O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marilda Da [UNESP]
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012
http://hdl.handle.net/11449/212857
Resumo: This article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation.
id UNSP_daed3369bac0c43fb7850a7cfaab987b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212857
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aulaProfessorial habitus: the object of studies about the act of teaching in the classroomprofessorial habitusclassroom teachinghabitus professoralensino em sala de aulaThis article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation.Este artigo objetiva definir o conceito intitulado habitus professoral, esforço que vem sendo feito desde o fim da década dos anos de 1980, mas que somente no final dos anos de 1990 conseguiu alcançar uma estrutura teórica mais estável. Habitus professoral é o caminho teórico-metodológico da construção de um recurso explicativo dos comportamentos de professores, sobretudo, do re-endereçamento do objeto de estudo do ato de ensinar na sala de aula. Os lugares da teoria e da prática na formação e atuação docentes foram simultaneamente analisados, servindo de ferramentas para a formulação do conceito em questão. As idéias de Pierre Bourdieu e Edward Palmer Thompson (habitus e experiência) constituíram o núcleo do referencial teórico desta investigação.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda Da [UNESP]2021-07-14T10:46:16Z2021-07-14T10:46:16Z2005-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article152-163application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21285710.1590/S1413-24782005000200012S1413-24782005000200012S1413-24782005000200012.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212857Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:27:12.816505Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
Professorial habitus: the object of studies about the act of teaching in the classroom
title O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
spellingShingle O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
Silva, Marilda Da [UNESP]
professorial habitus
classroom teaching
habitus professoral
ensino em sala de aula
title_short O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
title_full O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
title_fullStr O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
title_full_unstemmed O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
title_sort O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
author Silva, Marilda Da [UNESP]
author_facet Silva, Marilda Da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marilda Da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv professorial habitus
classroom teaching
habitus professoral
ensino em sala de aula
topic professorial habitus
classroom teaching
habitus professoral
ensino em sala de aula
description This article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-08
2021-07-14T10:46:16Z
2021-07-14T10:46:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005.
1413-2478
1809-449X
http://hdl.handle.net/11449/212857
10.1590/S1413-24782005000200012
S1413-24782005000200012
S1413-24782005000200012.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012
http://hdl.handle.net/11449/212857
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005.
1413-2478
1809-449X
10.1590/S1413-24782005000200012
S1413-24782005000200012
S1413-24782005000200012.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 152-163
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129203944554496