THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576 |
Resumo: | The research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School. |
id |
UFMS-4_e753d868a60d1fb9da806fc754dc82d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11576 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUMEL TEMA DE SALUD EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁCTICO Y CURRÍCULOO TEMA SAÚDE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁTICO E CURRÍCULOHealthPhysical educatioCurriculumEducational materialSaúdeEducação FísicaCurrículoMaterial didáticoSaludEducación físicaPlan de estúdiosMaterial educativoThe research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School.La pesquisa tuvo como objetivo analizar formas de tematización de la salud en Educación Física en la propuesta curricular de la escuela pública municipal de Natal (RN) y en el libro de texto adoptado por esta. Se utilizó investigación documental exploratoria con enfoque cualitativo bajo documentos rectores de la práctica docente, que son: la Referencia Curricular Natal/RN y la colección “Prácticas físicas Educación Física: manual del profesor”. Se seleccionó el análisis temático y la organización de núcleos de significado en torno a las unidades del texto "salud", "ejercicio físico", "calidad de vida" y "bienestar". Existe un avance histórico en el uso de material didáctico y desarrollo del currículo de Educación Física con la transversalización del tema salud, aunque se necesita un debate más amplio sobre las diversas concepciones que involucran la salud, así como una secuencia pedagógica equitativa y gradual en todos los años del programa Escuela Primaria.A pesquisa teve o objetivo de analisar as formas de tematização da saúde na Educação Física na proposta curricular da rede pública municipal de Natal (RN) e no livro didático adotado por esta mesma rede. Utilizamos a pesquisa documental exploratória de abordagem qualitativa sob documentos orientadores da prática docente, sendo eles: o Referencial Curricular do Natal/RN e a coleção “Práticas corporais Educação Física: manual do professor”. Dentro do corpo de possibilidades apontado pelo método, foi selecionada a análise temática e organização de núcleos de sentido em torno das unidades de texto “saúde”, “exercício físico”, “qualidade de vida” e “bem-estar”. Apontamos que há avanço histórico na utilização do material didático e desenvolvimento do currículo da Educação Física com a transversalização da temática saúde, porém carecem de debate mais amplo das várias concepções que envolvem saúde, bem como uma sequência pedagógica equitativa e gradual em todos os anos do Ensino Fundamental.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1157610.51283/rc.v25i2.11576Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 2, mai./ ago., 2021; 1-162178-594510.51283/rc.v25i2reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576/8168Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Laura Viana Melo, Lucas Rafael Pacheco de Fonseca, Fábio Batista de Cunha, Sérgio Melo da Oliveira, Nathalia DoriaAraújo, Allyson Carvalho de2021-07-28T22:55:11Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11576Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-07-28T22:55:11Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM EL TEMA DE SALUD EN LA EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁCTICO Y CURRÍCULO O TEMA SAÚDE NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: DIÁLOGOS ENTRE MATERIAL DIDÁTICO E CURRÍCULO |
title |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
spellingShingle |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM Fernandes, Laura Viana Health Physical educatio Curriculum Educational material Saúde Educação Física Currículo Material didático Salud Educación física Plan de estúdios Material educativo |
title_short |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
title_full |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
title_fullStr |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
title_full_unstemmed |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
title_sort |
THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM |
author |
Fernandes, Laura Viana |
author_facet |
Fernandes, Laura Viana Melo, Lucas Rafael Pacheco de Fonseca, Fábio Batista de Cunha, Sérgio Melo da Oliveira, Nathalia Doria Araújo, Allyson Carvalho de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Lucas Rafael Pacheco de Fonseca, Fábio Batista de Cunha, Sérgio Melo da Oliveira, Nathalia Doria Araújo, Allyson Carvalho de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Laura Viana Melo, Lucas Rafael Pacheco de Fonseca, Fábio Batista de Cunha, Sérgio Melo da Oliveira, Nathalia Doria Araújo, Allyson Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Physical educatio Curriculum Educational material Saúde Educação Física Currículo Material didático Salud Educación física Plan de estúdios Material educativo |
topic |
Health Physical educatio Curriculum Educational material Saúde Educação Física Currículo Material didático Salud Educación física Plan de estúdios Material educativo |
description |
The research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576 10.51283/rc.v25i2.11576 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v25i2.11576 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11576/8168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 2, mai./ ago., 2021; 1-16 2178-5945 10.51283/rc.v25i2 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460749254656 |