Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138 |
Resumo: | This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogue |
id |
PUC_SP-1_49afc9669e4acecb6bf98f07cfa4fee2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10138 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Saul, Ana MariaFantini, Elenir Aparecida2016-04-27T14:32:31Z2009-07-072009-05-26Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogueEsta dissertação tem o objetivo de verificar e analisar a influência do pensamento de Paulo Freire no ensino da leitura na política educacional do Município de Diadema, São Paulo. Este trabalho integra uma pesquisa mais ampla, desenvolvida pela Cátedra Paulo Freire da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, coordenada pela Profa. Dra. Ana Maria Saul, realizada em território nacional para investigar A presença de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de sistemas públicos de ensino, a partir da década de 90. Especificamente, buscou-se, nesta pesquisa, investigar como os princípios freireanos são concretizados na formação e na prática de professores que trabalham com o ensino da leitura O referencial teórico que orientou a coleta e a análise dos dados desta pesquisa é constituído por princípios e conceitos integrantes da proposta educacional de Paulo Freire. Trata-se de um estudo de caso que se insere em uma abordagem qualitativa de pesquisa. No desenvolvimento da investigação, são utilizados os seguintes procedimentos para a coleta de evidências: análise de documentos, observação de campo e entrevista semi-estruturada. A análise dos resultados demonstrou que os pressupostos freireanos são norteadores do ensino da leitura na escola pesquisada. As observações e entrevistas permitiram concluir sobre a importância atribuída pelos educadores à leitura, na construção de uma escola na qual educadores valorizam a educação crítica e se dispõem ao diálogoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22202/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEnsino da leituraReferenciais freireanosFreire, Paulo -- 1921-1997 -- InfluenciaLeituraProfessores -- Formacao profissionalReading taughtFreirean referencialTeachers formationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOReferenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São PauloFreirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElenir Aparecida Fantini.pdf.txtElenir Aparecida Fantini.pdf.txtExtracted texttext/plain219352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/3/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.txt5913676ca4fb9b309b79286e723a6006MD53ORIGINALElenir Aparecida Fantini.pdfapplication/pdf938127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/1/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf2c758cfef141fca3eec548d2fc4da4b1MD51THUMBNAILElenir Aparecida Fantini.pdf.jpgElenir Aparecida Fantini.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/2/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/101382022-04-28 03:08:54.695oai:repositorio.pucsp.br:handle/10138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:08:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo |
title |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
spellingShingle |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo Fantini, Elenir Aparecida Ensino da leitura Referenciais freireanos Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia Leitura Professores -- Formacao profissional Reading taught Freirean referencial Teachers formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
title_full |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
title_fullStr |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
title_full_unstemmed |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
title_sort |
Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo |
author |
Fantini, Elenir Aparecida |
author_facet |
Fantini, Elenir Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fantini, Elenir Aparecida |
contributor_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da leitura Referenciais freireanos Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia Leitura Professores -- Formacao profissional |
topic |
Ensino da leitura Referenciais freireanos Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia Leitura Professores -- Formacao profissional Reading taught Freirean referencial Teachers formation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading taught Freirean referencial Teachers formation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogue |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-07 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138 |
identifier_str_mv |
Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/3/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/1/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/2/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5913676ca4fb9b309b79286e723a6006 2c758cfef141fca3eec548d2fc4da4b1 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278005512503296 |