Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132 http://hdl.handle.net/11449/137671 |
Resumo: | This paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident. |
id |
UNSP_c825180953319c7df2516fa7c8a4ea44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/137671 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São PauloEducational inclusion in the perception of teachers of Dois Córregos, São PauloSpecial educational needsInclusionIntegrationNecessidades educacionais especiaisInclusãoIntegraçãoThis paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident.Este trabalho teve por objetivo fazer um levantamento a respeito da inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais (NEE) em todas as escolas e creches (particulares e públicas) da cidade de Dois Córregos ? SP. Foram questionados 144 professores e 14 diretores em 14 estabelecimentos de ensino, da creche ao Ensino Médio (sendo que dos estabelecimentos de ensino, 5 são escolas particulares, 5 são escolas públicas estaduais, 2 são escolas públicas municipais, 01 creche municipal e 01 creche filantrópica). A pesquisavisou a: investigar possíveis preconceitos existentes em torno da questão, verificar se o ambiente físico das escolas possui acomodações especiais necessárias para receber os alunos com necessidades educacionais especiais (NEE), além de averiguar se os profissionais que atuam na escola estão recebendo (ou receberam) capacitação específica para atuar no processo de inclusão desses alunos. Os resultados indicam que os docentes que não trabalham com alunos com NEE teriam uma grande insegurança em recebê-los.Ficou evidente que há muitas dúvidas e incertezas acerca da inclusão, as escolas não possuem infraestrutura adequada e muitas vezes os alunos incluídos são exclusivamente aqueles que possuem déficits internos e não aparentemente visíveis.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Bauru. Docente do Departamento de Educação – Instituto de Biociências – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus de Botucatu. Distrito de Rubião Júnior, S/N.º, CEP: 18618-970 – Botucatu – SP, Brasil.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) – Campus de Bauru. Docente do Departamento de Educação – Instituto de Biociências – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Campus de Botucatu. Distrito de Rubião Júnior, S/N.º, CEP: 18618-970 – Botucatu – SP, Brasil.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Paulo César [UNESP]Minguili, Maria da Glória2016-04-01T18:46:45Z2016-04-01T18:46:45Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-29application/pdfhttp://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/137671ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf36372856221231320000-0003-2440-8097Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/137671Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:17:06.146483Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo Educational inclusion in the perception of teachers of Dois Córregos, São Paulo |
title |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
spellingShingle |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo Gomes, Paulo César [UNESP] Special educational needs Inclusion Integration Necessidades educacionais especiais Inclusão Integração |
title_short |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
title_full |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
title_fullStr |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
title_full_unstemmed |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
title_sort |
Inclusão escolar na percepção de professores do município de Dois Córregos, São Paulo |
author |
Gomes, Paulo César [UNESP] |
author_facet |
Gomes, Paulo César [UNESP] Minguili, Maria da Glória |
author_role |
author |
author2 |
Minguili, Maria da Glória |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Paulo César [UNESP] Minguili, Maria da Glória |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special educational needs Inclusion Integration Necessidades educacionais especiais Inclusão Integração |
topic |
Special educational needs Inclusion Integration Necessidades educacionais especiais Inclusão Integração |
description |
This paper aims to make a survey about the inclusion of children in need of special care in all schools and day nurseries (publics and privates) in ?Dois Córregos? city, in São Paulo. We interviewed 144 teachers and 14 school principals in 14 educational establishments ? 5 private schools, 5 state-owned schools, 2 municipal schools, 1 municipal nursery and 1 philanthropic nursery. The research aimed to investigate possible prejudices against the children in need of special care; verify if the schools have adequate infrastructure to receive the students in need of special care; and verify if the professionals who work in the schools are receiving (or received) specific training to work on this inclusion process. The results indicated that teachers who don?t work with children in need of special care are very insecure in receiving them. It?s evident that there are a lot of doubts and uncertainties about the inclusion system. In general, schools don?t have adequate infrastructure and most of the time the included students are those who have internal deficits, which are not evident. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-04-01T18:46:45Z 2016-04-01T18:46:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132 Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014. 2175-4217 http://hdl.handle.net/11449/137671 ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf 3637285622123132 0000-0003-2440-8097 |
url |
http://seer.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/1083/1132 http://hdl.handle.net/11449/137671 |
identifier_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação, v. 6, n. 1, p. 1-29, 2014. 2175-4217 ISSN2175-4217-2014-06-01-01-29.pdf 3637285622123132 0000-0003-2440-8097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-29 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129183448039424 |