Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849 http://hdl.handle.net/11449/183826 |
Resumo: | Abstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school. |
id |
UNSP_e07bb2fdfa3ead2cf45838fd5a06ff04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/183826 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolíticaTen Years of PNEEPEI: an analysis from a biopolitical perspectiveBiopoliticsInclusionDisabilityPNEEPEIAesthetic ParadigmBiopolíticaInclusãoDeficiênciaPNEEPEIParadigma EstéticoAbstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school.Resumo: Em meio às incertezas do quadro político atual e de uma crise institucional sem precedentes no Brasil, este ensaio analisa teoricamente os problemas decorrentes da elaboração, implantação e dos refluxos da PNEEPEI pela perspectiva da biopolítica. Para isso, apoiados nas análises de Foucault e Agamben, compreenderemos o modo como a governamentalidade estatal brasileira se ocupa da inclusão das pessoas com deficiência na escola, elucidando suas faces tanto biopolítica quanto tanatopolítica. À luz da crítica ao paradigma científico que congrega essas faces, no qual a PNEEPEI se apoia, propomos um paradigma estético de inclusão, com vistas a melhor atender as demandas do ethos dessas pessoas na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pagni, Pedro Angelo2019-10-03T17:31:48Z2019-10-03T17:31:48Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/18382610.1590/2175-623684849S2175-62362019000100208S2175-62362019000100208.pdf41073473968693620000-0001-7505-4896SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:07:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183826Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:28:08.117482Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica Ten Years of PNEEPEI: an analysis from a biopolitical perspective |
title |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
spellingShingle |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica Pagni, Pedro Angelo Biopolitics Inclusion Disability PNEEPEI Aesthetic Paradigm Biopolítica Inclusão Deficiência PNEEPEI Paradigma Estético |
title_short |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
title_full |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
title_fullStr |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
title_full_unstemmed |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
title_sort |
Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica |
author |
Pagni, Pedro Angelo |
author_facet |
Pagni, Pedro Angelo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pagni, Pedro Angelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biopolitics Inclusion Disability PNEEPEI Aesthetic Paradigm Biopolítica Inclusão Deficiência PNEEPEI Paradigma Estético |
topic |
Biopolitics Inclusion Disability PNEEPEI Aesthetic Paradigm Biopolítica Inclusão Deficiência PNEEPEI Paradigma Estético |
description |
Abstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-03T17:31:48Z 2019-10-03T17:31:48Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/183826 10.1590/2175-623684849 S2175-62362019000100208 S2175-62362019000100208.pdf 4107347396869362 0000-0001-7505-4896 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849 http://hdl.handle.net/11449/183826 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019. 2175-6236 10.1590/2175-623684849 S2175-62362019000100208 S2175-62362019000100208.pdf 4107347396869362 0000-0001-7505-4896 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128363714314240 |