O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012 http://hdl.handle.net/11449/212857 |
Resumo: | This article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation. |
id |
UNSP_daed3369bac0c43fb7850a7cfaab987b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212857 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aulaProfessorial habitus: the object of studies about the act of teaching in the classroomprofessorial habitusclassroom teachinghabitus professoralensino em sala de aulaThis article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation.Este artigo objetiva definir o conceito intitulado habitus professoral, esforço que vem sendo feito desde o fim da década dos anos de 1980, mas que somente no final dos anos de 1990 conseguiu alcançar uma estrutura teórica mais estável. Habitus professoral é o caminho teórico-metodológico da construção de um recurso explicativo dos comportamentos de professores, sobretudo, do re-endereçamento do objeto de estudo do ato de ensinar na sala de aula. Os lugares da teoria e da prática na formação e atuação docentes foram simultaneamente analisados, servindo de ferramentas para a formulação do conceito em questão. As idéias de Pierre Bourdieu e Edward Palmer Thompson (habitus e experiência) constituíram o núcleo do referencial teórico desta investigação.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Marilda Da [UNESP]2021-07-14T10:46:16Z2021-07-14T10:46:16Z2005-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article152-163application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21285710.1590/S1413-24782005000200012S1413-24782005000200012S1413-24782005000200012.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212857Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:27:12.816505Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula Professorial habitus: the object of studies about the act of teaching in the classroom |
title |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
spellingShingle |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula Silva, Marilda Da [UNESP] professorial habitus classroom teaching habitus professoral ensino em sala de aula |
title_short |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
title_full |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
title_fullStr |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
title_full_unstemmed |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
title_sort |
O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula |
author |
Silva, Marilda Da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Marilda Da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marilda Da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
professorial habitus classroom teaching habitus professoral ensino em sala de aula |
topic |
professorial habitus classroom teaching habitus professoral ensino em sala de aula |
description |
This article is an attempt to define the proposed concept of professorial habitus, a process that has been under way since the end of the 1980's. However, the attempt to produce a more stable theoretical structure for the concept took until the end of the 1990's. Professorial habitus is the theoretical-methodological way of building a resource capable of explaining teachers' behaviour and, above all, of re-addressing the object of study directed at the act of teaching in the classroom. The place of theory and practice in the formation and activity of teachers was investigated simultaneously and, at the same time, served as a tool for formulating the concept in question. The ideas of Pierre Bourdieu and Edward Palmer Thompson (habitus and experience) constituted the core of the theoretical framework of this investigation. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-08 2021-07-14T10:46:16Z 2021-07-14T10:46:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012 Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005. 1413-2478 1809-449X http://hdl.handle.net/11449/212857 10.1590/S1413-24782005000200012 S1413-24782005000200012 S1413-24782005000200012.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000200012 http://hdl.handle.net/11449/212857 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 29, p. 152-163, 2005. 1413-2478 1809-449X 10.1590/S1413-24782005000200012 S1413-24782005000200012 S1413-24782005000200012.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
152-163 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129203944554496 |