Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pettengill, Myriam A. Mandetta
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Nunes, Cristina Brandt, Barbosa, Maria Angélica Marchetti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788
Resumo: The authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy.
id USP-38_74b8264b25d40276564b6df01facca18
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/1788
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, BrazilProfessor e aluno compartilhando da experiência de ensino-aprendizagem: a disciplina de enfermagem pediátrica da Universidade Federal de Mato Grosso do SulProfesor y alumno compartiendo de la experiencia de enseñanza-aprendizaje: la asignatura de enfermería pediátrica de la Universidad de Mato Grosso do Sul, Brasilteachinglearningnursing studentnursing educationenseñanzaaprendizajealumno de enfermeríaeducación en enfermeríaensinoaprendizadoaluno de enfermagemeducação em enfermagemThe authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy.As autoras apresentam a experiência de ensino de enfermagem pediátrica na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Realizaram análise qualitativa das avaliações dos alunos no ano de 2000, das quais emergiram duas categorias: 'sendo uma experiência diferente' e 'modificando o olhar para a criança e família'. Concluem que a opção pela abordagem de ensino centrada na pessoa tem sido fundamental para que o aluno consiga alcançar autonomia pessoal e profissional.Las autoras presentan la experiencia de enseñanza de enfermería pediátrica en la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Realizaron un análisis cualitativo de las evaluaciones de los alumnos en el año de 2.000, de las cuales emergieron dos categorías: "siendo una experiencia diferente" y "cambiando la manera de mirar al niño y la familia". Concluyen que la opción por el abordaje de enseñanza centralizada en la persona había sido fundamental para que el alumno logre autonomía personal y profesional.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2003-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/178810.1590/S0104-11692003000400007Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2003); 453-460Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2003); 453-460Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2003); 453-4601518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788/1835Pettengill, Myriam A. MandettaNunes, Cristina BrandtBarbosa, Maria Angélica Marchettiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T17:18:39Zoai:revistas.usp.br:article/1788Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T17:18:39Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
Professor e aluno compartilhando da experiência de ensino-aprendizagem: a disciplina de enfermagem pediátrica da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Profesor y alumno compartiendo de la experiencia de enseñanza-aprendizaje: la asignatura de enfermería pediátrica de la Universidad de Mato Grosso do Sul, Brasil
title Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
spellingShingle Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
Pettengill, Myriam A. Mandetta
teaching
learning
nursing student
nursing education
enseñanza
aprendizaje
alumno de enfermería
educación en enfermería
ensino
aprendizado
aluno de enfermagem
educação em enfermagem
title_short Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
title_full Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
title_fullStr Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
title_full_unstemmed Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
title_sort Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
author Pettengill, Myriam A. Mandetta
author_facet Pettengill, Myriam A. Mandetta
Nunes, Cristina Brandt
Barbosa, Maria Angélica Marchetti
author_role author
author2 Nunes, Cristina Brandt
Barbosa, Maria Angélica Marchetti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pettengill, Myriam A. Mandetta
Nunes, Cristina Brandt
Barbosa, Maria Angélica Marchetti
dc.subject.por.fl_str_mv teaching
learning
nursing student
nursing education
enseñanza
aprendizaje
alumno de enfermería
educación en enfermería
ensino
aprendizado
aluno de enfermagem
educação em enfermagem
topic teaching
learning
nursing student
nursing education
enseñanza
aprendizaje
alumno de enfermería
educación en enfermería
ensino
aprendizado
aluno de enfermagem
educação em enfermagem
description The authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788
10.1590/S0104-11692003000400007
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692003000400007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788/1835
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2003); 453-460
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2003); 453-460
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2003); 453-460
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222839027007488