Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Rannyele Passos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Hernández-González, M. Carmen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334
Resumo: This work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests.
id UFMG-24_1b99eb39e303999f116505a43217b6d3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34334
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Gamizoo: providing a courseware for practical classes of ZoologyGamizoo: una propuesta de material docente para clases prácticas de Zoología Gamizoo: uma proposta de material didático para aulas práticas de ZoologiaConteúdo digitalGamificaçãoEnsino de biologiaZoologiaDigital contendBiology teachingGamificationZoologyContenido digitalDocencia en biologíaGamificaciónZoologíaThis work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests.Este trabajo proporciona un conjunto de actividades gamificadas o juegos como material docente para prácticas de Zoología en el contexto de la educación superior. Para ello, se desarrollaron cuatro juegos de tipo quiz en Genially y Kahoot, dos plataformas digitales populares para la gamificación. Los juegos, denominados gamizoos, se realizaron a partir de prácticas de laboratorio o de campo sobre moluscos, insectos y aves. Los recursos utilizados incluyeron imágenes, ilustraciones y audios para ayudar al estudio de la diversidad de esos grupos de animales. Los gamizoos tienen un carácter altamente interactivo y los estudiantes pueden utilizarlos para el estudio individual o en grupo. Se sugiere que actividades similares a los gamizoos pueden ser útiles en clases teóricas, seminarios y como actividades de repaso para exámenes de la asignatura de Zoología.Este trabalho proporciona um conjunto de atividades gamificadas ou jogos como material didático para aulas práticas de Zoologia no contexto do ensino superior.  Para isso, quatro jogos do tipo quiz foram desenvolvidos no Genially e no Kahoot, duas plataformas digitais populares para gamificação. Os jogos, chamados gamizoos, foram produzidos com base em práticas de laboratório ou de campo sobre moluscos, insetos e aves. Os recursos utilizados incluíram imagens, ilustrações e áudios para auxiliar o estudo da diversidade dos animais em questão. Os gamizoos têm caráter altamente interativo e os alunos podem utilizá-los para estudo individual ou em grupo. Sugere-se que atividades semelhantes aos gamizoos possam ser planejadas para aulas teóricas, seminários e como atividades de revisão e preparação para os exames da disciplina de Zoologia.Universidade Federal de Minas Gerais2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3433410.35699/2237-5864.2021.34334Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334/29458Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-Gonzálezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Rannyele PassosHernández-González, M. Carmen 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34334Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
Gamizoo: una propuesta de material docente para clases prácticas de Zoología
Gamizoo: uma proposta de material didático para aulas práticas de Zoologia
title Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
spellingShingle Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
Ribeiro, Rannyele Passos
Conteúdo digital
Gamificação
Ensino de biologia
Zoologia
Digital contend
Biology teaching
Gamification
Zoology
Contenido digital
Docencia en biología
Gamificación
Zoología
title_short Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
title_full Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
title_fullStr Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
title_full_unstemmed Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
title_sort Gamizoo: providing a courseware for practical classes of Zoology
author Ribeiro, Rannyele Passos
author_facet Ribeiro, Rannyele Passos
Hernández-González, M. Carmen
author_role author
author2 Hernández-González, M. Carmen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Rannyele Passos
Hernández-González, M. Carmen
dc.subject.por.fl_str_mv Conteúdo digital
Gamificação
Ensino de biologia
Zoologia
Digital contend
Biology teaching
Gamification
Zoology
Contenido digital
Docencia en biología
Gamificación
Zoología
topic Conteúdo digital
Gamificação
Ensino de biologia
Zoologia
Digital contend
Biology teaching
Gamification
Zoology
Contenido digital
Docencia en biología
Gamificación
Zoología
description This work provides gamified activities or games as courseware for practical classes in Zoology in the context of higher education. Four quizzes games were developed on Genially and Kahoot, two popular digital platforms for gamification. The games, called gamizoos, were produced based on laboratory or field practices on mollusks, insects and birds. The resources used here included images, illustrations, and audios to assist in the study of the local fauna. The gamizoos are highly interactive and students can use them for individual or group study. It is suggested that activities like gamizoos can be planned for theoretical classes, seminars and as review activities for Zoology tests.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334
10.35699/2237-5864.2021.34334
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.34334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34334/29458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-González
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rannyele Passos Ribeiro, M. Carmen Hernández-González
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636379635712