As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22459 |
Resumo: | This study has researched five retained children aged 6 to 12 years, three male and two female from Primary School attending a private school in São Paulo, aiming to investigate their comprehension of their parents attitudes concerning their learning difficulties, on a Psychoanalytic theoretical framework. It describes the analyses of the Family Drawing and the Educational Pair Drawing produced by each participant as well as the questioning of those drawings. Most common signs were shyness and feeling of inadequacy, or guilty due to inadequate behaviors. Data analysis also showed that children who presented learning difficulties presented significant family conflicts such as mother and father distance. Results point to enhancing parent and children relationships and prevention of school difficulties. |
id |
UPM_857c16a005bada5d0dfe4251ae3251dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/22459 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:39:35Z2020-03-19T15:19:49Z2011-01-212020-03-19T15:19:49Z2010-12-03http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22459This study has researched five retained children aged 6 to 12 years, three male and two female from Primary School attending a private school in São Paulo, aiming to investigate their comprehension of their parents attitudes concerning their learning difficulties, on a Psychoanalytic theoretical framework. It describes the analyses of the Family Drawing and the Educational Pair Drawing produced by each participant as well as the questioning of those drawings. Most common signs were shyness and feeling of inadequacy, or guilty due to inadequate behaviors. Data analysis also showed that children who presented learning difficulties presented significant family conflicts such as mother and father distance. Results point to enhancing parent and children relationships and prevention of school difficulties.Este estudo pesquisou cinco crianças repetentes, de idade entre 7 a 12 anos, sendo três do sexo masculino e duas do sexo feminino, do Ensino Fundamental I de uma escola particular da cidade de São Paulo, a fim de investigar manifestações de sua compreensão quanto às atitudes dos pais frente às suas dificuldades de aprendizagem, sob uma ótica psicanalítica. Descreve as análises do Desenho da Família e do Par Educativo produzidos por cada participante combinadas aos respectivos inquéritos. Os sinais mais presentes obtidos por meio das análises foram afastamento, timidez e sentimento de inadequação ou culpa sobre a incapacidade de agir corretamente. A análise dos dados também mostrou que as crianças que apresentavam dificuldades de aprendizagem demonstraram certos conflitos familiares significativos, como o distanciamento materno ou paterno. Os resultados apontam para o aprimoramento nas relações entre pais e filhos e a prevenção das dificuldades escolares.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiainfluências parentaiscriançadificuldade de aprendizagemfamíliaparental influenceschildrenlearning difficultiesfamilyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMAs influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criançainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFiamenghi Jr, Geraldo Antôniohttp://lattes.cnpq.br/6680842792627452Oliveira, Irani Tomiatto dehttp://lattes.cnpq.br/5077589272987037Stroili, Maria Helena Melhadohttp://lattes.cnpq.br/9778554377422677http://lattes.cnpq.br/3142258895079700Dimberio, Alessandra Cierihttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3696/Alessandra%20Cieri%20Dimberio.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1536/1/Alessandra%20Cieri%20Dimberio.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/224592020-03-19 12:19:49.276Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
title |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
spellingShingle |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança Dimberio, Alessandra Cieri influências parentais criança dificuldade de aprendizagem família parental influences children learning difficulties family CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
title_short |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
title_full |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
title_fullStr |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
title_full_unstemmed |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
title_sort |
As influências parentais frente à dificuldade de aprendizagem do ponto de vista da criança |
author |
Dimberio, Alessandra Cieri |
author_facet |
Dimberio, Alessandra Cieri |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6680842792627452 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Oliveira, Irani Tomiatto de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5077589272987037 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Stroili, Maria Helena Melhado |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9778554377422677 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3142258895079700 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dimberio, Alessandra Cieri |
contributor_str_mv |
Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio Oliveira, Irani Tomiatto de Stroili, Maria Helena Melhado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
influências parentais criança dificuldade de aprendizagem família |
topic |
influências parentais criança dificuldade de aprendizagem família parental influences children learning difficulties family CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
parental influences children learning difficulties family |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
description |
This study has researched five retained children aged 6 to 12 years, three male and two female from Primary School attending a private school in São Paulo, aiming to investigate their comprehension of their parents attitudes concerning their learning difficulties, on a Psychoanalytic theoretical framework. It describes the analyses of the Family Drawing and the Educational Pair Drawing produced by each participant as well as the questioning of those drawings. Most common signs were shyness and feeling of inadequacy, or guilty due to inadequate behaviors. Data analysis also showed that children who presented learning difficulties presented significant family conflicts such as mother and father distance. Results point to enhancing parent and children relationships and prevention of school difficulties. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-21 2020-03-19T15:19:49Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:39:35Z 2020-03-19T15:19:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22459 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Distúrbios do Desenvolvimento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177219961061376 |