Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890 |
Resumo: | The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems. |
id |
FURG-9_bad4cd93e9a49b0cdedac483be331067 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13890 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiroA ambientalização curricular no ensino superior:: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiroAmbientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems. O presente trabalho tem por objetivo analisar quais os conhecimentos propostos por nove cursos de licenciatura em química que pressupõem a ambientalização curricular no ensino superior. A pesquisa classifica-se como exploratória, descritiva e documental, numa abordagem qualitativa, com uso da técnica de análise de conteúdo e aplicação dos Indicadores da Rede ACES. Foram analisadas 44 disciplinas que apresentaram conteúdos envolvendo a problemática socioambiental. Os resultados indicam um processo paulatino de ambientalização curricular no ensino superior, tanto no que se refere à inclusão da dimensão ambiental (art. 11 da PNEA), quanto ao alinhamento aproximativo às características propostas pela Rede ACES. Todos os nove cursos apresentaram componentes curriculares com potencialidades para o debate em torno da problemática socioambiental, mas estruturados numa proposta epistemológica disjuntiva do conhecimento, o que não se coaduna com a necessária visão complexa das múltiplas causas dos problemas socioambientais.Lepidus2022-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1389010.14295/remea.v39i2.13890REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. Especial (2022): Dossiê Realidades da Educação Ambiental em Universidades Latino-Americanas ; 256-2761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890/9585http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Norma Nancy Emanuelle Silverio daTauceda, Karen Cavalcanti2022-06-23T16:29:45Zoai:periodicos.furg.br:article/13890Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-06-23T16:29:45Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro A ambientalização curricular no ensino superior:: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
title |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
spellingShingle |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química. |
title_short |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
title_full |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
title_fullStr |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
title_full_unstemmed |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
title_sort |
Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro |
author |
Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da |
author_facet |
Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da Tauceda, Karen Cavalcanti |
author_role |
author |
author2 |
Tauceda, Karen Cavalcanti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da Tauceda, Karen Cavalcanti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química. |
topic |
Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química. |
description |
The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890 10.14295/remea.v39i2.13890 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.13890 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890/9585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. Especial (2022): Dossiê Realidades da Educação Ambiental em Universidades Latino-Americanas ; 256-276 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788039462912 |