PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Oliveira, Rosilene
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques Duarte, Bruna, Michellan Kiouranis, Neide Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106
Resumo: The work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education.
id UNISUL-4_e0ca58be62f764528630ada43b76b294
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20106
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRASPesquisa BibliográficaPensamento CríticoEducação em QuímicaThe work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education.Este artículo analiza el panorama de las producciones brasileñas con articulación entre Educación Química y Pensamiento Crítico (PC), caracterizándo las, en aspectos teóricos y metodológicos, después de identificar las áreas expresadas por las investigaciones. Para ello, se realizó una investigación cualitativa del tipo de investigación bibliográfica, que se realizó a través del levantamiento de trabajos en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Perfeccionamiento del Personal de Enseñanza Superior (CAPES) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). Los análisis apuntan a un número creciente de estudios relacionados con el alcance investigado, que realizan sus estudios en diversos contextos. Por lo tanto, esta investigación puede ayudar en posibles investigaciones, evidenciando resultados, desafíos y propuestas futuras descritas por las investigaciones analizadas, ayudando en el tejido panorámico sobre el PC en Educación Química.O trabalho aqui descrito analisa o panorama das produções brasileiras com articulação entre Educação em Química e o Pensamento Crítico (PC), caracterizando-as, em aspectos teóricos e metodológicos, após identificação das áreas expressas pelas investigações. Para isso, realizou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa bibliográfica, a qual se deu por meio do levantamento de trabalhos no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). As análises apontam uma crescente de trabalhos relacionados ao escopo investigado, que empreendem seus estudos em diversos contextos. Assim, esta pesquisa pode auxiliar em possíveis investigações, ao evidenciar resultados, desafios e futuras propostas descritas pelas investigações analisadas, auxiliando no tecer panorâmico sobre o PC na Educação em Química.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010610.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 8-342179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106/19098Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, RosileneMarques Duarte, BrunaMichellan Kiouranis, Neide Maria2024-02-05T19:20:11Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20106Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T19:20:11Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
spellingShingle PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
dos Santos Oliveira, Rosilene
Pesquisa Bibliográfica
Pensamento Crítico
Educação em Química
title_short PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title_full PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title_fullStr PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title_full_unstemmed PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title_sort PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EM QUÍMICA: O PANORAMA DE TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
author dos Santos Oliveira, Rosilene
author_facet dos Santos Oliveira, Rosilene
Marques Duarte, Bruna
Michellan Kiouranis, Neide Maria
author_role author
author2 Marques Duarte, Bruna
Michellan Kiouranis, Neide Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Oliveira, Rosilene
Marques Duarte, Bruna
Michellan Kiouranis, Neide Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa Bibliográfica
Pensamento Crítico
Educação em Química
topic Pesquisa Bibliográfica
Pensamento Crítico
Educação em Química
description The work described here analyzes the panorama of Brazilian productions with articulation between Chemistry Education and Critical Thinking (CP), characterizing them, in theoretical and methodological aspects, after identifying the areas expressed by the investigations. For this, a qualitative research of the bibliographic research type was carried out, which took place through the survey of works in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The analyses point to a growing number of studies related to the scope investigated, which undertake their studies in various contexts. Thus, this research can assist in possible investigations, by evidencing results, challenges and future proposals described by the analyzed investigations, helping in the panoramic weaving on the CP in Chemistry Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106
10.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17eEspecial20238-34
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20106/19098
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 8-34
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745961971712