Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, C. R.
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Heredero, Eladio Sebastian [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3489
http://hdl.handle.net/11449/124563
Resumo: This paper aims to discuss and reflect the trajectory of inclusive education in Brazil, for such it is important to bring as she is becoming. The notion of inclusion is directly related to the right to equal that from the eighteenth century marks the social constructions and political ideas and social relations stuck on democracy and / or equality in the world, as well as in Brazil. But what is presented in the practice of social relations today is as an equal and non-homogeneity and recognition of identities, cultures and specific needs of each. Inclusion and integration are being discussed all over the country, but it's still a fact that deserves more involvement by all actors of society. She was raised primarily in the form of laws, decrees, documents, and now gaining ground in academic research showing the differences between the two terms, and finally is reaching the school, although it is still insufficient participation, with regard to transformation of the trader concerned with working in a school for all, along the lines of an egalitarian society with respect for diversity. To this end this paper argues the importance of continuing education in all areas of knowledge for the implementation of public policies actually everyone regardless of their differences.
id UNSP_e8262362c1f208e45ea47a2410c8d108
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124563
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Caminhos da inclusão percorridos pelo BrasilInclusion, public policy and education in BrazilInclusionPublic policyEducationTeacher trainingInclusãoPolíticas públicasEducaçãoFormação de professoresThis paper aims to discuss and reflect the trajectory of inclusive education in Brazil, for such it is important to bring as she is becoming. The notion of inclusion is directly related to the right to equal that from the eighteenth century marks the social constructions and political ideas and social relations stuck on democracy and / or equality in the world, as well as in Brazil. But what is presented in the practice of social relations today is as an equal and non-homogeneity and recognition of identities, cultures and specific needs of each. Inclusion and integration are being discussed all over the country, but it's still a fact that deserves more involvement by all actors of society. She was raised primarily in the form of laws, decrees, documents, and now gaining ground in academic research showing the differences between the two terms, and finally is reaching the school, although it is still insufficient participation, with regard to transformation of the trader concerned with working in a school for all, along the lines of an egalitarian society with respect for diversity. To this end this paper argues the importance of continuing education in all areas of knowledge for the implementation of public policies actually everyone regardless of their differences.Este texto pretende problematizar e refletir a trajetória da educação inclusiva no Brasil, para tal, é importante trazer como ela vem se constituindo. A noção de inclusão está diretamente relacionada ao direito à igualdade que, desde o século XVIII, marca as construções sociais e um ideário político e social fincado nas relações de democracia e/ou de igualdade em todo o mundo, assim como no Brasil. Mas, o que se apresenta na prática das relações sociais de hoje é uma igualdade como homogeneização e como não reconhecimento de identidades, culturas ou necessidades específicas de cada um. A inclusão e a integração vêm sendo discutidas em todo o país, mais ainda é um fato que merece mais implicação por parte de todos os atores da sociedade. Ela foi erguida primeiramente em forma de leis, decretos, documentos, e hoje vem ganhando espaço nas discussões acadêmicas mostrando as diferenças entre os dois termos, e por fim está atingindo a instituição escolar, embora ainda seja insuficiente a participação desta, no que tange à transformação do profissional preocupado em trabalhar em uma escola para todos, nos moldes de uma sociedade igualitária com respeito à diversidade. Para tal este texto argumenta a importância da formação continuada em todas as áreas do conhecimento, para a implantação de políticas públicas voltadas realmente a todos independente de suas diferenças.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Rio Claro –SP – BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências, Rio Claro –SP – BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidad de Alcalá (UAH)Rossi, C. R.Heredero, Eladio Sebastian [UNESP]2015-07-15T18:27:08Z2015-07-15T18:27:08Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-13http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3489Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n1, p. ---, 2010.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/12456384929356032141095048619255003350Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T12:10:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124563Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-23T12:10:34Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
Inclusion, public policy and education in Brazil
title Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
spellingShingle Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
Rossi, C. R.
Inclusion
Public policy
Education
Teacher training
Inclusão
Políticas públicas
Educação
Formação de professores
title_short Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
title_full Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
title_fullStr Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
title_full_unstemmed Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
title_sort Caminhos da inclusão percorridos pelo Brasil
author Rossi, C. R.
author_facet Rossi, C. R.
Heredero, Eladio Sebastian [UNESP]
author_role author
author2 Heredero, Eladio Sebastian [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidad de Alcalá (UAH)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, C. R.
Heredero, Eladio Sebastian [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Public policy
Education
Teacher training
Inclusão
Políticas públicas
Educação
Formação de professores
topic Inclusion
Public policy
Education
Teacher training
Inclusão
Políticas públicas
Educação
Formação de professores
description This paper aims to discuss and reflect the trajectory of inclusive education in Brazil, for such it is important to bring as she is becoming. The notion of inclusion is directly related to the right to equal that from the eighteenth century marks the social constructions and political ideas and social relations stuck on democracy and / or equality in the world, as well as in Brazil. But what is presented in the practice of social relations today is as an equal and non-homogeneity and recognition of identities, cultures and specific needs of each. Inclusion and integration are being discussed all over the country, but it's still a fact that deserves more involvement by all actors of society. She was raised primarily in the form of laws, decrees, documents, and now gaining ground in academic research showing the differences between the two terms, and finally is reaching the school, although it is still insufficient participation, with regard to transformation of the trader concerned with working in a school for all, along the lines of an egalitarian society with respect for diversity. To this end this paper argues the importance of continuing education in all areas of knowledge for the implementation of public policies actually everyone regardless of their differences.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:08Z
2015-07-15T18:27:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3489
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n1, p. ---, 2010.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124563
8492935603214109
5048619255003350
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3489
http://hdl.handle.net/11449/124563
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n1, p. ---, 2010.
1982-5587
8492935603214109
5048619255003350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-13
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965759603998720