Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20150020 http://hdl.handle.net/11449/157699 |
Resumo: | AbstractThe research aimed to analyze through the Historical-Cultural Psychology, perceptions that six students from 9th grade of two public schools, one medium-sized city in the state of São Paulo, have about bullying, and strategies of coping indicated by them. Students were identified through the Scan-Bullying as possible perpetrators, victims and bystanders of bullying. Subsequently, semi-structured interviews were conducted. This procedure was used to generate reflections on the field, aligned to the epistemological framework of the research. The findings indicate that, although most students perceive the presence of bullying within the school context, their perceptions and strategies proposed to deal with instances of bullying are reductionist and do not focus on the source of the problem. Thus, there is no recognition of cultural and social determinants in the manifestations of bullying. |
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Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-culturalAnalysis of school bullying through cultural-historical psychologyAnálisis del acoso escolar a través de la psicología historico-culturalschool bullyinghistorical-cultural psychologyviolencebullying escolarpsicologia histórico-culturalviolênciaAbstractThe research aimed to analyze through the Historical-Cultural Psychology, perceptions that six students from 9th grade of two public schools, one medium-sized city in the state of São Paulo, have about bullying, and strategies of coping indicated by them. Students were identified through the Scan-Bullying as possible perpetrators, victims and bystanders of bullying. Subsequently, semi-structured interviews were conducted. This procedure was used to generate reflections on the field, aligned to the epistemological framework of the research. The findings indicate that, although most students perceive the presence of bullying within the school context, their perceptions and strategies proposed to deal with instances of bullying are reductionist and do not focus on the source of the problem. Thus, there is no recognition of cultural and social determinants in the manifestations of bullying.ResumenLa investigación tuvo como objetivo examinar, a través de la Psicología Histórico-Cultural, la percepción de que los seis estudiantes del 3º años de educación secundaria, de dos escuelas públicas de una ciudad de tamaño medio en el estado de São Paulo tienen sobre el acoso escolar, además de formas de afrontamiento indicado por ellos. Los estudiantes fueron identificados a través de la Scan-Bullying como posibles autores, víctimas y testigos de la intimidación. Posteriormente, se realizaron entrevistas semi-estructuradas. Este procedimiento sirvió para generar reflexiones sobre el tema, de acuerdo con el marco epistemológico de la investigación. Los resultados indican que, para la mayoría de los estudiantes a experimentar la presencia del acoso escolar en el contexto de la escuela, sus percepciones y estrategias propuestas para resolver los casos de acoso son reduccionistas y no han centrado en el origen del problema. Por lo tanto, no hay un reconocimiento de los determinantes sociales y culturales en las manifestaciones de acoso escolar.ResumoA pesquisa teve por objetivo analisar, por meio da Psicologia Histórico-Cultural, as percepções que seis estudantes dos 9º anos do Ensino Fundamental de duas escolas públicas de uma cidade de médio porte do interior do estado de São Paulo têm sobre o bullying, além das formas de enfrentamento por eles indicadas. Os estudantes foram identificados através do Scan-Bullying como possíveis agressores, vítimas e expectadores de bullying. Posteriormente, realizaram-se entrevistas semiestruturadas. Tal procedimento serviu para gerar reflexões acerca do tema, em consonância com o referencial epistemológico da pesquisa. Os resultados apontam que, por mais que os estudantes percebam a presença do bullying dentro do contexto escolar, suas percepções e estratégias propostas para resolver as ocorrências de bullyingsão reducionistas e não focam na origem do problema. Assim, não há o reconhecimento dos determinantes sociais e culturais nas manifestações do bullying.Universidade do Oeste PaulistaUniversidade Estadual Paulista Faculdade Ciências e TecnologiaUniversidade Estadual Paulista Faculdade Ciências e TecnologiaPrograma de Pós-graduação em Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicobiologia, Universidade Federal do Rio Grande do NorteUniversidade do Oeste PaulistaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Francisco, Marcos ViniciusCoimbra, Renata Maria2018-11-12T17:26:34Z2018-11-12T17:26:34Z2015-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article184-195application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20150020Estudos de Psicologia (Natal). Programa de Pós-graduação em Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicobiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, v. 20, n. 3, p. 184-195, 2015.1413-294Xhttp://hdl.handle.net/11449/15769910.5935/1678-4669.20150020S1413-294X2015000300184S1413-294X2015000300184.pdf03322028896305070000-0003-2105-7260SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos de Psicologia (Natal)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-24T06:32:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157699Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:50:23.905636Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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