THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Laura Viana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Lucas Rafael Pacheco de, Fonseca, Fábio Batista de, Cunha, Sérgio Melo da, Oliveira, Nathalia Doria, Araújo, Allyson Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576
Resumo: The research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School.
id UFMS-4_e753d868a60d1fb9da806fc754dc82d7
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11576
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUMEL TEMA DE SALUD EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁCTICO Y CURRÍCULOO TEMA SAÚDE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁTICO E CURRÍCULOHealthPhysical educatioCurriculumEducational materialSaúdeEducação FísicaCurrículoMaterial didáticoSaludEducación físicaPlan de estúdiosMaterial educativoThe research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School.La pesquisa tuvo como objetivo analizar formas de tematización de la salud en Educación Física en la propuesta curricular de la escuela pública municipal de Natal (RN) y en el libro de texto adoptado por esta. Se utilizó investigación documental exploratoria con enfoque cualitativo bajo documentos rectores de la práctica docente, que son: la Referencia Curricular Natal/RN y la colección “Prácticas físicas Educación Física: manual del profesor”. Se seleccionó el análisis temático y la organización de núcleos de significado en torno a las unidades del texto "salud", "ejercicio físico", "calidad de vida" y "bienestar". Existe un avance histórico en el uso de material didáctico y desarrollo del currículo de Educación Física con la transversalización del tema salud, aunque se necesita un debate más amplio sobre las diversas concepciones que involucran la salud, así como una secuencia pedagógica equitativa y gradual en todos los años del programa Escuela Primaria.A pesquisa teve o objetivo de analisar as formas de tematização da saúde na Educação Física na proposta curricular da rede pública municipal de Natal (RN) e no livro didático adotado por esta mesma rede. Utilizamos a pesquisa documental exploratória de abordagem qualitativa sob documentos orientadores da prática docente, sendo eles: o Referencial Curricular do Natal/RN e a coleção “Práticas corporais Educação Física: manual do professor”. Dentro do corpo de possibilidades apontado pelo método, foi selecionada a análise temática e organização de núcleos de sentido em torno das unidades de texto “saúde”, “exercício físico”, “qualidade de vida” e “bem-estar”. Apontamos que há avanço histórico na utilização do material didático e desenvolvimento do currículo da Educação Física com a transversalização da temática saúde, porém carecem de debate mais amplo das várias concepções que envolvem saúde, bem como uma sequência pedagógica equitativa e gradual em todos os anos do Ensino Fundamental.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1157610.51283/rc.v25i2.11576Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 2, mai./ ago., 2021; 1-162178-594510.51283/rc.v25i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576/8168Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Laura Viana Melo, Lucas Rafael Pacheco de Fonseca, Fábio Batista de Cunha, Sérgio Melo da Oliveira, Nathalia DoriaAraújo, Allyson Carvalho de2021-07-28T22:55:11Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11576Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-07-28T22:55:11Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
EL TEMA DE SALUD EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁCTICO Y CURRÍCULO
O TEMA SAÚDE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁTICO E CURRÍCULO
title THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
spellingShingle THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
Fernandes, Laura Viana
Health
Physical educatio
Curriculum
Educational material
Saúde
Educação Física
Currículo
Material didático
Salud
Educación física
Plan de estúdios
Material educativo
title_short THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
title_full THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
title_fullStr THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
title_full_unstemmed THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
title_sort THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
author Fernandes, Laura Viana
author_facet Fernandes, Laura Viana
Melo, Lucas Rafael Pacheco de
Fonseca, Fábio Batista de
Cunha, Sérgio Melo da
Oliveira, Nathalia Doria
Araújo, Allyson Carvalho de
author_role author
author2 Melo, Lucas Rafael Pacheco de
Fonseca, Fábio Batista de
Cunha, Sérgio Melo da
Oliveira, Nathalia Doria
Araújo, Allyson Carvalho de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Laura Viana
Melo, Lucas Rafael Pacheco de
Fonseca, Fábio Batista de
Cunha, Sérgio Melo da
Oliveira, Nathalia Doria
Araújo, Allyson Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Health
Physical educatio
Curriculum
Educational material
Saúde
Educação Física
Currículo
Material didático
Salud
Educación física
Plan de estúdios
Material educativo
topic Health
Physical educatio
Curriculum
Educational material
Saúde
Educação Física
Currículo
Material didático
Salud
Educación física
Plan de estúdios
Material educativo
description The research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576
10.51283/rc.v25i2.11576
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576
identifier_str_mv 10.51283/rc.v25i2.11576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576/8168
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 2, mai./ ago., 2021; 1-16
2178-5945
10.51283/rc.v25i2
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460749254656