Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334 |
Resumo: | This work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests. |
id |
UFMG-24_1b99eb39e303999f116505a43217b6d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34334 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of ZoologyGamizoo: una propuesta de material docente para clases prácticas de Zoología Gamizoo: uma proposta de material didático para aulas práticas de ZoologiaConteúdo digitalGamificaçãoEnsino de biologiaZoologiaDigital contendBiology teachingGamificationZoologyContenido digitalDocencia en biologíaGamificaciónZoologíaThis work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests.Este trabajo proporciona un conjunto de actividades gamificadas o juegos como material docente para prácticas de Zoología en el contexto de la educación superior. Para ello, se desarrollaron cuatro juegos de tipo quiz en Genially y Kahoot, dos plataformas digitales populares para la gamificación. Los juegos, denominados gamizoos, se realizaron a partir de prácticas de laboratorio o de campo sobre moluscos, insectos y aves. Los recursos utilizados incluyeron imágenes, ilustraciones y audios para ayudar al estudio de la diversidad de esos grupos de animales. Los gamizoos tienen un carácter altamente interactivo y los estudiantes pueden utilizarlos para el estudio individual o en grupo. Se sugiere que actividades similares a los gamizoos pueden ser útiles en clases teóricas, seminarios y como actividades de repaso para exámenes de la asignatura de Zoología.Este trabalho proporciona um conjunto de atividades gamificadas ou jogos como material didático para aulas práticas de Zoologia no contexto do ensino superior. Para isso, quatro jogos do tipo quiz foram desenvolvidos no Genially e no Kahoot, duas plataformas digitais populares para gamificação. Os jogos, chamados gamizoos, foram produzidos com base em práticas de laboratório ou de campo sobre moluscos, insetos e aves. Os recursos utilizados incluíram imagens, ilustrações e áudios para auxiliar o estudo da diversidade dos animais em questão. Os gamizoos têm caráter altamente interativo e os alunos podem utilizá-los para estudo individual ou em grupo. Sugere-se que atividades semelhantes aos gamizoos possam ser planejadas para aulas teóricas, seminários e como atividades de revisão e preparação para os exames da disciplina de Zoologia.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3433410.35699/2237-5864.2021.34334Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334/29458Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-Gonzálezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Rannyele PassosHernández-González, M. Carmen 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34334Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology Gamizoo: una propuesta de material docente para clases prácticas de Zoología Gamizoo: uma proposta de material didático para aulas práticas de Zoologia |
title |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
spellingShingle |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology Ribeiro, Rannyele Passos Conteúdo digital Gamificação Ensino de biologia Zoologia Digital contend Biology teaching Gamification Zoology Contenido digital Docencia en biología Gamificación Zoología |
title_short |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
title_full |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
title_fullStr |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
title_full_unstemmed |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
title_sort |
Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology |
author |
Ribeiro, Rannyele Passos |
author_facet |
Ribeiro, Rannyele Passos Hernández-González, M. Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Hernández-González, M. Carmen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Rannyele Passos Hernández-González, M. Carmen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conteúdo digital Gamificação Ensino de biologia Zoologia Digital contend Biology teaching Gamification Zoology Contenido digital Docencia en biología Gamificación Zoología |
topic |
Conteúdo digital Gamificação Ensino de biologia Zoologia Digital contend Biology teaching Gamification Zoology Contenido digital Docencia en biología Gamificación Zoología |
description |
This work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334 10.35699/2237-5864.2021.34334 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.34334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334/29458 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-González http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-González http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636379635712 |