NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lavoura, Tiago Nicola
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880
Resumo: The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field.
id UNISUL-4_d0cc80853c6e25cbf7d493b62fa465e7
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8880
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLNATURALEZA Y ESPECIFICIDAD DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ESCUELANATUREZA E ESPECIFICIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA ESCOLAEducational Theory and PracticePhysical EducationSchool Education.Teoría y práctica educativaEducación FísicaEducación escolar.Teoria e Prática EducativaEducação FísicaEducação Escolar.The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field.El artículo busca discutir la naturaleza y especificidad de la Educación Física, así como las posibilidades y los límites de ser considerado una disciplina del currículo escolar estructurado y desarrollado a partir de la teoría científica. Busca dilucidar una propuesta que defiende la tesis de que un concepto de Educación Física realmente construido bajo las bases científicas del conocimiento debe tener el desarrollo de tres dimensiones distintas y interrelacionados de los fundamentos: la teoría filosófica-metodológica, la teoría pedagógica y la práctica pedagógica. Verifica cómo se desarrollan y articulan tales niveles de fundamentos en el enfoque de superación crítica de la Educación Física, instando a que se haga lo mismo con las otras concepciones de enseñanza existentes en este campo.O artigo busca discutir a natureza e a especificidade da Educação Física, bem como, possibilidades e limites de ser considerada uma disciplina do currículo escolar estruturada e desenvolvida a partir e por meio de teorizações científicas. Procura elucidar uma propositura defendendo a tese de que uma concepção de Educação Física verdadeiramente edificada sob as bases científicas do conhecimento deve ter o desenvolvimento de três dimensões distintas e inter-relacionadas de fundamentos: a filosófico-metodológica, a teoria pedagógica e a prática pedagógica. Verifica de que forma encontram-se desenvolvidos e articulados tais níveis de fundamentos na abordagem crítico-superadora da Educação Física, incitando que se faça o mesmo com as demais concepções de ensino existentes nesse campo.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/888010.19177/prppge.v14e25202099-119Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 99-1192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880/5303Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLavoura, Tiago Nicola2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8880Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
NATURALEZA Y ESPECIFICIDAD DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ESCUELA
NATUREZA E ESPECIFICIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA NA ESCOLA
title NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
spellingShingle NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
Lavoura, Tiago Nicola
Educational Theory and Practice
Physical Education
School Education.
Teoría y práctica educativa
Educación Física
Educación escolar.
Teoria e Prática Educativa
Educação Física
Educação Escolar.
title_short NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
title_full NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
title_fullStr NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
title_full_unstemmed NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
title_sort NATURE AND SPECIFICITY OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOL
author Lavoura, Tiago Nicola
author_facet Lavoura, Tiago Nicola
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lavoura, Tiago Nicola
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Theory and Practice
Physical Education
School Education.
Teoría y práctica educativa
Educación Física
Educación escolar.
Teoria e Prática Educativa
Educação Física
Educação Escolar.
topic Educational Theory and Practice
Physical Education
School Education.
Teoría y práctica educativa
Educación Física
Educación escolar.
Teoria e Prática Educativa
Educação Física
Educação Escolar.
description The article seeks to discuss the nature and specificity of Physical Education, as well as the possibilities and limits of being considered a discipline of the school curriculum structured and developed from and through scientific theorizing. It seeks to elucidate a proposition defending the thesis that a concept of Physical Education truly built on the scientific bases of knowledge must have the development of three distinct and interrelated dimensions of fundamentals: the philosophical-methodological, the pedagogical theory and the pedagogical practice. It verifies how such levels of fundamentals are developed and articulated in the critical-overcoming approach of Physical Education, urging that the same be done with the other conceptions of teaching existing in this field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880
10.19177/prppge.v14e25202099-119
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e25202099-119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8880/5303
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 99-119
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749000744960