Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Paulo César [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Minguili, Maria da Glória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132
http://hdl.handle.net/11449/137671
Resumo: This paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident.
id UNSP_c825180953319c7df2516fa7c8a4ea44
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/137671
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São PauloEducational inclusion in the perception of teachers of Dois Córregos, São PauloSpecial educational needsInclusionIntegrationNecessidades educacionais especiaisInclusãoIntegraçãoThis paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident.Este trabalho teve por objetivo fazer um levantamento a respeito da inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais (NEE) em todas as escolas e creches (particulares e públicas) da cidade de Dois Córregos ? SP. Foram questionados 144 professores e 14 diretores em 14 estabelecimentos de ensino, da creche ao Ensino Médio (sendo que dos estabelecimentos de ensino, 5 são escolas particulares, 5 são escolas públicas estaduais, 2 são escolas públicas municipais, 01 creche municipal e 01 creche filantrópica). A pesquisavisou a: investigar possíveis preconceitos existentes em torno da questão, verificar se o ambiente físico das escolas possui acomodações especiais necessárias para receber os alunos com necessidades educacionais especiais (NEE), além de averiguar se os profissionais que atuam na escola estão recebendo (ou receberam) capacitação específica para atuar no processo de inclusão desses alunos. Os resultados indicam que os docentes que não trabalham com alunos com NEE teriam uma grande insegurança em recebê-los.Ficou evidente que há muitas dúvidas e incertezas acerca da inclusão, as escolas não possuem infraestrutura adequada e muitas vezes os alunos incluídos são exclusivamente aqueles que possuem déficits internos e não aparentemente visíveis.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Bauru. Docente do Departamento de Educação – Instituto de Biociências – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus de Botucatu. Distrito de Rubião Júnior, S/N.º, CEP: 18618-970 – Botucatu – SP, Brasil.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Bauru. Docente do Departamento de Educação – Instituto de Biociências – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus de Botucatu. Distrito de Rubião Júnior, S/N.º, CEP: 18618-970 – Botucatu – SP, Brasil.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Paulo César [UNESP]Minguili, Maria da Glória2016-04-01T18:46:45Z2016-04-01T18:46:45Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-29application/pdfhttp://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/137671ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf36372856221231320000-0003-2440-8097Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/137671Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:17:06.146483Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
Educational inclusion in the perception of teachers of Dois Córregos, São Paulo
title Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
spellingShingle Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
Gomes, Paulo César [UNESP]
Special educational needs
Inclusion
Integration
Necessidades educacionais especiais
Inclusão
Integração
title_short Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
title_full Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
title_fullStr Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
title_full_unstemmed Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
title_sort Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
author Gomes, Paulo César [UNESP]
author_facet Gomes, Paulo César [UNESP]
Minguili, Maria da Glória
author_role author
author2 Minguili, Maria da Glória
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Paulo César [UNESP]
Minguili, Maria da Glória
dc.subject.por.fl_str_mv Special educational needs
Inclusion
Integration
Necessidades educacionais especiais
Inclusão
Integração
topic Special educational needs
Inclusion
Integration
Necessidades educacionais especiais
Inclusão
Integração
description This paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-04-01T18:46:45Z
2016-04-01T18:46:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132
Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014.
2175-4217
http://hdl.handle.net/11449/137671
ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf
3637285622123132
0000-0003-2440-8097
url http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132
http://hdl.handle.net/11449/137671
identifier_str_mv Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014.
2175-4217
ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf
3637285622123132
0000-0003-2440-8097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Camine: Caminhos da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-29
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129183448039424