Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Tauceda, Karen Cavalcanti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890
Resumo: The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems.
id FURG-9_bad4cd93e9a49b0cdedac483be331067
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13890
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiroA ambientalização curricular no ensino superior:: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiroAmbientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems.   O presente trabalho tem por objetivo analisar quais os conhecimentos propostos por nove cursos de licenciatura em química que pressupõem a ambientalização curricular no ensino superior. A pesquisa classifica-se como exploratória, descritiva e documental, numa abordagem qualitativa, com uso da técnica de análise de conteúdo e aplicação dos Indicadores da Rede ACES. Foram analisadas 44 disciplinas que apresentaram conteúdos envolvendo a problemática socioambiental. Os resultados indicam um processo paulatino de ambientalização curricular no ensino superior, tanto no que se refere à inclusão da dimensão ambiental (art. 11 da PNEA), quanto ao alinhamento aproximativo às características propostas pela Rede ACES. Todos os nove cursos apresentaram componentes curriculares com potencialidades para o debate em torno da problemática socioambiental, mas estruturados numa proposta epistemológica disjuntiva do conhecimento, o que não se coaduna com a necessária visão complexa das múltiplas causas dos problemas socioambientais.Lepidus2022-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1389010.14295/remea.v39i2.13890REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. Especial (2022): Dossiê Realidades da Educação Ambiental em Universidades Latino-Americanas ; 256-2761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890/9585http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Norma Nancy Emanuelle Silverio daTauceda, Karen Cavalcanti2022-06-23T16:29:45Zoai:periodicos.furg.br:article/13890Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-06-23T16:29:45Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
A ambientalização curricular no ensino superior:: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
title Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
spellingShingle Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da
Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.
title_short Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
title_full Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
title_fullStr Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
title_full_unstemmed Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
title_sort Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
author Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da
author_facet Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da
Tauceda, Karen Cavalcanti
author_role author
author2 Tauceda, Karen Cavalcanti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Norma Nancy Emanuelle Silverio da
Tauceda, Karen Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.
topic Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.
description The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890
10.14295/remea.v39i2.13890
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.13890
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13890/9585
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. Especial (2022): Dossiê Realidades da Educação Ambiental em Universidades Latino-Americanas ; 256-276
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788039462912