Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788 |
Resumo: | The authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy. |
id |
USP-38_74b8264b25d40276564b6df01facca18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/1788 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, BrazilProfessor e aluno compartilhando da experiência de ensino-aprendizagem: a disciplina de enfermagem pediátrica da Universidade Federal de Mato Grosso do SulProfesor y alumno compartiendo de la experiencia de enseñanza-aprendizaje: la asignatura de enfermería pediátrica de la Universidad de Mato Grosso do Sul, Brasilteachinglearningnursing studentnursing educationenseñanzaaprendizajealumno de enfermeríaeducación en enfermeríaensinoaprendizadoaluno de enfermagemeducação em enfermagemThe authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy.As autoras apresentam a experiência de ensino de enfermagem pediátrica na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Realizaram análise qualitativa das avaliações dos alunos no ano de 2000, das quais emergiram duas categorias: 'sendo uma experiência diferente' e 'modificando o olhar para a criança e família'. Concluem que a opção pela abordagem de ensino centrada na pessoa tem sido fundamental para que o aluno consiga alcançar autonomia pessoal e profissional.Las autoras presentan la experiencia de enseñanza de enfermería pediátrica en la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Realizaron un análisis cualitativo de las evaluaciones de los alumnos en el año de 2.000, de las cuales emergieron dos categorías: "siendo una experiencia diferente" y "cambiando la manera de mirar al niño y la familia". Concluyen que la opción por el abordaje de enseñanza centralizada en la persona había sido fundamental para que el alumno logre autonomía personal y profesional.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2003-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/178810.1590/S0104-11692003000400007Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2003); 453-460Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2003); 453-460Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2003); 453-4601518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788/1835Pettengill, Myriam A. MandettaNunes, Cristina BrandtBarbosa, Maria Angélica Marchettiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T17:18:39Zoai:revistas.usp.br:article/1788Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T17:18:39Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil Professor e aluno compartilhando da experiência de ensino-aprendizagem: a disciplina de enfermagem pediátrica da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Profesor y alumno compartiendo de la experiencia de enseñanza-aprendizaje: la asignatura de enfermería pediátrica de la Universidad de Mato Grosso do Sul, Brasil |
title |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
spellingShingle |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil Pettengill, Myriam A. Mandetta teaching learning nursing student nursing education enseñanza aprendizaje alumno de enfermería educación en enfermería ensino aprendizado aluno de enfermagem educação em enfermagem |
title_short |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_full |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_fullStr |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_full_unstemmed |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
title_sort |
Teacher and learner sharing the teaching-learning experience: the pediatric nursing course at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brazil |
author |
Pettengill, Myriam A. Mandetta |
author_facet |
Pettengill, Myriam A. Mandetta Nunes, Cristina Brandt Barbosa, Maria Angélica Marchetti |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Cristina Brandt Barbosa, Maria Angélica Marchetti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pettengill, Myriam A. Mandetta Nunes, Cristina Brandt Barbosa, Maria Angélica Marchetti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching learning nursing student nursing education enseñanza aprendizaje alumno de enfermería educación en enfermería ensino aprendizado aluno de enfermagem educação em enfermagem |
topic |
teaching learning nursing student nursing education enseñanza aprendizaje alumno de enfermería educación en enfermería ensino aprendizado aluno de enfermagem educação em enfermagem |
description |
The authors present the experience of teaching pediatric nursing at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Brazil. They carried out a qualitative analysis of the learners' evaluation for the year 2000, from which two categories emerged: "being a different experience" and "changing the way the learners see the child and the family". They conclude that choosing the person-centered teaching approach has been of fundamental importance for the learner to achieve personal and professional autonomy. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788 10.1590/S0104-11692003000400007 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692003000400007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1788/1835 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 11 n. 4 (2003); 453-460 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 Núm. 4 (2003); 453-460 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 11 No. 4 (2003); 453-460 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222839027007488 |