Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
DOI: | 10.18593/r.v43iesp.16475 |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475 |
Resumo: | The purpose of this article is to present and discuss a continuing education project of primary school teachers in the city of Pelotas, RS, since 2001 called Meeting about School Power. We take as reference our experience of participating in different stages of the organization and development of the project and an interview with the first coordinator. We understand that giving visibility to this training action enhances the idea of approach and dialogue between the academic knowledge and the knowledge built in the daily teaching of the school, engendering and strengthening processes of autonomy and democratic living. |
id |
UNOESC-3_68f0fc0d4e9902b73b64eb018e571b4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16475 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
spelling |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder EscolarFormación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder EscolarFormação de professores em uma perspectiva democrática: Encontros sobre o Poder EscolarFormação continuadaDemocracia escolarEducação básicaFormación continuaDemocracia escolarEducación básicaContinuing educationSchool democracyPrimary educationThe purpose of this article is to present and discuss a continuing education project of primary school teachers in the city of Pelotas, RS, since 2001 called Meeting about School Power. We take as reference our experience of participating in different stages of the organization and development of the project and an interview with the first coordinator. We understand that giving visibility to this training action enhances the idea of approach and dialogue between the academic knowledge and the knowledge built in the daily teaching of the school, engendering and strengthening processes of autonomy and democratic living.El artículo tiene como propósito presentar y discutir um proyecto de formación continua de profesores de la educación básica que ocurre em la ciudad de Pelotas, RS, desde 2001 llamado Encuentros sobre el Poder Escolar. Tomamos como referencia nuestra experiencia de participación en diferentes etapas de la organización y del desarrollo del proyecto y una entrevista con la primera coordinadora. Entendemos que dar visibilidad a esta acción de formación potencia la idea de acercamiento y diálogo entre los saberes académicos y los saberes construídos en los cotidianos de la docência en la escuela, engendrando y fortaleciendo procesos de autonomía y vivencia democrática.No presente artigo tem-se como propósito apresentar e discutir a respeito de um projeto de formação continuada de professores da educação básica que ocorre na Cidade de Pelotas, RS, Brasil, desde 2001 chamado Encontros sobre o Poder Escolar. Tomamos como referência nossa experiência de participação em diferentes etapas da organização e do desenvolvimento do Projeto e uma entrevista com a primeira coordenadora. Entendemos que dar visibilidade a essa ação de formação potencializa a ideia de aproximação e diálogo entre os saberes acadêmicos e os saberes construídos nos cotidianos da docência na escola, engendrando e fortalecendo processos de autonomia e vivência democrática.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1647510.18593/r.v43iesp.16475Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-1762177-60590104-431110.18593/r.v43iespreponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475/13635Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarlos, Lígia CardosoPereira, Dirlei de Azambuja2020-11-12T21:24:07Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16475Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-11-12T21:24:07Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Formação de professores em uma perspectiva democrática: Encontros sobre o Poder Escolar |
title |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
spellingShingle |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Carlos, Lígia Cardoso Formação continuada Democracia escolar Educação básica Formación continua Democracia escolar Educación básica Continuing education School democracy Primary education Carlos, Lígia Cardoso Formação continuada Democracia escolar Educação básica Formación continua Democracia escolar Educación básica Continuing education School democracy Primary education |
title_short |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
title_full |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
title_fullStr |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
title_full_unstemmed |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
title_sort |
Formación de profesores desde una perspectiva democrática: Encuentros sobre el Poder Escolar |
author |
Carlos, Lígia Cardoso |
author_facet |
Carlos, Lígia Cardoso Carlos, Lígia Cardoso Pereira, Dirlei de Azambuja Pereira, Dirlei de Azambuja |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Dirlei de Azambuja |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlos, Lígia Cardoso Pereira, Dirlei de Azambuja |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Democracia escolar Educação básica Formación continua Democracia escolar Educación básica Continuing education School democracy Primary education |
topic |
Formação continuada Democracia escolar Educação básica Formación continua Democracia escolar Educación básica Continuing education School democracy Primary education |
description |
The purpose of this article is to present and discuss a continuing education project of primary school teachers in the city of Pelotas, RS, since 2001 called Meeting about School Power. We take as reference our experience of participating in different stages of the organization and development of the project and an interview with the first coordinator. We understand that giving visibility to this training action enhances the idea of approach and dialogue between the academic knowledge and the knowledge built in the daily teaching of the school, engendering and strengthening processes of autonomy and democratic living. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475 10.18593/r.v43iesp.16475 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43iesp.16475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16475/13635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176 Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 155-176 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43iesp reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1822179157105180672 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18593/r.v43iesp.16475 |