Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680 |
Resumo: | Objective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used. Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community. Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education. |
id |
UFSM-12_7e9ec0a35a6c939e96a1639efed446c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65680 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991)Reformas curriculares y su importancia para un curso de licenciatura en enfermería (1969-1991)Reformas curriculares e a sua importância para um curso de graduação em enfermagem (1969-1991)*EnfermagemHistória da enfermagemEducação em enfermagemUniversidadesCurrículoHistória da enfermagemNursingHistory of nursingEducation, nursingUniversitiesCurriculumEnfermeríaHistoria de la enfermeríaEducación en enfermeríaUniversidadesCurriculumObjective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used. Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community. Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education.Objetivo: historizar las reformas curriculares que se llevaron a cabo en el Curso de Licenciatura en Enfermería de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) y su influencia en la formación académica desde la percepción de los docentes. Método: investigación cualitativa, sociohistórica, recolección de datos realizada a través de la historia oral temática, de octubre a diciembre de 2016, con 17 docentes. Se utilizó análisis de contenido temático y referencial foucaultiano. Resultados: Surgieron tres categorías: El Curso de Licenciatura en Enfermería de la UFSC y su primer plan de estudios; La influencia de la reforma universitaria en los cambios curriculares y; El desafío de implementar la Educación Integrada. Las reformas curriculares apuntan al papel fundamental de las enfermeras docentes. Aumentan la visibilidad de la Enfermería y un cambio en la percepción del rol del enfermero para otros profesionales, pacientes y para la comunidad. Conclusión:Las reformas curriculares proporcionaron avances tanto en la implementación de disciplinas como en la calidad de la educación en enfermería.Objetivo: historicizar as reformas curriculares ocorridas no Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) e sua influência na formação acadêmica a partir da percepção dos docentes. Método: pesquisa qualitativa, sócio-histórica, coleta de dados realizada por meio da história oral temática, de outubro a dezembro de 2016, com 17 docentes. Utilizou-se análise de conteúdo temática e referencial foucaultiano. Resultados: emergiram três categorias: O Curso de Graduação em Enfermagem da UFSC e seu primeiro currículo; A influência da Reforma Universitária nas Mudanças Curriculares e; O desafio da implantação e da implementação do Ensino Integrado. As reformas curriculares apontam o papel fundamental das enfermeiras docentes. Ampliam a visibilidade da Enfermagem e de uma mudança na percepção do papel do enfermeiro para outros profissionais, pacientes e para a comunidade. Conclusão: as reformas curriculares propiciaram avanços tanto na implantação de disciplinas, como na qualidade de formação de enfermeiros.Universidade Federal de Santa Maria2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/6568010.5902/2179769265680Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e62179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48101http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48102http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48103http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48104Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Juliana Bonetti dePadilha, Maria ItayraCosta, RobertaVillarinho, Mariana VieiraPetry, Stéfany2022-12-29T17:45:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65680Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2022-12-29T17:45:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) Reformas curriculares y su importancia para un curso de licenciatura en enfermería (1969-1991) Reformas curriculares e a sua importância para um curso de graduação em enfermagem (1969-1991)* |
title |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
spellingShingle |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) Carvalho, Juliana Bonetti de Enfermagem História da enfermagem Educação em enfermagem Universidades Currículo História da enfermagem Nursing History of nursing Education, nursing Universities Curriculum Enfermería Historia de la enfermería Educación en enfermería Universidades Curriculum |
title_short |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
title_full |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
title_fullStr |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
title_full_unstemmed |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
title_sort |
Curricular reforms and their importance for a nursing undergraduate course (1969-1991) |
author |
Carvalho, Juliana Bonetti de |
author_facet |
Carvalho, Juliana Bonetti de Padilha, Maria Itayra Costa, Roberta Villarinho, Mariana Vieira Petry, Stéfany |
author_role |
author |
author2 |
Padilha, Maria Itayra Costa, Roberta Villarinho, Mariana Vieira Petry, Stéfany |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Juliana Bonetti de Padilha, Maria Itayra Costa, Roberta Villarinho, Mariana Vieira Petry, Stéfany |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem História da enfermagem Educação em enfermagem Universidades Currículo História da enfermagem Nursing History of nursing Education, nursing Universities Curriculum Enfermería Historia de la enfermería Educación en enfermería Universidades Curriculum |
topic |
Enfermagem História da enfermagem Educação em enfermagem Universidades Currículo História da enfermagem Nursing History of nursing Education, nursing Universities Curriculum Enfermería Historia de la enfermería Educación en enfermería Universidades Curriculum |
description |
Objective: to historicize the curricular reforms that occurred in the Undergraduate Nursing Course of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) (1969-1991) and their influence on academic education from the perception of professors. Method: qualitative, socio-historical research, data collection performed through thematic oral history, from October to December 2016, with 17 professors. Foucauldian thematic and referential content analysis was used. Results: three categories emerged: The Undergraduate Nursing Course at UFSC and its first curriculum; The influence of the University Reform on curricular changes and; The challenge of implementing Integrated Education. The curricular reforms point to the fundamental role of nursing professors. They increase the visibility of nursing and a change in the perception of the role of nurses for other professionals, patients and for the community. Conclusion: the curricular reforms provided advances both in the implementation of disciplines and in the quality of nursing education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680 10.5902/2179769265680 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769265680 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48101 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48102 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48103 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/48104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e6 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944045102891008 |