EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/252 |
Resumo: | This article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process. |
id |
IFMT_3598cfae7333a1eca56b2e88839fef1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/252 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNINGLA EVALUACIÓN COMO PRÁCTICA FUNDAMENTAL PARA EL APRENDIZAJE EFECTIVOA AVALIAÇÃO COMO PRÁTICA FUNDAMENTAL PARA A APRENDIZAGEM EFETIVAAvaliaçãoProcesso EducativoAprendizagem EfetivaEvaluationEducational ProcessEffective LearningEvaluaciónProceso educativoAprendizaje efectivoThis article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process.Este artículo tiene como objetivo promover una reflexión sobre la evaluación escolar, discutiendo cómo podría convertirse en una práctica enfocada en el aprendizaje efectivo de los estudiantes. Se trata de un estudio de caso, con un enfoque cualitativo, que se basó en autores como Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) y Hoffmann (2011) y en datos recolectados de una entrevista semiestructurada a cuatro educadores de Barra do Garças-MT, analizados bajo la óptica del análisis de contenido, según Bardin (2011). Como resultado principal de este estudio, se pudo comprender que el excesivo enfoque en la obtención de calificaciones ha sido un motivo relevante que la evaluación sea vista como causante de miedo y ansiedad en muchos estudiantes, haciendo imprescindible su transformación en práctica centrada en el aprendizaje, lo que requiere que se entienda como una actividad continua, inclusiva, flexible e incitante a la reflexión sobre el proceso educativo.Este artigo tem por objetivo promover uma reflexão sobre a avaliação escolar, discutindo sobre como ela poderia passar a ser uma prática focada na aprendizagem efetiva dos alunos. Trata-se de um estudo de caso, com abordagem qualitativa, que se baseou em autores como Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) e Hoffmann (2011) e em dados que foram obtidos a partir de uma entrevista semiestruturada com quatro educadores de Barra do Garças-MT, analisados sob a ótica da análise de conteúdo, segundo Bardin (2011). Como principal resultado deste estudo, pôde-se compreender que o demasiado enfoque na obtenção de notas tem sido motivo relevante para a avaliação ser vista como causadora de temor e ansiedade em muitos estudantes, tornando-se essencial sua transformação em prática focada na aprendizagem, o que requer que seja entendida como atividade contínua, inclusiva, flexível e instigadora de reflexão sobre o processo educativo.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25210.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/252/243Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Almeida Miranda, Fernanda Luzia deSilva da Silva, JacquelineTeresinha Quartieri, Marli2023-05-28T00:40:35Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/252Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:35Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING LA EVALUACIÓN COMO PRÁCTICA FUNDAMENTAL PARA EL APRENDIZAJE EFECTIVO A AVALIAÇÃO COMO PRÁTICA FUNDAMENTAL PARA A APRENDIZAGEM EFETIVA |
title |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
spellingShingle |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING Almeida Miranda, Fernanda Luzia de Avaliação Processo Educativo Aprendizagem Efetiva Evaluation Educational Process Effective Learning Evaluación Proceso educativo Aprendizaje efectivo |
title_short |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
title_full |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
title_fullStr |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
title_full_unstemmed |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
title_sort |
EVALUATION AS A FUNDAMENTAL PRACTICE FOR EFFECTIVE LEARNING |
author |
Almeida Miranda, Fernanda Luzia de |
author_facet |
Almeida Miranda, Fernanda Luzia de Silva da Silva, Jacqueline Teresinha Quartieri, Marli |
author_role |
author |
author2 |
Silva da Silva, Jacqueline Teresinha Quartieri, Marli |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Miranda, Fernanda Luzia de Silva da Silva, Jacqueline Teresinha Quartieri, Marli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Processo Educativo Aprendizagem Efetiva Evaluation Educational Process Effective Learning Evaluación Proceso educativo Aprendizaje efectivo |
topic |
Avaliação Processo Educativo Aprendizagem Efetiva Evaluation Educational Process Effective Learning Evaluación Proceso educativo Aprendizaje efectivo |
description |
This article aims to promote a reflection on school evaluation, discussing how it could stop being an instrument focused on results and becoming a practice focused on the effective learning of students. This is a case study with a qualitative approach, based on authors such as Gil (2018), Luckesi (2010, 2011, 2013) and Hoffmann (2011) and on data obtained from a semi-structured interview with four educators from Barra do Garças-MT, analyzed from the perspective of content analysis, according to Bardin (2011). As the main result of this study, it could be understood that the excessive focus on obtaining grades has been the relevant reason for an assessment to be seen as causing fear and anxiety in many students, making its transformation into a practice focused on learning essential, which demands that it be understood as a continuous, inclusive, flexible activity and that encourages a reflection on the educational process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/252 10.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/252 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.004.id1353 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/252/243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941211729920 |