Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14477 |
Resumo: | This article corresponds to a master's research, defended by the first author in 2022 and it aims to study 22 didactic proposals of Environmental Education for teachers who work in the 4th and 5th year of basic education. The research is qualitative, having as research corpus the researcher's diary and the didactic proposals developed in a collaborative way by teachers during a remote course of Environmental Education The elaborated proposals showed themselves one of the possible paths for the teachers develop a collective work. This can broaden their and the community's perception of socio-environmental issues. |
id |
FURG-9_6e6f5acafa58e47ab3d239672f368de5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14477 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19envionmental educationcontinuing educationdidactic proposalseducacíon ambientaleducacíon continuapropuestas didácticaseducação ambientalpropostas didáticasFormação continuadaThis article corresponds to a master's research, defended by the first author in 2022 and it aims to study 22 didactic proposals of Environmental Education for teachers who work in the 4th and 5th year of basic education. The research is qualitative, having as research corpus the researcher's diary and the didactic proposals developed in a collaborative way by teachers during a remote course of Environmental Education The elaborated proposals showed themselves one of the possible paths for the teachers develop a collective work. This can broaden their and the community's perception of socio-environmental issues.Este artículo corresponde a una investigación de maestría, del primer autor, defendida en 2022 y tiene como objetivo estudiar 22 propuestas didácticas de Educación Ambiental para docentes que actúan en el 4° y 5° año de educación básica. La investigación es de carácter cualitativo, teniendo como corpus de investigación el diario del investigador y las propuestas didácticas desarrolladas de manera colaborativa por los docentes durante la realización de un curso a distancia de Educación. Ambiental. Las propuestas elaboradas demostraron ser una de las vías posibles para que los docentes desarrollen un trabajo colectivo que pueda ampliar sus perspectivas y las de la comunidad escolar para las cuestiones socioambientales.Este artigo corresponde a um recorte de pesquisa de mestrado, da primeira autora, defendida no ano de 2022 e tem como objetivo analisar Propostas Didáticas (PD) de Educação Ambiental desenvolvidas por professores que atuam na educação básica. A pesquisa é de natureza qualitativa sendo o corpus de pesquisa constituído por diário da pesquisadora e por 18 (dezoito) PD elaboradas de forma colaborativa pelos participantes do curso de Educação Ambiental remoto. Da análise dos dados emergiram duas categorias: 1) Reconhecimento do Contexto Escolar; 2) Articulação entre Tema, Contexto Escolar e Justificativa da PD; que articuladas entre si se mostraram caminhos para que os professores desenvolvam um trabalho coletivo que possa ampliar seus olhares e os da comunidade escolar para questões socioambientais.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1447710.14295/remea.v40i2.14477REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 153-1721517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14477/10273http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKnopik Digiovani, JulianeLopes de Morais, Josmaria2023-08-18T14:41:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14477Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:04Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
title |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
spellingShingle |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 Knopik Digiovani, Juliane envionmental education continuing education didactic proposals educacíon ambiental educacíon continua propuestas didácticas educação ambiental propostas didáticas Formação continuada |
title_short |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
title_full |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
title_fullStr |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
title_full_unstemmed |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
title_sort |
Propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto de Educação Ambiental em tempos de covid-19 |
author |
Knopik Digiovani, Juliane |
author_facet |
Knopik Digiovani, Juliane Lopes de Morais, Josmaria |
author_role |
author |
author2 |
Lopes de Morais, Josmaria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Knopik Digiovani, Juliane Lopes de Morais, Josmaria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
envionmental education continuing education didactic proposals educacíon ambiental educacíon continua propuestas didácticas educação ambiental propostas didáticas Formação continuada |
topic |
envionmental education continuing education didactic proposals educacíon ambiental educacíon continua propuestas didácticas educação ambiental propostas didáticas Formação continuada |
description |
This article corresponds to a master's research, defended by the first author in 2022 and it aims to study 22 didactic proposals of Environmental Education for teachers who work in the 4th and 5th year of basic education. The research is qualitative, having as research corpus the researcher's diary and the didactic proposals developed in a collaborative way by teachers during a remote course of Environmental Education The elaborated proposals showed themselves one of the possible paths for the teachers develop a collective work. This can broaden their and the community's perception of socio-environmental issues. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14477 10.14295/remea.v40i2.14477 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14477 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14477 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14477/10273 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 153-172 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781314945024 |