Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vinholi Júnior, Airton José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Trajano, Valéria da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/907
Resumo: This research sought to present the state of knowledge about the teaching of Zoology, in its various subareas, aiming to outline an overview, trends and main considerations in this field of knowledge. For the construction of the data corpus, articles published in journals between 2006 and 2020 were used, considering the frequency of publications, institution of the author(s), place of development, research procedures, level of teaching worked and sub-area of ​​Zoology. 73 articles were found, with a predominance of publications between 2017 to 2019. The research is mostly concentrated in the Northeast and Southeast regions, in public educational institutions, through interventions, proposals and differentiated didactic sequences. Comparative aspects between the phyla and/or classes of vertebrates and invertebrates predominated in the studies.
id SBEnBio_62aa8a953755fced7bafe423524600b3
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/907
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the areaInvestigación en la enseñanza de Zoología: un estado de conocimiento sobre tendencias y perspectivas en el áreaPesquisas em ensino de Zoologia: um estado do conhecimento sobre as tendências e perspectivas da áreaDiversidade animalEnsino de zoologiaEstado do conhecimentoEnsino de zoologiaAnimal diversityTeaching zoologyState of knowledgeZoology teachingDiversidad de animalesEnseñanza de la zoologíaEstado del conocimientoEnseñanza de zoologíaThis research sought to present the state of knowledge about the teaching of Zoology, in its various subareas, aiming to outline an overview, trends and main considerations in this field of knowledge. For the construction of the data corpus, articles published in journals between 2006 and 2020 were used, considering the frequency of publications, institution of the author(s), place of development, research procedures, level of teaching worked and sub-area of ​​Zoology. 73 articles were found, with a predominance of publications between 2017 to 2019. The research is mostly concentrated in the Northeast and Southeast regions, in public educational institutions, through interventions, proposals and differentiated didactic sequences. Comparative aspects between the phyla and/or classes of vertebrates and invertebrates predominated in the studies.Esta investigación buscó presentar el estado del conocimiento sobre la enseñanza de la Zoología, en sus diversas subáreas, con el objetivo de esbozar un panorama general, tendencias y principales consideraciones en este campo del conocimiento. Para la construcción del corpus de datos, se utilizaron artículos publicados en revistas entre 2006 y 2020, considerando la frecuencia de publicaciones, institución del autor(es), lugar de desarrollo, procedimientos de investigación, nivel de enseñanza trabajado y subárea de Zoología. Se encontraron 73 artículos, con predominio de publicaciones entre 2017 a 2019. La investigación se concentra mayoritariamente en las regiones Nordeste y Sudeste, en instituciones educativas públicas, a través de intervenciones, propuestas y secuencias didácticas diferenciadas. En los estudios predominaron los aspectos comparativos entre los filos y/o clases de vertebrados e invertebrados.Esta pesquisa buscou apresentar o estado do conhecimento sobre o ensino de Zoologia, em suas diversas subáreas, visando traçar um panorama, tendências e principais considerações nesse campo do conhecimento. Para a construção do corpus de dados, foram utilizados artigos publicados em periódicos entre 2006 e 2020, considerando a periodicidade das publicações, instituição do(s) autor(es), local de desenvolvimento, procedimentos de pesquisa, nível de ensino trabalhado e subárea da Zoologia. Foram encontrados 73 artigos, com predominância de publicações entre 2017 a 2019. As pesquisas concentram-se, em sua maioria, nas regiões Nordeste e Sudeste, em instituições públicas de ensino, por meio de intervenções, propostas e sequências didáticas diferenciadas. Predominaram, nos estudos, aspectos comparativos entre os filos e/ou classes de vertebrados e invertebrados.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/90710.46667/renbio.v16i1.907SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-119Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-119Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-1192763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/907/319BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVinholi Júnior, Airton JoséTrajano, Valéria da Silva2023-07-12T21:41:16Zoai:ojs.renbio.org.br:article/907Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:16Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
Investigación en la enseñanza de Zoología: un estado de conocimiento sobre tendencias y perspectivas en el área
Pesquisas em ensino de Zoologia: um estado do conhecimento sobre as tendências e perspectivas da área
title Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
spellingShingle Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
Vinholi Júnior, Airton José
Diversidade animal
Ensino de zoologia
Estado do conhecimento
Ensino de zoologia
Animal diversity
Teaching zoology
State of knowledge
Zoology teaching
Diversidad de animales
Enseñanza de la zoología
Estado del conocimiento
Enseñanza de zoología
title_short Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
title_full Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
title_fullStr Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
title_full_unstemmed Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
title_sort Research in Zoology teaching: a state of knowledge about trends and perspectives in the area
author Vinholi Júnior, Airton José
author_facet Vinholi Júnior, Airton José
Trajano, Valéria da Silva
author_role author
author2 Trajano, Valéria da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vinholi Júnior, Airton José
Trajano, Valéria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade animal
Ensino de zoologia
Estado do conhecimento
Ensino de zoologia
Animal diversity
Teaching zoology
State of knowledge
Zoology teaching
Diversidad de animales
Enseñanza de la zoología
Estado del conocimiento
Enseñanza de zoología
topic Diversidade animal
Ensino de zoologia
Estado do conhecimento
Ensino de zoologia
Animal diversity
Teaching zoology
State of knowledge
Zoology teaching
Diversidad de animales
Enseñanza de la zoología
Estado del conocimiento
Enseñanza de zoología
description This research sought to present the state of knowledge about the teaching of Zoology, in its various subareas, aiming to outline an overview, trends and main considerations in this field of knowledge. For the construction of the data corpus, articles published in journals between 2006 and 2020 were used, considering the frequency of publications, institution of the author(s), place of development, research procedures, level of teaching worked and sub-area of ​​Zoology. 73 articles were found, with a predominance of publications between 2017 to 2019. The research is mostly concentrated in the Northeast and Southeast regions, in public educational institutions, through interventions, proposals and differentiated didactic sequences. Comparative aspects between the phyla and/or classes of vertebrates and invertebrates predominated in the studies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/907
10.46667/renbio.v16i1.907
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/907
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/907/319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-119
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-119
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 97-119
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866048753664