Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Bianca Cristina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/78020
Resumo: The paper analyzes how the management of Early Childhood Education (ECE) is organized and its relationships with quality. For that, questionnaires were applied in 12 municipalities of a micro-region of São Paulo state. These questionnaires sought to know the structure of the Secretariats or Departments of Education and of ECE units in each municipality. Data from Teacher Statutes and Career Plans, as well as from the Municipal Councils of Education were also analyzed. The results showed the existence of fragile structures, insufficient number of professionals in ECE units, lack of knowledge about crucial educational data to plan the expansion of vacancies, command and submission relations, inequalities in terms of remuneration and working hours, and the hiring of “other” professionals, not teachers, to work with children.
id UFRGS-27_a4ea9777219b7d5ab0deb91f9786f700
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/78020
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo StateA Gestão da Educação Infantil em 12 Municípios PaulistasGestão Educacional. Educação Infantil. Qualidade da Educação.Gestão da Educação InfantilEducational Management. Child Education. Quality of Education.The paper analyzes how the management of Early Childhood Education (ECE) is organized and its relationships with quality. For that, questionnaires were applied in 12 municipalities of a micro-region of São Paulo state. These questionnaires sought to know the structure of the Secretariats or Departments of Education and of ECE units in each municipality. Data from Teacher Statutes and Career Plans, as well as from the Municipal Councils of Education were also analyzed. The results showed the existence of fragile structures, insufficient number of professionals in ECE units, lack of knowledge about crucial educational data to plan the expansion of vacancies, command and submission relations, inequalities in terms of remuneration and working hours, and the hiring of “other” professionals, not teachers, to work with children.O trabalho apresenta dados de uma pesquisa cujo objetivo geral é analisar como se organiza a gestão da Educação Infantil (EI) e suas relações com a qualidade. Para tanto, foram aplicados questionários em 12 municípios que compõem uma microrregião paulista. Tais questionários visavam ao conhecimento da estrutura das Secretarias ou Departamentos de Educação e das unidades de EI em cada município. Foram analisados, ainda, dados sobre os Estatutos do Magistério e Planos de Carreira, bem como sobre o Conselho Municipal de Educação. Os resultados nos mostraram: estruturas frágeis; número insuficiente de profissionais nas unidades de EI; desconhecimento de dados fundamentais para planejar a ampliação da oferta de vagas; relações de mando e submissão; desigualdades em termos de remuneração e jornadas; permanência de contratação de “outros” profissionais, e não de docentes, para atuar com as crianças. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2018-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/7802010.17648/fineduca-2236-5907-v8-78020FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 8 (2018)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 8 (2018)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 8 (2018)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/78020/47918Copyright (c) 2018 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Bianca Cristina2018-07-23T18:13:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/78020Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2018-07-23T18:13:47FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
A Gestão da Educação Infantil em 12 Municípios Paulistas
title Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
spellingShingle Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
Correa, Bianca Cristina
Gestão Educacional. Educação Infantil. Qualidade da Educação.
Gestão da Educação Infantil
Educational Management. Child Education. Quality of Education.
title_short Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
title_full Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
title_fullStr Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
title_full_unstemmed Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
title_sort Management of Early Childhood Education in 12 Municipalities of São Paulo State
author Correa, Bianca Cristina
author_facet Correa, Bianca Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Bianca Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Educacional. Educação Infantil. Qualidade da Educação.
Gestão da Educação Infantil
Educational Management. Child Education. Quality of Education.
topic Gestão Educacional. Educação Infantil. Qualidade da Educação.
Gestão da Educação Infantil
Educational Management. Child Education. Quality of Education.
description The paper analyzes how the management of Early Childhood Education (ECE) is organized and its relationships with quality. For that, questionnaires were applied in 12 municipalities of a micro-region of São Paulo state. These questionnaires sought to know the structure of the Secretariats or Departments of Education and of ECE units in each municipality. Data from Teacher Statutes and Career Plans, as well as from the Municipal Councils of Education were also analyzed. The results showed the existence of fragile structures, insufficient number of professionals in ECE units, lack of knowledge about crucial educational data to plan the expansion of vacancies, command and submission relations, inequalities in terms of remuneration and working hours, and the hiring of “other” professionals, not teachers, to work with children.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/78020
10.17648/fineduca-2236-5907-v8-78020
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/78020
identifier_str_mv 10.17648/fineduca-2236-5907-v8-78020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/78020/47918
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 8 (2018)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 8 (2018)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 8 (2018)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050274797322240