concepto de Educación Física realmente construido bajo las bases científicas del conocimiento debe tener el desarrollo de tres dimensiones distintas y interrelacionados de los fundamentos: la teoría filosófica-metodológica, la teoría pedagógica y la práctica pedagógica. Verifica cómo se desarrollan y articulan tales niveles de fundamentos en el enfoque de superación crítica de la Educación Física, instando a que se haga lo mismo con las otras concepciones de enseñanza existentes en este campo.O artigo busca discutir a natureza e a especificidade da Educação Física, bem como, possibilidades e limites de ser considerada uma disciplina do currículo escolar estruturada e desenvolvida a partir e por meio de teorizações científicas. Procura elucidar uma propositura defendendo a tese de que uma concepção de Educação Física verdadeiramente edificada sob as bases científicas do conhecimento deve ter o desenvolvimento de três dimensões distintas e inter-relacionadas de fundamentos: a filosófico-metodológica, a teoria pedagógica e a prática pedagógica. Verifica de que forma encontram-se desenvolvidos e articulados tais níveis de fundamentos na abordagem crítico-superadora da Educação Física, incitando que se faça o mesmo com as demais concepções de ensino existentes nesse campo.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/888010.19177/prppge.v14e25202099-119Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 99-1192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880/5303Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLavoura, Tiago Nicola2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8880Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL NATURALEZA Y ESPECIFICIDAD DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ESCUELA NATUREZA E ESPECIFICIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA ESCOLA |
title |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
spellingShingle |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL Lavoura, Tiago Nicola Educational Theory and Practice Physical Education School Education. Teoría y práctica educativa Educación Física Educación escolar. Teoria e Prática Educativa Educação Física Educação Escolar. |
title_short |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
title_full |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
title_fullStr |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
title_full_unstemmed |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
title_sort |
NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL |
author |
Lavoura, Tiago Nicola |
author_facet |
Lavoura, Tiago Nicola |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lavoura, Tiago Nicola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Theory and Practice Physical Education School Education. Teoría y práctica educativa Educación Física Educación escolar. Teoria e Prática Educativa Educação Física Educação Escolar. |
topic |
Educational Theory and Practice Physical Education School Education. Teoría y práctica educativa Educación Física Educación escolar. Teoria e Prática Educativa Educação Física Educação Escolar. |
description |
The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880 10.19177/prppge.v14e25202099-119 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e25202099-119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880/5303 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 99-119 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749000744960 |