Curricular development of the famena nursing course: current context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamamoto, Cássia Galli
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Sanches Marin, Maria José, Sgambatti, Marília Simon, Rosa, Renata Shimizu Locatelli da, Tonhom, Silvia Franco da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775
Resumo: This is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge.
id UFMG-27_39729a55791c8203636a4908a0022f81
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50775
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Curricular development of the famena nursing course: current contextDesarrollo curricular del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia: contexto actualDesenvolvimento curricular do curso de enfermagem da Famema: contexto atualEducação em EnfermagemEscolas de EnfermagemInstituições de Ensino SuperiorEnsino/MétodosCurrículoEducación en EnfermeríaInstituciones de Enseñanza SuperiorEscuelas de EnfermeríaEnseñanza/MétodosCurriculumEducationNursingSchoolsHigher Education InstitutionsTeaching/MethodsCurriculumThis is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge.En este relato se presenta la organización actual del currículo del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia, considerando el proceso de desarrollo permanente de los siete años de puesta en práctica del currículo integrado y de las metodologías activas de enseñanza-aprendizaje. La construcción de este modelo representa un movimiento innovador en el cual el desarrollo curricular está considerado como un proceso continuo que tiene en cuenta el dinamismo de la sociedad y de los servicios de salud. El principal desafío para la compleja formación del enfermero es atender a las demandas actuales, sobre todo pensando en la práctica profesional y haciendo factible sus transformaciones.Neste relato apresenta-se a organização atual do currículo do Curso de Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília, considerando o processo de desenvolvimento permanente dos sete anos de implementação do currículo integrado e de metodologias ativas de ensino-aprendizagem. A construção deste modelo representa um movimento inovador, no qual o desenvolvimento curricular é compreendido como um processo contínuo, considerando-se a dinamicidade da sociedade e dos serviços de saúde. A complexidade relacionada à formação do enfermeiro que atenda às demandas atuais, possibilitando principalmente a reflexão de uma prática profissional e a viabilidade das transformações, se constitui, sem dúvida, no principal desafio.Universidade Federal de Minas Gerais2006-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2006)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 Núm. 2 (2006)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2006)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42722https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42723Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessHamamoto, Cássia GalliSanches Marin, Maria JoséSgambatti, Marília SimonRosa, Renata Shimizu Locatelli daTonhom, Silvia Franco da Rocha2024-01-24T19:35:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50775Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T19:35:11Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular development of the famena nursing course: current context
Desarrollo curricular del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia: contexto actual
Desenvolvimento curricular do curso de enfermagem da Famema: contexto atual
title Curricular development of the famena nursing course: current context
spellingShingle Curricular development of the famena nursing course: current context
Hamamoto, Cássia Galli
Educação em Enfermagem
Escolas de Enfermagem
Instituições de Ensino Superior
Ensino/Métodos
Currículo
Educación en Enfermería
Instituciones de Enseñanza Superior
Escuelas de Enfermería
Enseñanza/Métodos
Curriculum
Education
Nursing
Schools
Higher Education Institutions
Teaching/Methods
Curriculum
title_short Curricular development of the famena nursing course: current context
title_full Curricular development of the famena nursing course: current context
title_fullStr Curricular development of the famena nursing course: current context
title_full_unstemmed Curricular development of the famena nursing course: current context
title_sort Curricular development of the famena nursing course: current context
author Hamamoto, Cássia Galli
author_facet Hamamoto, Cássia Galli
Sanches Marin, Maria José
Sgambatti, Marília Simon
Rosa, Renata Shimizu Locatelli da
Tonhom, Silvia Franco da Rocha
author_role author
author2 Sanches Marin, Maria José
Sgambatti, Marília Simon
Rosa, Renata Shimizu Locatelli da
Tonhom, Silvia Franco da Rocha
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamamoto, Cássia Galli
Sanches Marin, Maria José
Sgambatti, Marília Simon
Rosa, Renata Shimizu Locatelli da
Tonhom, Silvia Franco da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Escolas de Enfermagem
Instituições de Ensino Superior
Ensino/Métodos
Currículo
Educación en Enfermería
Instituciones de Enseñanza Superior
Escuelas de Enfermería
Enseñanza/Métodos
Curriculum
Education
Nursing
Schools
Higher Education Institutions
Teaching/Methods
Curriculum
topic Educação em Enfermagem
Escolas de Enfermagem
Instituições de Ensino Superior
Ensino/Métodos
Currículo
Educación en Enfermería
Instituciones de Enseñanza Superior
Escuelas de Enfermería
Enseñanza/Métodos
Curriculum
Education
Nursing
Schools
Higher Education Institutions
Teaching/Methods
Curriculum
description This is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42722
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42723
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2006)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 Núm. 2 (2006)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2006)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041910252044288