Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pagni, Pedro Angelo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849
http://hdl.handle.net/11449/183826
Resumo: Abstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school.
id UNSP_e07bb2fdfa3ead2cf45838fd5a06ff04
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183826
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolíticaTen Years of PNEEPEI: an analysis from a biopolitical perspectiveBiopoliticsInclusionDisabilityPNEEPEIAesthetic ParadigmBiopolíticaInclusãoDeficiênciaPNEEPEIParadigma EstéticoAbstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school.Resumo: Em meio às incertezas do quadro político atual e de uma crise institucional sem precedentes no Brasil, este ensaio analisa teoricamente os problemas decorrentes da elaboração, implantação e dos refluxos da PNEEPEI pela perspectiva da biopolítica. Para isso, apoiados nas análises de Foucault e Agamben, compreenderemos o modo como a governamentalidade estatal brasileira se ocupa da inclusão das pessoas com deficiência na escola, elucidando suas faces tanto biopolítica quanto tanatopolítica. À luz da crítica ao paradigma científico que congrega essas faces, no qual a PNEEPEI se apoia, propomos um paradigma estético de inclusão, com vistas a melhor atender as demandas do ethos dessas pessoas na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pagni, Pedro Angelo2019-10-03T17:31:48Z2019-10-03T17:31:48Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/18382610.1590/2175-623684849S2175-62362019000100208S2175-62362019000100208.pdf41073473968693620000-0001-7505-4896SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:07:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183826Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:28:08.117482Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
Ten Years of PNEEPEI: an analysis from a biopolitical perspective
title Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
spellingShingle Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
Pagni, Pedro Angelo
Biopolitics
Inclusion
Disability
PNEEPEI
Aesthetic Paradigm
Biopolítica
Inclusão
Deficiência
PNEEPEI
Paradigma Estético
title_short Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
title_full Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
title_fullStr Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
title_full_unstemmed Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
title_sort Dez Anos da PNEEPEI: uma análise pela perspectiva da biopolítica
author Pagni, Pedro Angelo
author_facet Pagni, Pedro Angelo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pagni, Pedro Angelo
dc.subject.por.fl_str_mv Biopolitics
Inclusion
Disability
PNEEPEI
Aesthetic Paradigm
Biopolítica
Inclusão
Deficiência
PNEEPEI
Paradigma Estético
topic Biopolitics
Inclusion
Disability
PNEEPEI
Aesthetic Paradigm
Biopolítica
Inclusão
Deficiência
PNEEPEI
Paradigma Estético
description Abstract: Amid the uncertainty of the current political context and an unprecedented institutional crisis in Brazil, this essay offers a theoretical analysis of the problems arising from the drafting, implementation and setback of PNEEPEI from a biopolitical perspective. To this end, supported by analyses by Foucault and Agamben, we will understand how Brazilian state governmentality addresses the inclusion of people with disabilities in school in terms of both biopolitics and Thanatos-politics. In light of the criticism of the scientific paradigm that brings together these two aspects underpinning PNEEPEI, we propose an aesthetic paradigm of inclusion to better meet the demands of the ethos of these people in school.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03T17:31:48Z
2019-10-03T17:31:48Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/183826
10.1590/2175-623684849
S2175-62362019000100208
S2175-62362019000100208.pdf
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684849
http://hdl.handle.net/11449/183826
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 44, n. 1, p. -, 2019.
2175-6236
10.1590/2175-623684849
S2175-62362019000100208
S2175-62362019000100208.pdf
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128363714314240