Curricular development of the famena nursing course: current context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775 |
Resumo: | This is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge. |
id |
UFMG-27_39729a55791c8203636a4908a0022f81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50775 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular development of the famena nursing course: current contextDesarrollo curricular del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia: contexto actualDesenvolvimento curricular do curso de enfermagem da Famema: contexto atualEducação em EnfermagemEscolas de EnfermagemInstituições de Ensino SuperiorEnsino/MétodosCurrículoEducación en EnfermeríaInstituciones de Enseñanza SuperiorEscuelas de EnfermeríaEnseñanza/MétodosCurriculumEducationNursingSchoolsHigher Education InstitutionsTeaching/MethodsCurriculumThis is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge.En este relato se presenta la organización actual del currículo del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia, considerando el proceso de desarrollo permanente de los siete años de puesta en práctica del currículo integrado y de las metodologías activas de enseñanza-aprendizaje. La construcción de este modelo representa un movimiento innovador en el cual el desarrollo curricular está considerado como un proceso continuo que tiene en cuenta el dinamismo de la sociedad y de los servicios de salud. El principal desafío para la compleja formación del enfermero es atender a las demandas actuales, sobre todo pensando en la práctica profesional y haciendo factible sus transformaciones.Neste relato apresenta-se a organização atual do currículo do Curso de Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília, considerando o processo de desenvolvimento permanente dos sete anos de implementação do currículo integrado e de metodologias ativas de ensino-aprendizagem. A construção deste modelo representa um movimento inovador, no qual o desenvolvimento curricular é compreendido como um processo contínuo, considerando-se a dinamicidade da sociedade e dos serviços de saúde. A complexidade relacionada à formação do enfermeiro que atenda às demandas atuais, possibilitando principalmente a reflexão de uma prática profissional e a viabilidade das transformações, se constitui, sem dúvida, no principal desafio.Universidade Federal de Minas Gerais2006-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2006)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 Núm. 2 (2006)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2006)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42722https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42723Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessHamamoto, Cássia GalliSanches Marin, Maria JoséSgambatti, Marília SimonRosa, Renata Shimizu Locatelli daTonhom, Silvia Franco da Rocha2024-01-24T19:35:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50775Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T19:35:11Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular development of the famena nursing course: current context Desarrollo curricular del curso de enfermería de la Facultad de Medicina de Marilia: contexto actual Desenvolvimento curricular do curso de enfermagem da Famema: contexto atual |
title |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
spellingShingle |
Curricular development of the famena nursing course: current context Hamamoto, Cássia Galli Educação em Enfermagem Escolas de Enfermagem Instituições de Ensino Superior Ensino/Métodos Currículo Educación en Enfermería Instituciones de Enseñanza Superior Escuelas de Enfermería Enseñanza/Métodos Curriculum Education Nursing Schools Higher Education Institutions Teaching/Methods Curriculum |
title_short |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
title_full |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
title_fullStr |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
title_full_unstemmed |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
title_sort |
Curricular development of the famena nursing course: current context |
author |
Hamamoto, Cássia Galli |
author_facet |
Hamamoto, Cássia Galli Sanches Marin, Maria José Sgambatti, Marília Simon Rosa, Renata Shimizu Locatelli da Tonhom, Silvia Franco da Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Sanches Marin, Maria José Sgambatti, Marília Simon Rosa, Renata Shimizu Locatelli da Tonhom, Silvia Franco da Rocha |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hamamoto, Cássia Galli Sanches Marin, Maria José Sgambatti, Marília Simon Rosa, Renata Shimizu Locatelli da Tonhom, Silvia Franco da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Enfermagem Escolas de Enfermagem Instituições de Ensino Superior Ensino/Métodos Currículo Educación en Enfermería Instituciones de Enseñanza Superior Escuelas de Enfermería Enseñanza/Métodos Curriculum Education Nursing Schools Higher Education Institutions Teaching/Methods Curriculum |
topic |
Educação em Enfermagem Escolas de Enfermagem Instituições de Ensino Superior Ensino/Métodos Currículo Educación en Enfermería Instituciones de Enseñanza Superior Escuelas de Enfermería Enseñanza/Métodos Curriculum Education Nursing Schools Higher Education Institutions Teaching/Methods Curriculum |
description |
This is a description of the current organization of the curriculum of the Nursing Course at Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), considering the process of permanent development over the seven years of implementation of the integrated curriculum and active teaching-learning methodologies. This is an innovative model in which curricular development is understood as a continuous process, considering the dynamics of society and health services. The complexity of training nurses in order to meet current demands, making it possible to reflect on professional practice and the feasibility of changes, is without a doubt, the main challenge. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42722 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50775/42723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2006) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 10 Núm. 2 (2006) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2006) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041910252044288 |