Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fantini, Elenir Aparecida
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138
Resumo: This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogue
id PUC_SP-1_49afc9669e4acecb6bf98f07cfa4fee2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10138
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Saul, Ana MariaFantini, Elenir Aparecida2016-04-27T14:32:31Z2009-07-072009-05-26Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogueEsta dissertação tem o objetivo de verificar e analisar a influência do pensamento de Paulo Freire no ensino da leitura na política educacional do Município de Diadema, São Paulo. Este trabalho integra uma pesquisa mais ampla, desenvolvida pela Cátedra Paulo Freire da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, coordenada pela Profa. Dra. Ana Maria Saul, realizada em território nacional para investigar A presença de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de sistemas públicos de ensino, a partir da década de 90. Especificamente, buscou-se, nesta pesquisa, investigar como os princípios freireanos são concretizados na formação e na prática de professores que trabalham com o ensino da leitura O referencial teórico que orientou a coleta e a análise dos dados desta pesquisa é constituído por princípios e conceitos integrantes da proposta educacional de Paulo Freire. Trata-se de um estudo de caso que se insere em uma abordagem qualitativa de pesquisa. No desenvolvimento da investigação, são utilizados os seguintes procedimentos para a coleta de evidências: análise de documentos, observação de campo e entrevista semi-estruturada. A análise dos resultados demonstrou que os pressupostos freireanos são norteadores do ensino da leitura na escola pesquisada. As observações e entrevistas permitiram concluir sobre a importância atribuída pelos educadores à leitura, na construção de uma escola na qual educadores valorizam a educação crítica e se dispõem ao diálogoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22202/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEnsino da leituraReferenciais freireanosFreire, Paulo -- 1921-1997 -- InfluenciaLeituraProfessores -- Formacao profissionalReading taughtFreirean referencialTeachers formationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOReferenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São PauloFreirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElenir Aparecida Fantini.pdf.txtElenir Aparecida Fantini.pdf.txtExtracted texttext/plain219352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/3/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.txt5913676ca4fb9b309b79286e723a6006MD53ORIGINALElenir Aparecida Fantini.pdfapplication/pdf938127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/1/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf2c758cfef141fca3eec548d2fc4da4b1MD51THUMBNAILElenir Aparecida Fantini.pdf.jpgElenir Aparecida Fantini.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/2/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/101382022-04-28 03:08:54.695oai:repositorio.pucsp.br:handle/10138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:08:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo
title Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
spellingShingle Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
Fantini, Elenir Aparecida
Ensino da leitura
Referenciais freireanos
Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia
Leitura
Professores -- Formacao profissional
Reading taught
Freirean referencial
Teachers formation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
title_full Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
title_fullStr Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
title_full_unstemmed Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
title_sort Referenciais freireanos para o ensino da leitura: um estudo de caso no município de Diadema - São Paulo
author Fantini, Elenir Aparecida
author_facet Fantini, Elenir Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saul, Ana Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Fantini, Elenir Aparecida
contributor_str_mv Saul, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da leitura
Referenciais freireanos
Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia
Leitura
Professores -- Formacao profissional
topic Ensino da leitura
Referenciais freireanos
Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Influencia
Leitura
Professores -- Formacao profissional
Reading taught
Freirean referencial
Teachers formation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading taught
Freirean referencial
Teachers formation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation is intended to verify and analyze the influence of Paulo Freire thoughts in reading taught on the Diadema City, São Paulo, educational politics. This work integrates a wider research, developed by the Paulo Freire Chair on the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Ana Maria Saul teacher, carried through the national territory to investigate The Paulo Freire presence on Brazilian Education: educational public system analysis, from the 90th decade. Specifically, this research is intended to investigate how the freirean principles materialize on the teachers, who teach reading, formation and practice. The theoretical referencial which has oriented this research data collection and analysis is constituted by principles and concepts which integrate the Paulo Freire educational proposal. It s treated as a case study inserted in a qualitative research methodology. For the investigation development, the following procedures are used for evidence collection: documents analysis, field observing and halfstructured interviews. The results analysis demonstrated that the freirean concepts are guidelines for reading taught on the researched school. It was able to conclude, from the observations and interviews, the importance that the educators put on reading, in a school building process in which educators value critic education and are available to dialogue
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-07-07
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138
identifier_str_mv Fantini, Elenir Aparecida. Freirean referencial for reading taught: a case study on Diadema City São Paulo. 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/3/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/1/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10138/2/Elenir%20Aparecida%20Fantini.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5913676ca4fb9b309b79286e723a6006
2c758cfef141fca3eec548d2fc4da4b1
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278005512503296