Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Eileen Pfeiffer
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pires, Laís Fernandes, Souza, Carlos Barbosa Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835
Resumo: Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions.
id USP-22_b4c844f6cecfff75ad6f41be3bb1c19c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/84835
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual Lectura dialógica de una novela para niños: efectos sobre la comprensión de textos Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions. Estudios experimentales han demostrado efectos positivos de la lectura dialógica de libros ilustrados (lectura en voz alta intercalada con indicaciones y feedback para verbalizaciones del oyente) sobre el vocabulario y la expresión verbal de niños pequeños. Este estudio investigó efectos de la lectura dialógica sobre la comprensión de una novela infanto-juvenil por tres niños (7-8 años), usando un diseño de sujeto único. En la condición A, el texto fue leído sin intervención. En la condición B (lectura dialógica), la lectura se intercaló con intervenciones dialógicas preparadas a partir de las funciones narrativas presentes en el texto. Las medidas de comprensión mostraron un desempeño superior en la Condición B para los dos participantes sometidos al diseño B-A-B, pero no para el participante sometido al diseño A-B-A. Son discutidas las posibles interacciones de lectura dialógica con características del género textual y la necesidad de repeticiones sistemáticas con un número mayor de sesiones experimentales y de reversiones de las condiciones. Estudos experimentais têm demonstrado efeitos positivos da leitura dialógica de livros ilustrados (leitura em voz alta intercalada com prompts e feedback para verbalizações por parte do ouvinte) sobre o vocabulário e a expressão verbal de crianças pequenas. Este estudo verificou o efeito da leitura dialógica sobre a compreensão textual de um romance infanto-juvenil por três crianças de 7-8 anos, utilizando um delineamento de sujeito único. Na Condição A, o texto era lido sem intervenções. Na Condição B, a leitura era intercalada com intervenções dialógicas baseadas nas funções narrativas presentes no texto. As medidas de compreensão mostraram um desempenho superior na Condição B para os dois participantes submetidos ao delineamento B-A-B, mas não para o participante submetido ao delineamento A-B-A. São discutidas possíveis interações da leitura dialógica com características do gênero textual e a necessidade de replicações sistemáticas com um maior número de sessões e reversões das condições. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2014-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/8483510.1590/1982-43272458201412Paidéia (Ribeirão Preto); v. 24 n. 58 (2014); 243-252Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 No. 58 (2014); 243-252Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 Núm. 58 (2014); 243-2521982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835/87548Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Eileen Pfeiffer Pires, Laís Fernandes Souza, Carlos Barbosa Alves de 2014-09-25T14:11:19Zoai:revistas.usp.br:article/84835Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2014-09-25T14:11:19Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
Lectura dialógica de una novela para niños: efectos sobre la comprensión de textos
Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension
title Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
spellingShingle Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
Flores, Eileen Pfeiffer
title_short Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
title_full Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
title_fullStr Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
title_full_unstemmed Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
title_sort Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
author Flores, Eileen Pfeiffer
author_facet Flores, Eileen Pfeiffer
Pires, Laís Fernandes
Souza, Carlos Barbosa Alves de
author_role author
author2 Pires, Laís Fernandes
Souza, Carlos Barbosa Alves de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Eileen Pfeiffer
Pires, Laís Fernandes
Souza, Carlos Barbosa Alves de
description Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835
10.1590/1982-43272458201412
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835
identifier_str_mv 10.1590/1982-43272458201412
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835/87548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 24 n. 58 (2014); 243-252
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 No. 58 (2014); 243-252
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 Núm. 58 (2014); 243-252
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221834260512768