PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106 |
Resumo: | The work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education. |
id |
UNISUL-4_e0ca58be62f764528630ada43b76b294 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20106 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRASPesquisa BibliográficaPensamento CríticoEducação em QuímicaThe work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education.Este artículo analiza el panorama de las producciones brasileñas con articulación entre Educación Química y Pensamiento Crítico (PC), caracterizándo las, en aspectos teóricos y metodológicos, después de identificar las áreas expresadas por las investigaciones. Para ello, se realizó una investigación cualitativa del tipo de investigación bibliográfica, que se realizó a través del levantamiento de trabajos en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Enseñanza Superior (CAPES) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). Los análisis apuntan a un número creciente de estudios relacionados con el alcance investigado, que realizan sus estudios en diversos contextos. Por lo tanto, esta investigación puede ayudar en posibles investigaciones, evidenciando resultados, desafíos y propuestas futuras descritas por las investigaciones analizadas, ayudando en el tejido panorámico sobre el PC en Educación Química.O trabalho aqui descrito analisa o panorama das produções brasileiras com articulação entre Educação em Química e o Pensamento Crítico (PC), caracterizando-as, em aspectos teóricos e metodológicos, após identificação das áreas expressas pelas investigações. Para isso, realizou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa bibliográfica, a qual se deu por meio do levantamento de trabalhos no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). As análises apontam uma crescente de trabalhos relacionados ao escopo investigado, que empreendem seus estudos em diversos contextos. Assim, esta pesquisa pode auxiliar em possíveis investigações, ao evidenciar resultados, desafios e futuras propostas descritas pelas investigações analisadas, auxiliando no tecer panorâmico sobre o PC na Educação em Química.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010610.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 8-342179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106/19098Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, RosileneMarques Duarte, BrunaMichellan Kiouranis, Neide Maria2024-02-05T19:20:11Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20106Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T19:20:11Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
spellingShingle |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS dos Santos Oliveira, Rosilene Pesquisa Bibliográfica Pensamento Crítico Educação em Química |
title_short |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title_full |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title_fullStr |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title_full_unstemmed |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title_sort |
PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
author |
dos Santos Oliveira, Rosilene |
author_facet |
dos Santos Oliveira, Rosilene Marques Duarte, Bruna Michellan Kiouranis, Neide Maria |
author_role |
author |
author2 |
Marques Duarte, Bruna Michellan Kiouranis, Neide Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Oliveira, Rosilene Marques Duarte, Bruna Michellan Kiouranis, Neide Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa Bibliográfica Pensamento Crítico Educação em Química |
topic |
Pesquisa Bibliográfica Pensamento Crítico Educação em Química |
description |
The work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106 10.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106/19098 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 8-34 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745961971712 |