Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835 |
Resumo: | Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions. |
id |
USP-22_b4c844f6cecfff75ad6f41be3bb1c19c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/84835 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual Lectura dialógica de una novela para niños: efectos sobre la comprensión de textos Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions. Estudios experimentales han demostrado efectos positivos de la lectura dialógica de libros ilustrados (lectura en voz alta intercalada con indicaciones y feedback para verbalizaciones del oyente) sobre el vocabulario y la expresión verbal de niños pequeños. Este estudio investigó efectos de la lectura dialógica sobre la comprensión de una novela infanto-juvenil por tres niños (7-8 años), usando un diseño de sujeto único. En la condición A, el texto fue leído sin intervención. En la condición B (lectura dialógica), la lectura se intercaló con intervenciones dialógicas preparadas a partir de las funciones narrativas presentes en el texto. Las medidas de comprensión mostraron un desempeño superior en la Condición B para los dos participantes sometidos al diseño B-A-B, pero no para el participante sometido al diseño A-B-A. Son discutidas las posibles interacciones de lectura dialógica con características del género textual y la necesidad de repeticiones sistemáticas con un número mayor de sesiones experimentales y de reversiones de las condiciones. Estudos experimentais têm demonstrado efeitos positivos da leitura dialógica de livros ilustrados (leitura em voz alta intercalada com prompts e feedback para verbalizações por parte do ouvinte) sobre o vocabulário e a expressão verbal de crianças pequenas. Este estudo verificou o efeito da leitura dialógica sobre a compreensão textual de um romance infanto-juvenil por três crianças de 7-8 anos, utilizando um delineamento de sujeito único. Na Condição A, o texto era lido sem intervenções. Na Condição B, a leitura era intercalada com intervenções dialógicas baseadas nas funções narrativas presentes no texto. As medidas de compreensão mostraram um desempenho superior na Condição B para os dois participantes submetidos ao delineamento B-A-B, mas não para o participante submetido ao delineamento A-B-A. São discutidas possíveis interações da leitura dialógica com características do gênero textual e a necessidade de replicações sistemáticas com um maior número de sessões e reversões das condições. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2014-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/8483510.1590/1982-43272458201412Paidéia (Ribeirão Preto); v. 24 n. 58 (2014); 243-252Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 No. 58 (2014); 243-252Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 Núm. 58 (2014); 243-2521982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835/87548Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Eileen Pfeiffer Pires, Laís Fernandes Souza, Carlos Barbosa Alves de 2014-09-25T14:11:19Zoai:revistas.usp.br:article/84835Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2014-09-25T14:11:19Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual Lectura dialógica de una novela para niños: efectos sobre la comprensión de textos Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension |
title |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
spellingShingle |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual Flores, Eileen Pfeiffer |
title_short |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
title_full |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
title_fullStr |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
title_full_unstemmed |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
title_sort |
Leitura dialógica de um romance infanto-juvenil: efeitos sobre a compreensão textual |
author |
Flores, Eileen Pfeiffer |
author_facet |
Flores, Eileen Pfeiffer Pires, Laís Fernandes Souza, Carlos Barbosa Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Pires, Laís Fernandes Souza, Carlos Barbosa Alves de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flores, Eileen Pfeiffer Pires, Laís Fernandes Souza, Carlos Barbosa Alves de |
description |
Experimental studies have shown positive effects of dialogic reading of picture books (reading aloud interspersed with prompts and feedback for verbalizations by the listener) on the vocabulary and verbal expression of small children. This study assessed the effect of dialogic reading on the comprehension of a children’s novel by three children aged 7-8 years, using a single-subject reversal design. In Condition A, the text was read without intervention. In Condition B, reading was interspersed with dialogic interventions based on narrative functions. Comprehension was superior in all measures in Condition B for the two participants who underwent the B-A-B design, however, not for the participant who underwent the A-B-A design. We discuss possible interactions of dialogic reading with characteristics of text genre and the need for systematic replications with more sessions and reversals of conditions. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835 10.1590/1982-43272458201412 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-43272458201412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/84835/87548 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 24 n. 58 (2014); 243-252 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 No. 58 (2014); 243-252 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 24 Núm. 58 (2014); 243-252 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221834260512768 |